Další provizorní řešení, registr vozidel čeká změna

Sandra Štefaniková Sandra Štefaniková
19. 3. 2013 7:07
Ani 13 dní před vypršením smlouvy ministerstvo neví, kdo bude aplikaci spravovat
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jan Langer

Praha - Ministerstvu dopravy opět teče do bot. Úředníci už mají jenom 13 dní, aby rozhodli, kdo bude nadále provozovat problémový registr vozidel

"Jednání o této věci se blíží ke konci, zatím ale není možné zveřejnit, kdo bude dočasně správcem systému. Očekáváme, že jméno provozovatele zveřejníme v nejbližších dnech," komentoval situaci tiskový mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

První dubnový den vyprší smlouva se současným správcem, firmou ATS - Telcom, která je zároveň dodavatelem vadného systému.

"Naší prioritou je zajistit, aby registr fungoval," sdělil Neřold. Kolik potenciálních provozovatelů dopravní resort oslovil nebo kolik si správou aplikace vydělá, s ohledem na probíhající jednání sdělit odmítl.

Mluvčí upozornil, že se bude jednat o dočasné řešení do doby, než v řádném tendru bude vybrán nový provozovatel.

Výběrové řízení, z něhož vzejde definitivní provozovatel CRV, podle něj ministerstvo vypíšeme co nejdříve. "Na řádný průběh soutěže je třeba šest až osm měsíců. Cílem bude, aby se IT služby rozdělily na menší celky a zlevnil se jejich celkový provoz," dodal Neřold.

ATS-Telcom stále ve hře

Jednání podle Neřolda probíhají i s firmou ATS-Telcom, což potvrdil i šéf resortu Zbyněk Stanjura. "Jednou z možností je, že by registr zatím dále provozovala společnost ATS Telcom," řekl ministr.

Neřold upozornil, že v takovém případě by musely být stanoveny jiné podmínky než doposud. Ministerstvo zatím za IT služby včetně provozování registru platilo 13 milionů korun měsíčně. "Taková situace se nesmí opakovat," okomentoval částku mluvčí.

Podle Stanjury ministerstvo neuvažuje o tom, že by problémy s registrem řešilo přechodem na jiný systém.

"Návrat zpátky bohužel není možný, protože jsou tam po osmi měsících jiná data. To se dalo udělat po třech čtyřech dnech fungování nového systému, tehdy existovala cesta zpátky - nyní už možná není," řekl pro deník Aktuálně.cz ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Kvůli nevypsanému tendru skončil náměstek

Ministerstvo dopravy o vypršení smlouvy vědělo, přesto nestihlo výběrové řízení na provozovatele centrálního registru vozidel vypsat v čas.

"Výběrové řízení bylo především připraveno pozdě, takže po nástupu ministra Stanjury na úřad nebylo vůbec časově reálné vybrat provozovatele před vypršením smlouvy s ATS-Telcom," vysvětluje otálení tiskový mluvčí.

Připomeňte si, jaké problémy nová aplikace způsobila

Podle informací Aktuálně.cz měl přípravu tendru na starosti náměstek ministra Miroslav Drobný, který se své funkce na vlastní žádost na konci března vzdal. Ministerstvu se nelíbilo, že nastavené podmínky počítaly s tím, že nesourodý balík IT služeb včetně registru vozidel by byl i nadále součástí jedné smlouvy.

Finanční odškodnění v nedohlednu

Otazníky se vznášejí také nad způsobem a výší finančního narovnání s dodavatelem vadného registru, firmou ATS-Telcom. Ministerstvo přitom v závěru loňského října slibovalo, že "výsledná částka by měla být dohodnuta v nejbližších dnech".

Aktuálně.cz se proto na ministerstvo dopravy opakovaně obrátilo s dotazem, do jaké míry jednání postoupila a zda již byla stanovena výše odškodnění. Pokaždé ale dostalo stejnou odpověď.

"Stále platí, že jednání nebyla dosud uzavřena a podrobnější informace v tuto chvíli nemám," odepisoval dnes již bývalý tiskový mluvčí Jakub Žižka, se změnou ministrů totiž na resortu došlo k přeobsazení některých dalších postů. 

Současné vedení dopravy dává od finančního narovnání ruce pryč a upozorňuje, že ministerstvo na jednáních s firmou ATS-Telcom řešilo také odpovědnost firmy za problémy CRV.

"Podmínky, které byly ve smlouvě s firmou ATS-Telcom nastaveny, dávají jen omezený prostor pro vymáhání kompenzace," vysvětlil Neřold. 

Ministerstvo zatím vyhovělo pouze 2 žádostem ze 153

Ministerstvo tak podle auditorů společnosti Ernst & Young může společnosti ATS-Telcom pouze poslat vyúčtování za finanční odškodnění, které vyplatí majitelům motorových vozidel. V případě, že ATS-Telcom odmítne odškodnění uhradit, je možné ho vymáhat i soudně.

Resort do dnešního dne přijal od řidičů 153 žádostí o náhradu škody. Vyřízeno bylo dodnes 24 žádostí, z toho 22 bylo zamítnuto a 2 žadatelé byli odškodněni v celkové výši 6420 korun.

Podle ministerstva je důvodem malého množství kladně vyřízených žádostí také to, že žadatelé v některých případech nedoložili všechny potřebné doklady. "Ministerstvo dopravy tedy průběžně kontaktuje žadatele, aby doklady doplnili, ale od řady z nich bohužel zatím neobdrželo odpověď," řekl Neřold.

Správu registru vozidel převzalo ministerstvo dopravy od ministerstva vnitra vloni v červenci. Zhruba po hodině provozu nový systém zkolaboval a dodnes má problémy.

Software stál 37 milionů korun, dalších 32 milionů korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru.

 

Právě se děje

Další zprávy