Data: Pražané na okruhu dýchají vzduch jako ze slévárny

Pavel Baroch
26. 9. 2010 17:30
Aktuálně.cz vypočítalo emise kamionů, které místo na Barrandov jedou přes Spořilov
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Obyvatelé pražského barrandovského sídliště se mohou po letech nadechnout, lidé na Spořilově by si měli pořídit plynové masky.

Otevřením jihozápadní části Pražského okruhu se zároveň pro kamiony uzavřel Barrandovský most, čímž se výfukové exhalace a hluk přesunul jinam. Nejhůř odnesl odklon nákladní dopravy právě Spořilov, kam nyní přejíždí nejvíc kamionů.

Redakce Aktuálně.cz provedla hrubý výpočet emisí, které po uzavření Barrandovskému mostu vypustí nákladní vozidla při projíždění Spořilovem. Výsledné exhalace jsou přitom srovnatelné s emisemi, které vypustí menší slévárna.

Pavel Horálek, starosta Prahy 4, do jehož působnosti patří i Spořilov, hovoří o tom, že obyvatelé této pražské čtvrti stali obětním beránkem. "Toto opatření nás velmi poškozuje. Nikdo to s námi neprojednával," řekl Aktuálně.cz prostřednictvím své mluvčí Horálek.

Náklaďáky přitom hledají i jiné cesty. Začaly obratem jezdit například přes středočeské Říčany, než jim tuto trasu v týdnu zavřely nově nainstalované zákazové značky.

Odbočit musí od úterka tisíce kamionů

Modelový výpočet Aktuálně.cz o kamionových emisí vychází z odhadů pražského magistrátu a společnosti CityPlan, podle nichž se uzavření Barrandovského mostu týká asi 4 tisíc nákladních aut těžších než 12 tun, které tudy denně projely oběma směry.

Podle posledního sčítání automobilové dopravy v Praze přitom Spořilovem dosud projíždělo asi 8 tisíc nákladních aut. Po přesměrování z Barrandova by jich tedy nyní mohlo obydlenou spořilovskou zónou den co den jezdit přes 12 tisíc.

Radnice Prahy 4 už přitom potvrdila, že čísla nejsou teorií - doprava se podle údajů úřadu na Spořilově zvedla během pár dní o 30 až 40 procent.

13 tun oxidu uhelnatého

Centrum dopravního výzkumu Aktuálně.cz poskytlo takzvaný "emisní faktor" pro jeden těžký nákladní automobil. Vyjadřuje, kolik prachu, rakovinotvorných látek nebo oxidu uhelnatého náklaďáky vypustí.

Ze základních údajů pak lze pomocí modelového výpočtu přiblížit, kolik škodlivin nákladní auta na Spořilově vypustí.

"Jde o rámcová čísla. Pro přesný výpočet je potřeba znát typ vozidel, emisní normu, spotřebu vozidel, sklon vozovky, intenzitu provozu, vytíženost vozidel nebo jejich rychlost," upozornil Jiří Jedlička z Centra dopravního výzkumu.

Teoretický výpočet Aktuálně.cz tak například ukázal, že na jednom kilometru na Spořilově by jen náklaďáky mohly vypustit denně asi 36 kilogramů oxidu uhelnatého, 2 kilogramy prachových částic nebo gram rakovinotvorných polyaromatických uhlovodíků.

Kamionové exhalce

  • Polyaromatické uhlovodíky: 241,86 mikrogramů/km
  • Oxid uhelnatý: 8,98 gramů/km
  • Pevné částice: 1,1 gramů/kg.paliva
  • Oxid uhličitý: 774 gramů/km

Za rok je to tedy asi 13 tun oxidu uhelnatého nebo 700 kilogramů prachu.

Jako slévárna

Emise oxidu uhelnatého jsou přitom podle Integrovaného registru znečišťovatelů řádově srovnatelné například s exhalacemi nevelké slévárny v Přerově.

"Už teď žili obyvatelé Spořilova ve svízelné situaci," připomněl starosta čtvrtého pražského obvodu Pavel Horálek. Dodal, že magistrát, který Barrandovský most uzavřel, mohl aspoň dopravní proud rozdělit, aby kamiony nejely jenom po Spořilovské ulici.

Radnice Prahy 4 chce na přelomu září a října začít u Spořilovské ulice stavět alespoň protihlukovou stěnu, aby tamním obyvatelům aspoň trochu odlehčil od kamionů.

"Vyjde na miliony korun, zaplatíme ji z našeho rozpočtu, ačkoli to bude na pozemcích magistrátu, který tuto situaci dlouhodobě neřešil," řekl Aktuálně.cz Horálek.

 

Právě se děje

Další zprávy