Bude to brána do města, říká o okolí Masarykova nádraží český architekt od Zahy Hadid

Martin Biben Martin Biben
12. 5. 2016 18:16
Už přes dva roky vede Jakub Klaška tým architektů, kteří v renomované londýnské kanceláři Zaha Hadid Architects připravují velkorysou přestavbu okolí pražského Masarykova nádraží. „Bylo důležité rozumět měřítku, což bylo pro mě, který v Praze studoval, snazší. Začali jsme ale tím, že jsme si na místo nakreslili Pražský hrad a Staroměstské náměstí. Hned bylo jasné, že k tomu nemůžeme přistupovat jako k jediné stavbě, ale budovat celou čtvrť,“ říká třiatřicetiletý architekt, který pracuje v Londýně od roku 2010. Proměna čtvrti bude stát 6,5 miliardy korun a měla by skončit do roku 2023.
Pražská čtvrť projde značnou proměnou.
Pražská čtvrť projde značnou proměnou. | Foto: Penta Investments

Váš návrh může leckoho zaskočit. Různá seskupení moderních, velkorysých domů, samé přímé linie, kov a sklo, v centru Prahy, v bezprostředním sousedství staré zástavby. Není to příliš tvrdé?

Celá ta kompozice vychází z území samotného, není tomu prostředí cizí. Že samotné budovy mají jiný, moderní vzhled, je důležité a je to dobře. Vedle sebe jsou stavby, které zobrazují různé doby, a je jen správné, že přiznávají čas, ve kterém vznikly. Navíc my jsme se snažili vytvořit jednotný architektonicky jazyk, kde veškerá veřejná prostranství mají svůj nezaměnitelný charakter, překvapují svou odlišností a tvarovou bohatostí. Kreslili jsme si i cirkulační toky, tedy místa, kudy lidé chodí, což nám začalo formovat tvar, plus jsme přidali i naše přání, kudy by lidé měli proudit. Ale v principu jsme vycházeli z existující situace, aby se nestalo, že budeme do území jen vnucovat svoje myšlenky, ale naopak, aby myšlenka vznikla z území.

Ty ploché, holé střechy na domech ve tvaru podkovy působí při pohledu shora prázdně, monotónně. Je to záměr?

Představujeme urbanistickou vizi pro dané území, střechy získají ještě na detailu, budou určitě plastičtější.

Zastavovat se budou skutečně jen samé proluky a volná prostranství?

Ano, jen v sousedství autobusového terminálu zanikne parkoviště, leckde budou třeba nějaké terénní úpravy, ale bourat se nebude nic. Zabýváme se i variantou, kdy dočasný autobusový terminál na Florenci nahradíme novým, více integrovaným do samotného náměstí.

A co samotné Masarykovo nádraží? Počítá se s jeho přestavbou či opravou? Zůstane zachovaný jeho historický charakter?

Nádraží není předmětem našeho projektu, nijak do něj nezasahuje, výjimkou je jen částečné zastřešení kolejiště.

Jakub Klaska

Studoval pražskou Vysokou školu uměleckoprůmyslovou, tři a půl roku strávil na uměleckoprůmyslové škole ve Vídni, kde působil v ateliéru Zahy Hadid. Od roku 2010 pracuje pro architektonickou kancelář Zaha Hadid Architects v Londýně. Poslední dva a půl roku se věnuje projektu regenerace a přestavby okolí Masarykova nádraží. Je vedoucí designér, tudíž je spoluautorem celé koncepce navrhovaného území.

To má jaký smysl?

Zastřešení se snaží propojit ulici na Florenci s Opletalovou ulicí, vznikne tam jakýsi most nebo lávka. Bude to ale nejen komunikace, ale i příjemný veřejný prostor blízko zeleně, parku, navíc s atraktivními výhledy nad kolejemi. Naše inspirace je tady zjevná, celé to místo je velký dopravní uzel, je tu vlakové i autobusové nádraží, blízko je i pražské hlavní nádraží, dvě zastávky metra. Tu dynamiku jsme chtěli do návrhu zasadit, využít něco, co by mohlo být někým vnímáno jako nevýhoda, jako pozitivum.

Měli jste nějaký vzor?

Penta při prezentaci uváděla, že vzorem je čtvrť London City, která také vznikla kolem Liverpool Street Station a funguje v dobré symbióze s nádražím. Dostupná stanice je přece pro administrativně-obchodní čtvrť výhoda. Masarykovo nádraží už dnes slouží spíš lidem z okolí, kdyby se povedlo vybudovat rychlodráhu na letiště, bylo by to výborné. Z Liverpool Station také vede železnice přímo na letiště Stansted. Projekt jsme proto vnímali jako jakousi bránu do města: lidé přijedou do Prahy a tahle čtvrť bude první, co uvidí. Proto jsme i obchody navrhli s výkladními skříněmi směrem ke kolejišti, aby byli lidé hned obklopeni příjemným prostředím.

Foto: Penta Investments

Jaký je váš osobní vklad do projektu?

Byla to týmová práce, po prostudování zadání a situace jsem vše konzultoval se Zahou a Patrikem Schumacherem, vzniklo více návrhů, na kterých se podílel celý tým.

Koho jste, kromě známého architekta Liebeskinda, v soutěži porazili?

Vím, že tam byly další tři pražské týmy, ale jejich návrhy neznám.

První se má stavět extravagantní dům naproti Florentinu. Kdy to bude?

Ano, to je první fáze, mohla by být dokončena v průběhu roku 2019.

 

Právě se děje

Další zprávy