Dacii propaguje Lenin a Mao. Zločinci reklamě nevadí

mch
21. 9. 2008 14:45
Revolucionáři "propagují" nový typ auta
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Reuters

Praha - Mao Ce-Tung, Ho Či Min nebo Lenin. Co všechno pojí tato jména? Podle reklamy rumunské automobilky Dacia je spojuje změna. Podle historiků oběti.

Všechny tyto revolucionáře je možné v posledních týdnech vidět v reklamě na nový typ auta. Společnost se tak snaží ukázat, že přináší automobilovou "revoluci".

Jde ale přitom o vůdce, kteří za sebou zanechali desítky milionů lidských životů. Jen Mao patří mezi nejvražednější státníky dvacátého století. V důsledku jeho socialismu zemřelo více jak 70 milionů lidí. Stejně tak Lenin, tvůrce systému, který měl za následek desítky milionů obětí.

V televizním spotu se objevuje například ještě Che Guevara, Karel Marx, Martin Luther King, Rosa Luxemburková nebo Mahatma Gandhí.

Televize ani mediální experti v tom problém nevidí. Jde podle nich o nadsázku a běžný způsob reklamy.

"Kampaň má přitáhnout pozornost spotřebitelů. Já osobně v tom problém nevidím," řekl Aktuálně.cz mediální expert Daniel Köppl. Je prý běžné, že se tyto osobnosti objevují v reklamách. "Je to v nadsázce," řekl.

Něco jiného podle něj je, jestli je reklama chytrá a působivá. "Primárně je zaměřená na mladší generaci a chce ukázat, že došlo ke změně. Pro mě tam ale žádný racionální argument o té změně není," myslí si Köppl.

Podobně se k tomu staví i marketingový odborník Jiří Mikeš.

"Proč by nemohli v reklamách vystupovat zmínění? Pravdou je, že Dacia byla značka vysloveně "rozvojově komunistická". A tak k tomu bývalému image, které se mění, je možno dělat podobné kroky, čímž výrobce naznačuje, že staré časy jsou nenávratně pryč," řekl.

Mluvčí České televize Ladislav Štícha sdělil, že se jedná o veselou nadsázku. "Problém s tím nemáme. Reklama má být v nadsázce."

Gandhí a King? Nevkus

Jiný názor ale zastává mluvčí Úřadu dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu Jan Srb.

"Používat symboly zavrženíhodných idejí - nacismus a komunismus - k jakékoli propagaci zákon v naší zemi zakazuje. Je zakladatel, šiřitel a nositel zrůdné ideologie i jejím symbolem? Na to ať odpoví někdo jiný. Napadá mě myšlenka, jak by reagovala veřejnost například na reklamu propagující plynové spotřebiče spojenou se jmény Hitlera a Goebelse," dodal.

Navíc si myslí, že je nevkus jakkoliv spojovat komunisty s M. L. Kingem nebo Gándhím.

"Stavět do jedné řady M. L. Kinga a M. Gandhího s nositeli  a protagonisty myšlenky komunismu je minimálně nevkusné. Otázka je, byla-li za tím nevědomost, nebo úmysl šokovat," říká.

Kontroverzní reklama? Dobrý tah

Kontroverzní reklama přitom na publikum zabírá nejvíce. O tom se ostatně přesvědčila i Evropské komise, kdy sestřih sexuálních scén na plátně, které měly propagovat evropský film, trhnul veškeré rekordy.

Zatímco upoutávky na různé podpůrné programy EU zhlédne na internetu několik tisícovek nadšenců, klip si na webu prohlédlo několik milionů lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy