Czech Pointy běží druhý měsíc. Lidé je využívají

11. 6. 2007 0:00
Czech Pointy jsou v 35 obcích, od září přibudou další
Logo Czech Pointu je zatím na 35 radnicích, od září jich možná bude 205
Logo Czech Pointu je zatím na 35 radnicích, od září jich možná bude 205 | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Přesně dva měsíce už funguje v několika obcích projekt Czech Point. Občané díky němu dostanou výpisy z veřejných resjtříků přímo na své radnici a nejen na úřadech v krajském městě.

Podle ministerstva vnitra, které nyní první fázi projektu vyhodnocuje, využilo služeb Czech Pointů už kolem 3000 lidí.

"Zatím bylo na všech Czech Pointech v Česku vydáno 3250 výpisů, což považujeme za úspěch. Czech Pointy se spouštěly postupně, velká část teprve od května, takže větší nárůst byl až v poslední době," řekl Aktuálně.cz ředitel sekce informatiky ministerstva vnitra Jindřich Kolář, který má Czech Pointy na starosti.

Výpisy na radnici? Zatím v 35 obcích

Na radnicích se značkou Czech Point zatím dostanou lidé ověřené výpisy z katastru nemovitostí a obchodního a živnostenského rejstříku.

Czech Pointy byly v pilotním provozu zatím zprovozněny v 35 městech. První byl otevřen koncem března v Praze 13, během dubna a května pak postupně přibývaly další. Jak ve velkých městech jako Brno a Praha 1, tak menších jako třeba Hodonín či Písek.

Přečtěte si o spuštění prvního Czech Pointu i o tom, co nabízí - První Czech POINT funguje. V Praze 13

Právě v Písku spustili Czech Point teprve na začátku května. Od té doby využilo jeho služeb jenom 10 lidí. "Od spuštění je velmi krátká doba a třeba teprve dnes se objeví první větší zpráva o projektu v našem zpravodaji, takže informovanost určitě poroste," ujišťuje tisková mluvčí Písku Jindřiška Váverková.

V Brně značka Czech Point táhne

Naopak v Brně už "marketingová značka" Czech Point zapůsobila. "Výpisy ze tří veřejných evidencí jsme vydávali z vlastní iniciativy už od 1. ledna 2007, teprve v květnu jsme to začali dělat pod hlavičkou Czech Pointů," vysvětluje Zuzana Gregorová z brněnského magistrátu.

"Za první čtyři měsíce jsme vydali celkem 120 výpisů. Ovšem za květen - po zavedení značky Czech Point - to bylo už 119," říká Gregorová.

Největší zájem byl podle ní o výpisy z katastru nemovitostí. To potvrzují i celorepublikové statistiky. Pro výpisy o nemovitostech si přišlo 67 procent občanů. Druhý skončil obchodní rejstřík, třetí s 5 procenty rejstřík živnostenský.

Podle ministerstva vnitra a informatiky zatím funguje celý systém bez problémů. "Jenom dvakrát byl na chvíli výpadek a jednou softwarový problém, který zkomplikoval komunikaci s katastrem nemovitostí, ale nic jiného se nestalo," řekla Aktuálně.cz Věra Zítková z ministerstva informatiky.

Od září se proto podle Zítkové dá čekat rozšíření Czech Pointů do dalších 205 pověřených obcí. V třetí fázi pak mají Czech Pointy být na 1200 místech, kromě obecních úřadů také na poštách, v kancelářích Hospodářské komory, v notářských kancelářích a na dalších autorizovaných pracovištích.

Možná přijde i eGON

Ovšem Czech Pointy nejsou jedinou novinkou, která má Čechům usnadnit kontakt s úřady. Vláda předložila do připomíkového řízení zákon o e-Govermentu, který má umožnit, aby občan mohl z domova zařídít veškerá úřední podání přes internet.

Panáček eGON - symbol eGovermentu v Česku
Panáček eGON - symbol eGovermentu v Česku | Foto: Aktuálně.cz

Internetová budoucnost už dostala také svou tvář. Ministr Langer představil nedávno panáčka eGONA, který má celý projekt e-Govermentu symbolizovat. Podle Langera představují eGONOVy ruce Czech Pointy, tepny jsou komunikační infrastruktura, srdce symbolizuje zákon o e-Governmentu a mozek centrální registry dat.

Na elektronizaci státní správy nepracuje ale jen ministertvo, iniciativa přichází také z regionů. V Plzeňském kraji připravují projekt VIRTUOS (VIRTUálně - Občan - Samospráva), díky kterému by měla být elektronická podání na úřady možná už od příštího března.

"Vyvíjíme v současnosti software, od března 2008 by měl systém fungovat v prvních obcích v kraji. Občané si pomocí něj budou moci zařídit třeba ohlášení stavebních úprav, přihlásit se k placení svozu odpadu nebo registrovat psa," vysvětluje šéf informatiky plzeňského kraje Václav Koudele.

 

Právě se děje

Další zprávy