Dálnice do Ostravy otevřena. Na dluh přes 600 miliónů

Petra Sasínová
25. 11. 2009 13:14
Z Ostravy do Prahy po silnici? Tak rychle jako Pendolino.
Ostrava má dálniční propojení s Prahou, ale z části je to stále staveniště a jezdí se omezenou rychlostí.
Ostrava má dálniční propojení s Prahou, ale z části je to stále staveniště a jezdí se omezenou rychlostí. | Foto: Petr Sznapka

Ostrava - Cesta autem z Prahy do Ostravy bude ode dneška trvat při průměrné rychlosti kolem 100 km/h něco málo přes tři hodiny.

Po letech výstavby jsou obě města ode dneška spojena dálnicí D1, byl zprovozněn poslední chybějící úsek mezi Olomoucí a Ostravou. Zčásti  je však nový úsek stále staveništěm a rychlost sto třicet kilometrů v hodině, již na dálnici povolují předpisy, je zakázána.

Už tak se ale zkrátí cesta do Ostravy o dvacet až pětadvacet minut. Silniční spojení Prahy s Ostravou bude srovnatelné s časem, za který tuto vzdálenost jezdí rychlík Pendolino.

Při ideálních podmínkách, za průměrné rychlosti 130 km/h, potrvá podle měření Ředitelství silnic a dálnic cesta jen dvě hodiny a 45 minut.

Ředitelství silnic a dálnic přiznalo, že za stavbu stále dluží zhotovitelům minimálně 600 miliónů korun a také to, že letos dluh nevyrovná. Nově otevřený úsek bude také zřejmě na dlouhé měsíce poslední dokončenou dálnicí v České republice.

Ještě před otevřením se na dálnici stala kuriózní nehoda. Indický řidič, který na ni omylem vjel, pobořil stan připravený pro zahajovací ceremoniál. Do zákazu musely vjet i stovky hostů slavnosti.

Osmnáct polovičních

Pro dálniční spojení mezi Olomoucí a Ostravou dosud chyběly dva úseky mazi Bělotínem a Ostravou. Kompletně hotov je nyní pouze jeden - dvanáctikilometrový úsek mezi Hladkými Životicemi a Bílovcem. Stál téměř tři miliardy korun.

Zbývající delší - osmnáctikilometrová - trasa mezi Životicemi a Bílovcem je stále staveništěm. Dosud stála více než tři a půl miliardy a dnes byla zprovozněn pouze v polovičním profilu.

Až do léta příštího roku, kdy by měla být stavba definitivně dokončena, se tam bude jezdit sice v obou směrech, ale jen osmdesátkou.

Pomalu, ale zadarmo

Tato část dálnice také zatím nebude zpoplatněna.

"Nejsme z toho nadšeni. Je to staveniště. Ani povrch ještě není úplně hotov," přiznal Aktuálně.cz generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík.

Zdůraznil však, že vše je podle předpisů.

Nejsou hotovy ani všechny přivaděče. Například z tohoto nedokončeného úseku je funkční pouze jeden výjezd.

Sláva na dluh

Ač dnes zástupci ministerstva dopravy, kraje a dalších institucí slavnostně stříhali pásku, za stavbu ještě dluží.

"Je to šest set až osm set milionů korun. Ty peníze budeme mít, ale až příští rok," uvedl Brunclík, který navzdory tomu po otevření řekl: "Spadl mi kámen ze srdce."

Především obyvatelé Ostravy jsou i tak nadšeni, že dálnice začíná fungovat.

"Nevěřil jsem, že se to někdy stane. Co jsem na světě, pořád se o tom mluvilo, všichni politici dálnici slibovali," říká například pětačtyřicetiletý Jaroslav Petřík.

"Jsme naprosto nadšeni!" pravil náměstek ostravského primátor Vojtěch Mynář z ČSSD.

 

Právě se děje

před 59 minutami

Vědci zkoumali tweety o klimatu, čtvrtinu vytvořili falešní "boti"

Za čtvrtinou příspěvků stály v průměrný den automatizované účty, neboli "boti". Takové je hlavní zjištění badatelů z americké Brownovy univerzity, kteří zkoumali miliony tweetů z roku 2017 na téma klimatických změn. Výsledná studie ještě nebyla zveřejněna, přístup k ní ale získal deník The Guardian. Ten na základě zjištění píše, že diskuse na Twitteru jsou "překrucovány armádou botů" ve prospěch popírání vědeckých poznatků.

Předmětem výzkumu bylo 6,5 milionů tweetů z více než měsíčného období kolem 1. června 2017, kdy americký prezident Donald Trump ohlásil odstoupení své země od pařížské klimatické dohody. Příspěvky o klimatických změnách pocházely od neautentických účtů. Ty neovládají běžní uživatelé, ale spíše software, jehož prostřednictvím může jediná osoba zadávat instrukce skupině profilů, které pak samostatně vytvářejí obsah nebo sdílejí a "lajkují" existující sdělení.

"Tato zjištění nasvědčují tomu, že mechanizovaní boti mají významný dopad při zvyšování dosahu odmítavých tvrzení o klimatické změně, včetně podpory pro Trumpovo odstoupení od pařížské dohody," cituje The Guardian z dosud nezveřejněné studie.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Na SP v Rašnově bodoval z Čechů jen Koudelka, vyhrál Geiger

V závodě Světového poháru ve skocích na lyžích v Rašnově bodoval z Čechů pouze Roman Koudelka, který obsadil 27. místo. Viktor Polášek, Vojtěch Štursa ani Čestmír Kožíšek nepostoupili do druhého kola. Vyhrál Němec Karl Geiger, který na středním můstku jako jediný dosáhl hranice sta metrů.

Koudelka skočil v prvním kole 89 metrů a mezi bodovanou třicítku postoupil z 27. místa. Ve druhém si připsal o metr kratší pokus, ale v pořadí si nepohoršil. Polášek skončil osmatřicátý těsně před Štursou, Kožíšek obsadil 45. místo.

Geiger vedl už po prvním kole, ve druhém zopakoval stometrový pokus a druhého krajana Stephana Leyheho porazil o necelých šest bodů. Třetí místo obsadil lídr Světového poháru Rakušan Stefan Kraft, průběžně druhý Geiger stáhl jeho náskok na 118 bodů.

V Rašnově dosud v rámci SP skákaly pouze ženy. Muži se po dnešní premiéře v transylvánském areálu utkají o body i v sobotu.

Další zprávy