Daniel Köppl: Čtyři taktiky mediálních domů v krizi

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
12. 2. 2013 13:16
Expert rozebírá, jak bojují s poklesem prodeje vydavatelství Mafra, Economia či Ringier
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Před pěti lety mediální "experti" tvrdili, že papírové noviny budeme touto dobou znát už jen z učebnic dějepisu. Pár takových chytráků můžete potkat i v Čechách.

Svou pomýlenou prognózu se zčásti snažili zachránit před třemi lety po příchodu iPadu a dalších tabletů. Od té doby totiž stejně přesvědčivě tvrdí, že zánik klasických novin nepřinese internet sám, ale až jeho smrtící kombinace s tabletem. Zbraní, kterou mudrlanti disponují, je argument, že meziročně klesá jak prodaný náklad novin, tak i jejich příjmy z inzerce.

To je sice pravda, ale hodně povrchní. Za klesající prodeje nemůže internet - a dokonce ani tablety.

V listopadu 2012 se každý den prodal v České republice zhruba milion kusů novin. Z toho jen necelé procento - 5214 kusů - připadlo na elektronické verze (od PDF až po tablety).

Takže pokud dnes mají vydavatelé novin špatné časy, tak za to mohou zcela jiné věci než internet a tablety. Za to, že v letech 2005 až 2012 ztratily více než třetinu prodaného nákladu (v průměru 37,5 procenta), nemůže nic jiného než noviny samotné.

Pro ty, kteří ještě tápou, jednodušeji: za to, že se noviny neprodávají, nemůže nic jiného, než že noviny jsou často hloupé a čtenáři nevidí důvod, proč by si je měli koupit...

Proč noviny dál a dál ztrácejí své čtenáře a jaké mají čtenáři návyky? Jak s krizí bojují největší mediální domy: Mafra, Economia, Ringier a vydavatel deníku Právo? Čtěte celý text Daniela Köppla v pondělním vydání placeného deníku Insider.

V Insideru si rovněž můžete prohlédnout přehledné grafiky:

a) Jak se vyvíjely příjmy českých deníků z inzerce

b) Vývoj průměrného prodaného nákladu deníků

 

Právě se děje

Další zprávy