reklama
 
 

Další zářez, zemědělství ruší zakázky za půl miliardy

9. 11. 2009 8:30
Ministerstvo na otázku, zda zakázky nejsou netransparentní, neodpovědělo

Praha - Nejen rozsáhlá personální čistka, ale totální změna v systému, která v důsledku opět umožní machinace se zakázkami zejména v oblasti pozemkových úprav až za čtyři miliardy korun.

A navrch chaos v IT projektech za téměř půlmiliardu, které resort před pár měsíci rozjel a nyní je překvapivě zastavil.

Takové jsou podle zjištění Aktuálně.cz kroky týmu Jakuba Šebesty, ministra zemědělství nominovaného ČSSD.

Od jeho nástupu z resortu odešlo nebo bylo odvoláno 25 úředníků. Mezi nimi i klíčové postavy jako náměstci ministra či ředitelé úřadů spadajících pod ministerstvo.

A nyní se ukázalo, že následovaly i změny v nastavených pravidlech pro veřejné zakázky. Systém na základě interních auditů a studií od najatých firem zavedl Šebestův předchůdce Petr Gandalovič (ODS).

Šebestovými kroky se bude zabývat i zemědělský výbor sněmovny. "Už jsem o tom něco slyšel. Nejprve požádám pana ministra o informace, pak uvidíme, co dál," uvedl šéf výboru Jiří Papež (ODS).

Nejasně jsme si to zadali

Stav veřejných zakázek v resortu nejlépe ilustruje případ posledních dní: ministerstvo pozastavilo projekty z oblasti informačních technologií za stovky milionů. Mimo jiné jde o podporu a provoz infrastruktury (100 milionů), provoz a podporu ekonomického informačního systému SAP (100 milionů) či outsourcing technické a systémové podpory (60 milionů).

A důvod? Nejasné zadání samotného zadavatele, tedy ministerstva, a změna jeho strategie.

Tak to výslovně stojí v interní komunikaci resortu, kterou má deník Aktuálně.cz k dispozici.

Jde přitom o zakázky, s nimiž předchozí vedení ministerstva ani rozpočet úřadu nepočítal a jejich přípravu rozjel až tým současného ministra Šebesty.

Ministerstvo nejprve tvrdilo, že žádné neplánované zakázky v oblasti IT neexistují. Teprve na opakovaný dotaz Aktuálně.cz existenci projektů a jejich následné zrušení přiznalo.

"Projekty byly pozastaveny z důvodu dalšího přezkoumání jejich ekonomické výhodnosti," napsal šéf odboru komunikace Hugo Roldán.

Audity: stát na tendrech tratí

Nejde přitom jen o zastavené stomilionové IT projekty. Dosavadní kroky Šebestova týmu vracejí zpět zejména stav zakázek v případě pozemkových úprav. Některé dokonce do stadia, které expertní posudky z Gandalovičovy éry označily za špatné a netransparentní.

Pozemkové úpravy mají upřesnit vlastnictví pozemků a umožnit majitelům, aby s nimi mohli fakticky nakládat. Na projekt jsou pro příští roky určeny čtyři miliardy, včetně peněz z evropských fondů.

Na co přišli auditoři? Jen pro příklad: neexistovala jednotná pravidla pro výběr dodavatelů, což mělo vliv na cenu i kvalitu. Velká část zakázek byla zadávána jako zakázky malého rozsahu nebo v jednacím řízení bez uveřejnění, což otevírá dveře klientelismu a opětovně se to odráží ve výsledné ceně. V roce 2006 například vzrostl počet rozdrobených zakázek z 97 na 158.

Ministerstvo na základě doporučení auditorů vytvořilo samostatné oddělení zakázek, sjednotilo pravidla hry, mimo jiné striktně zakázalo dělení stavebních zakázek a začalo zveřejňovat na internetu nad rámec zákona i tendry malého rozsahu. Kromě toho připravilo centrální informační systém, ve kterém lze sledovat celý "život" zakázky.

Hlavně budeme pružnější

Po nástupu Jakuba Šebesty ale byly prakticky všechny původní příkazy z Gandalovičovy éry zrušeny, včetně oddělení zakázek, a resort opět nechal o tendrech rozhodovat jednotlivá pracoviště. 

Ministerstvo ve svém stanovisku zaslaném Aktuálně.cz píše, že Gandalovičův systém nebyl špatný. Po aktuálních zásazích má být ale pružnější.

"Celkově by měl systém nyní fungovat operativněji," stojí ve stanovisku.

Otázku, zda po krocích nového vedení resortu nehrozí, že zakázky budou opět netransparentní, Šebestův úřad ponechal bez odpovědi.

Změny po nástupu Jakuba Šebesty přitom prokazatelně zpozdily i nasazení systému e-Říz, který má sloužit ke sledování průběhu zakázek a už stál deset milionů korun. A to zejména rozhodnutí o organizačních změnách úřadu, které rozhodily už naprogramované procesy systému.

Ministerstvo průtahy připouští. Tvrdí ovšem, že na vině rozhodně nejsou organizační změny, ale ty legislativní. A jaké? To už resort neříká.

"V průběhu vytváření systému e-Říz byla změněna legislativa, to ztížilo spuštění systému do 'ostrého' provozu, ten je v současné době spuštěn v pilotním provozu a testuje se," stojí ve stanovisku Šebestova úřadu.

autor: Sabina Slonková | 9. 11. 2009 8:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama