Blesk a Aha nectily presumpci neviny, rozhodl soud. Marešové zaplatí 840 000 korun

ČTK ČTK
17. 1. 2019 17:27
Mediální dům Czech News Center má zdravotní sestře Věře Marešové zaplatit 840 000 korun za články, ve kterých novináři zasáhli do jejích osobnostních práv. Rozhodl o tom ve čtvrtek Obvodní soud pro Prahu 7. Rozsudek není pravomocný, obě strany se proti němu mohou odvolat k pražskému městskému soudu.
Věra Marešová.
Věra Marešová. | Foto: ČTK

Kvůli nerespektování presumpce neviny žaluje Marešová několik vydavatelství, celkem se domáhá zhruba 35 milionů korun.

Po vydavateli deníků Blesk a Aha v žalobě požaduje 4,8 milionu korun za články, které ji v době jejího trestního stíhání kvůli úmrtím pacientů v rumburské nemocnici označovaly mimo jiné jako "sestru Smrt". Marešová v aktuální žalobě tvrdí, že se jí média společnosti Czech News Center (CNC) věnovala v 266 článcích, z toho ve 162 údajně zasáhla do jejích osobnostních práv.

Podle soudce Jana Kobery závažně zasáhlo do práv Marešové 42 článků. Soudce uvedl, že akceptovatelné jsou články, které fakticky popisují trestní řízení, není ale v pořádku prezentovat údaje obžaloby jako fakt nebo si v článcích domýšlet události.

Jako příklady uvedl Kobera článek s titulkem "Kdy, koho a proč vraždila" a tvrzení z dalšího článku: "Sprostě zavraždila a bez jakýchkoli výčitek přiznala, že o eutanazii nešlo". V druhém případě přitom autor vycházel podle soudce z tvrzení žalobce, že žena neargumentuje eutanazií. CNC má podle rozsudku Marešové také zaplatit náklady řízení a polovinu soudního poplatku, který činí 48 000 korun.

Právní zástupce společnosti CNC Jiří Urbánek žalobu odmítl, rozsudek komentovat nechtěl. V závěrečném návrhu mimo jiné tvrdil, že novináři vycházeli z informací, které jim poskytla policie nebo státní zástupci. Upozornil také, že je potřeba jednotlivá tvrzení posoudit v celkovém kontextu a že média společnosti masivně informovala i o tom, že Marešová byla zproštěna obžaloby. Zdravotní sestra podle něj také neprokázala, že články měly negativní dopad na její život.

Novináři nectili právo na presumpci neviny

Jan Poláček, jenž zastupuje Marešovou, novinářům řekl, že o případném odvolání bude uvažovat až poté, co mu bude doručeno odůvodnění rozsudku. "Jsme samozřejmě spokojeni s tím, že soud uznal, že články zasahovaly do osobnostních práv," řekl novinářům. V závěrečně řeči upozornil na to, že novináři porušili ústavně zakotvené právo na presumpci neviny, a to již od počátku trestního řízení. Intenzita zásahu do práv Marešové podle něj nemá v historii České republiky obdoby.

Marešová, která se čtvrtečního jednání účastnila, se k věci vyjadřovat nechtěla. Spory vede i s některými dalšími vydavatelstvími, v těch rozhodnutí zatím nepadlo. U minulého jednání žena uvedla, že ji nejvíce zasáhlo, jak média pronásledovala a obtěžovala její dceru.

Marešová čelila obžalobě z toho, že v letech 2010 až 2014 podávala pacientům v rumburské nemocnici silné dávky draslíku, po kterých jim selhalo srdce. Byla obviněna z šesti vražd, soudy ji však pravomocně osvobodily - nepodařilo se prokázat, že se skutky vůbec staly.

Za své nezákonné stíhání a za ztížení společenského uplatnění se Marešová v jiném řízení domáhá odškodného od státu ve výši pěti milionů korun.

 

Právě se děje

před 48 minutami

Vědci zkoumali tweety o klimatu, čtvrtinu vytvořili falešní "boti"

Za čtvrtinou příspěvků stály v průměrný den automatizované účty, neboli "boti". Takové je hlavní zjištění badatelů z americké Brownovy univerzity, kteří zkoumali miliony tweetů z roku 2017 na téma klimatických změn. Výsledná studie ještě nebyla zveřejněna, přístup k ní ale získal deník The Guardian. Ten na základě zjištění píše, že diskuse na Twitteru jsou "překrucovány armádou botů" ve prospěch popírání vědeckých poznatků.

Předmětem výzkumu bylo 6,5 milionů tweetů z více než měsíčného období kolem 1. června 2017, kdy americký prezident Donald Trump ohlásil odstoupení své země od pařížské klimatické dohody. Příspěvky o klimatických změnách pocházely od neautentických účtů. Ty neovládají běžní uživatelé, ale spíše software, jehož prostřednictvím může jediná osoba zadávat instrukce skupině profilů, které pak samostatně vytvářejí obsah nebo sdílejí a "lajkují" existující sdělení.

"Tato zjištění nasvědčují tomu, že mechanizovaní boti mají významný dopad při zvyšování dosahu odmítavých tvrzení o klimatické změně, včetně podpory pro Trumpovo odstoupení od pařížské dohody," cituje The Guardian z dosud nezveřejněné studie.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 49 minutami

Na SP v Rašnově bodoval z Čechů jen Koudelka, vyhrál Geiger

V závodě Světového poháru ve skocích na lyžích v Rašnově bodoval z Čechů pouze Roman Koudelka, který obsadil 27. místo. Viktor Polášek, Vojtěch Štursa ani Čestmír Kožíšek nepostoupili do druhého kola. Vyhrál Němec Karl Geiger, který na středním můstku jako jediný dosáhl hranice sta metrů.

Koudelka skočil v prvním kole 89 metrů a mezi bodovanou třicítku postoupil z 27. místa. Ve druhém si připsal o metr kratší pokus, ale v pořadí si nepohoršil. Polášek skončil osmatřicátý těsně před Štursou, Kožíšek obsadil 45. místo.

Geiger vedl už po prvním kole, ve druhém zopakoval stometrový pokus a druhého krajana Stephana Leyheho porazil o necelých šest bodů. Třetí místo obsadil lídr Světového poháru Rakušan Stefan Kraft, průběžně druhý Geiger stáhl jeho náskok na 118 bodů.

V Rašnově dosud v rámci SP skákaly pouze ženy. Muži se po dnešní premiéře v transylvánském areálu utkají o body i v sobotu.

Další zprávy