ČT se vrací k historickému logu, rozpůlené obrazovce

Pavel Baroch
19. 4. 2012 13:38
Studio Najbrt dostane od veřejnoprávní televize za nový znak 430 tisíc korun
Nové logo České televize
Nové logo České televize | Foto: Česká televize

Praha - Česká televize bude od září používat nové logo, které připomíná rozpůlenou obrazovku. Ve stejnou dobu se změní i písmo a název kanálu ČT4 na ČT Sport.

Nový ředitel ČT Petr Dvořák uvedl, že televize už pět let neměla vlastní logo, ale pouze loga jednotlivých kanálů.

"Je to snad jediná televize v Evropě, která to takhle dělá," řekl Dvořák při představování nového znaku veřejnoprávní televize, který vytvořilo Studio Najbrt ve spolupráci s kreativním týmem České televize.

Logo navazuje na tradiční podobu značky ČT, tedy obrazovku s dvěma písmeny Č a T, jak ji v padesátých letech vymyslel tehdejší student Vysoké školy uměleckoprůmyslové Roman Rogl.

Bílou barvu nahrazuje modrá

Nová podoba už ovšem nemá háček nad písmenem C a také T už ztratilo svůj původní vzhled písmene. Základními barvami navíc budou modrá a červená na rozdíl od současné bílé a červené.

Ředitel obchodu a marketingu Jan Svoboda uvedl, že cílem nového loga bylo inovovat staré logo tak, aby zůstalo tradiční a zároveň bylo moderní.

"Prozkoumali jsme mnoho různých cest, než jsme došli k výslednému tvaru, který zachovává princip dvou částí tvaru obrazovky. Už to však nejsou písmena, ale dva abstraktní tvary," řekl Aleš Najbrt.

"Jsme totiž přesvědčeni, že tento symbol není třeba číst, protože jej každý identifikuje a vizuálně si ho ztotožní s původní značkou," dodal Najbrt, jehož studio nový znak vytvořilo podle požadavků veřejnoprávní televize.

Logo za 430 tisíc. Bez soutěže

A generální ředitel Petr Dvořák je očividně spokojen.

"Aleš splnil zadání na sto padesát procent," pochválil grafika ředitel Dvořák. Česká televize na autora nového loga nevyhlásila výběrové řízení a zakázku zadala přímo Studiu Najbrt. Za novou značku mu zaplatí 430 tisíc korun.

"Toto není zakázka, na které jeho studio zbohatne," sdělil Dvořák. Další náklady přinese zavádění nového loga a písma do všech činností a předmětů České televize. 

Současné logo, které brzy zmizí.
Současné logo, které brzy zmizí. | Foto: Ludvík Hradilek

Podle ředitele obchodu a marketingu Svobody bude změna postupná, aby se i náklady rozložily. ČT ale i tak na letošní podzim plánovala rozsáhlý redesign.

Výzkum: 83 % se znak líbí

Česká televize si nové logo otestovala na vzorku 300 diváků v pěti českých městech. A s výsledky průzkumu od agentury TNS Aisa je spokojená. Ukázalo se například, že zhruba třetina dotázaných okamžitě poznala, že jde o logo ČT.

"Naprosté většině lidí, 83 procentům dotázaných, se nové logo líbí, 15 procent ho považuje za ucházející a jen 2 % respondentů se domnívají, že nové logo je špatné," uvedla mluvčí televize Michaela Fričová.

Nedokončená změna grafiky

Zatím poslední změna grafiky České televize vzešla z veřejné soutěže v roce 2006, v níž zvítězil návrh Štěpána Malovce. Složil sice nový znak, ovšem znovu z původní kombinace písmen Č a T.

Celý systém se však nikdy nezavedl jako celek, šlo o takzvanou evoluční proměnu. Hlavní část, tedy nové logo, se mělo objevit na konci digitalizace v roce 2011. Jenže tento poslední krok se už neudělal.

 

Právě se děje

Další zprávy