D1 by měla být plně průjezdná počátkem října. Zbývá opravit tři úseky, řekl Havlíček

ČTK ČTK
1. 8. 2021 10:45
Dálnice D1 by měla být po celkové rekonstrukci plně průjezdná počátkem října. Po pondělním odstranění dopravního omezení mezi Mirošovicemi u Prahy a Hvězdonicemi na Benešovsku ve směru na Brno zbývá dokončit tři poslední úseky dálnice. Řidiči je podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) budou moci plně využívat zřejmě od prvního říjnového týdne.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Jan Schejbal/Economia

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla by měla poslední dopravní omezení zmizet z D1 o víkendu 2. a 3. října. "To neznamená, že se poté nebudou dělat podél dálnice některé drobné úpravy zeleně a tak dále. Ale s tím se počítalo. Podstatné je, že řidiči budou moci jezdit naplno," uvedl Havlíček.

Premiér Andrej Babiš (ANO) na nedělním briefingu na odpočívce Poddubí na D1 připomněl, že ze 160 kilometrů D1 určených k opravě zbývá dokončit posledních 33,5 kilometru. Náklady na kompletní rekonstrukci vyčíslil na 24 miliard korun.

Silničáři nyní pracují na odstranění dopravních omezení u Mirošovic. Směr na Prahu už je plně průjezdný, v opačném směru na Brno se má podle premiéra Andreje Babiše (ANO) jezdit bez omezení od pondělní jedenácté hodiny dopolední. Zbývající opravované úseky D1 jsou mezi Koberovicemi a Humpolcem, Velkým Beranovem a Měřínem a Devíti kříži a Ostrovačicemi.

Dopravní omezení u Mirošovic v neděli výrazně komplikovalo provoz, po poledni kolona sahala až ke sjezdu na Všechromy. S dlouhým čekáním v dešti museli řidiči počítat i dál ve směru na Brno, zejména v kopci za Hvězdonicemi.

Mátl uvedl, že rekonstrukce úseku u Mirošovic patřila vzhledem k vysoké intenzitě dopravy k nejkomplikovanějším. Zbývající opravované úseky jsou mezi Koberovicemi a Humpolcem, Velkým Beranovem a Měřínem a Devíti kříži a Ostrovačicemi. Podle šéfa ŘSD se tam má doprava do konce srpna převádět zpátky na původní část dálnice a skončí rizikové omezení v režimu dva plus dva na jednom jízdním pásu.

U Koberovic podle Mátla stavbaři ukončí práce v posledním zářijovém týdnu, na zbylých dvou úsecích u Velkého Beranova a u Devíti křížů budou silničáři odstraňovat omezení během prvního říjnového víkendu. "Končí tím rekonstrukce D1 z hlediska omezení dopravy vůči řidičům, dokončovací práce ale budou probíhat ještě na jaře 2022," uvedl Mátl. Řidiči však podle něj už nic nepoznají.

Zbývat bude také ještě oprava mostu Šmejkalka poblíž Senohrab, která nebyla zahrnuta do celkové rekonstrukce a je vedena jako samostatná zakázka. Práce by tam měly začít v roce 2022 nebo 2023. Podle Mátla však půjde o menší omezení, které se bude týkat pouze jednoho kilometru.

Dálnice D1 je nejen nejstarší a nejdelší českou dálnicí, ale i v některých úsecích nejvytíženější a nejnebezpečnější a nyní také vinou častých oprav a mnohaleté modernizace nejpomalejší.

Rozsáhlá modernizace 160 kilometrů dlouhého úseku mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou u Brna začala v roce 2013, opravy měly původně skončit v roce 2018. Na úseku Mirošovice-Hvězdonice mezi 21. a 29. kilometrem se začalo pracovat v roce 2019.

 

Právě se děje

Další zprávy