Čtvrtě se špinavým vzduchem se uzavřou starým autům

Pavel Baroch
12. 10. 2010 14:55
Novela zákona o ovzduší počítá se zavedením nízkoemisních zón ve městech
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Starým automobilům, které vypouštějí z výfuků příliš škodlivin, by už za několik měsíců mohly zůstat některé městské čtvrti uzavřené.

Novela zákona o ochraně ovzduší poskytne radnicím možnost vytvořit takzvané nízkoemisní zóny, kam budou moci jezdit pouze vozidla s nízkými exhalacemi. Podobný systém už úspěšně funguje v desítkách německých měst, ale i v Londýně nebo Stockholmu.

S nízkoemisnimí zónami počítal zcela nový zákon o ochraně ovzduší, který už připravovalo ministerstva životního prostředí pod vedením Martina Bursíka (SZ). Jeho nástupce Pavel Drobil (ODS) ovšem tuto pasáž ze zákona vyjmul a spolu s Kristýnou Kočí (VV) a Pavolem Lukšou (TOP 09) ji předkládají do sněmovny jako poslaneckou iniciativu.

Poslanci chtějí, aby byla novela schválena ve zrychleném režimu, aby mohla platit ještě na podzim.

Podmínkou je překročený limit a objízdná trasa

Aby radnice mohla nízkoemisní zónu vyhlásit, musí být splněny dvě základní podmínky: Ve vybrané čtvrti je překračován některý z imisních limitů a zároveň existuje objízdná trasa stejné nebo vyšší třídy.

To ovšem znamená, že například v pražské Legerově ulice, nejšpinavější komunikaci v zemi, nebude pravděpodobně možné takovou zónu vyhlásit. Zatím totiž neexistuje vhodná objízdná trasa mimo pražskou magistrálu.

Podle ministerstva životního prostředí jako vzorový příklad, kde by nízkoemisní zóny mohly vzniknout, uvádí Plzeň, která splňuje všechny předpokládané podmínky.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Auta s barevnou nálepkou

Návrh novely počítá s tím, že by auta byla podle svých emisí rozdělena vládním nařízením do několika kategorií. Každá kategorie by pak dostala nálepku.

Radnice pak bude moci do vybraných čtvrtí pustit jen auta s určitou barvou. Za porušení vyhlášky bude hrozit pokuta. Poslankyně Kristýna Kočí uvedla, že předloha počítá s výjimkami, například pro handicapované řidiče, pro zásobování nebo pro čistící vozy.

Další výjimky - třeba pro rezidenty se starými auty - by pak mohla udělit radnice. "Pevně doufám, že obce nebudou výjimky nadužívat," řekla Aktuálně.cz Kočí.

Při smogu po obchvatu zdarma

Jako první zavedl už v roce 1996 bezemisní zóny švédský Göteborg, kterému se tak podařilo omezit znečištění drobnými částicemi prachu o čtyřicet procent.

Automobilová doprava je velkým ekologickým problémem i v mnohých českých městech, například v Praze, Brně či Plzni. Na emisích jemného prachu, na nějž se vážou i rakovinotvorné látky, se silniční doprava podílí asi z jedné třetiny. V případě nejjemnějších částic téměř z poloviny.

Novinkou v poslanecké iniciativě je návrh, aby při smogových situacích mohla auta jezdit po dálničních obchvatech měst bez poplatků.

Emisní strop pro znečišťovatele

Poslanci si ze zákona o ochraně ovzduší "vyzobli" ještě jedno ustanovení, které dá krajům možnost stanovit emisní stropy pro skupinu několika podniků ve znečištěné oblasti.

Problém je totiž v tom, že jednotliví znečišťovatelé plní emisní normy. Jenže pokud je podniků vedle sebe více, jsou v ovzduší překračovány imisní limity.

Ministr životního prostředí Pavel Drobil si od toho slibuje, že to pomůže ovzduší především v Moravskoslezském kraji, kde jsou už několik dní překračovány limity pro drobné částice prachu.

Jednání o dobrovolných dohodách

Ministr Drobil zároveň usiluje o to, aby s největšími znečišťovateli na Ostravsku uzavřel dobrovolnou dohodu, v nichž se podniky zaváží snížit exhalace více, než jim to ukládá zákon.

"Odezva osmi největších znečišťovatelů, kteří jsou zároveň největšími zaměstnavateli, byla pozitivní," řekl Drobil. Dodal, že o návrzích dobrovolných dohod se už začalo jednat.

Ministerstvo životního prostředí zároveň nabízí podnikům, obcím a dalším institucím v Moravskoslezském kraji čtyři miliardy korun na projekty, které pomohou vyčistit ovzduší.

Ministr Pavel Drobil pro Aktuálně.cz uvedl, že poslanecká iniciativa na zlepšení ovzduší neznamená, že by se přestalo pracovat na zcela novém zákonu o ochraně ovzduší. "Chtěli jsme ale tato opatření přijmout co nejdříve," poznamenal Drobil.

 

Právě se děje

Další zprávy