"Dejte si pauzu." YouTube ve svých videích radí, jak poznat manipulativní zprávy

Barbora Doubravová Barbora Doubravová
27. 5. 2023 15:24
Skoro 38 procent Čechů se domnívá, že čelí dezinformacím, ukázal nový průzkum. K jejich rozpoznání má pomoci kampaň na YouTube s názvem "Dejte si pauzu" zaměřená na mediální gramotnost. Má za cíl naučit lidi správně vyhodnotit obsah, který sledují či sdílejí. Radí například, jak poznat, kdy jsou zprávy jednostranné nebo kdy se snaží působit na city.
Videa v rámci kampaně na Youtube mají pomoci s mediální gramotností.
Videa v rámci kampaně na Youtube mají pomoci s mediální gramotností. | Foto: ČTK

"Než začnete příběhu věřit, dejte si pauzu a ověřte si i další zdroje, abyste měli jistotu, že nabízené informace nejsou jednostranné," upozorňuje jedno z videí s tipy, jak rozpoznat manipulační techniky používané k šíření dezinformací. Krátké klipy se rozběhnou před tím, že se spustí video na YouTube.

YouTube také ve výsledcích vyhledávání a doporučeních zviditelňuje důvěryhodné zdroje a zobrazuje k určitým tématům, kolem nichž se šíří velké množství nepravd, informační panely. Ty zobrazují informace z jiných platforem a poskytují tak další kontext.

Videoklipy, které trénují mediální gramotnost, YouTube spustil loni na podzim, od prosince běží v několika evropských státech. V těchto měsících se má rozšířit po celé Evropě. V Česku kampaň dosáhla přes pět milionů zobrazení.

Nabízí návody, jak rozeznat manipulační taktiky používané online. Dezinformátoři často využívají například manipulaci s emocemi. V článcích uvádějí citově zabarvená slova a snaží se tak čtenáře šokovat či rozrušit. Kampaň proto nabádá k obezřetnosti, zda se text takové manipulace nedopouští. Dále radí, jak rozpoznat "falešné dilema".

"Než se necháte přesvědčit, že si musíte zvolit stranu, položte si otázku, jestli náhodou není na výběr více možností," zní z videa. Manipulativní texty také často svá tvrzení podpírají výpověďmi falešných odborníků. Další z videí proto nabádá, jak odhalit, zda jde opravdu o experta na danou oblast.

Důvěra v média u středoškoláků klesá

Mediální gramotnost hraje podle odborníků klíčovou roli v tom, jak zvýšit odolnost společnosti vůči dezinformacím. Dlouhodobě apelují na její posílení ve školách. Jak ukazuje nedávný průzkum Univerzity Karlovy, skoro 38 procent Čechů se domnívá, že čelí dezinformacím.

S úrovní mediální gramotnosti souvisí i důvěra společnosti v média. Nedávný výzkum Člověka v tísni upozornil na její pokles u středoškoláků. Více než 60 procent dotazovaných se domnívalo, že médiím záleží více na finančním zisku než na kvalitě. Navíc oproti roku 2018 významně ubylo těch, kteří si myslí, že nezávislá média jsou potřebná pro fungující demokracii. Nejsilněji si pak uvědomují význam nezávislých sdělovacích prostředků právě respondenti, kteří dosáhli na nejvyšší skóre mediální gramotnosti.

Kvůli šíření dezinformací YouTube odstranil v souvislosti s probíhající válkou na Ukrajinu už více než 80 tisíc videí a devět tisíc kanálů. Loni například zablokoval účty spojené se zpravodajskými kanály financovanými Ruskem, a to včetně kanálů vázaných na ruskou prokremelskou televizi RT a státní agenturu Sputnik.

Google, který YouTube vlastní, má za sebou na poli boje s falešnými zprávami už několik iniciativ. V Česku firma mimo jiné podpořila server Demagog.cz, který ověřuje fakta. Loni zase vyčlenila 245 milionů korun na projekty, které ve střední a východní Evropě potírají konspirace spojené s válkou na Ukrajině.

Od dubna také Google českým uživatelům umožňuje pomocí nové funkce ověřovat zdroje informací, které vyhledávají. Funkce "Informace o výsledku" dokáže prověřit zdroj článku a vyvarovat se šíření zavádějících zpráv. Dlouho byla dostupná pouze ve Spojených státech. Rostoucí počet výzkumů naznačuje, že mimo jiné ověřování faktů snižuje negativní dopad dezinformací na společnost.

 

Právě se děje

Další zprávy