ČSSD chce limity na kampaně. Postačí prý sto milionů

Domácí Domácí
4. 6. 2010 8:17
Strana utratila stamiliony, výsledek to ale nepřineslo
Česko zažilo v uplynulých měsících oranžovou smršť. Přišla na stamiliony
Česko zažilo v uplynulých měsících oranžovou smršť. Přišla na stamiliony | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Kampaň před nedávnými sněmovními volbami byla nejdražší v historii. Strany za ni podle odhadů utratily odhadem přes půl miliardy korun.

Hospodářské noviny nyní napsaly, že napříč partajemi se začínají hlasitě hovořit o tom, že je potřeba náklady omezit.

"Musíme otevřít debatu s ostatními stranami o nákladech na kampaně," řekl listu statutární místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

"Hranice sto milionů by asi mohla být rozumná," přikyvuje mu jeho stranický kolega Zdeněk Škromach. "Předvolební kampaně se dostaly někam, kde to už je neudržitelné," doplňuje je socialista Lubomír Zaorálek.

Jsou to přitom právě sociální demokraté, kdo nyní má kvůli volbám prázdnou kasu. Monstrózní kampaň, během níž Lidový dům oblepil Česko billboardy a voliče lákal i velkolepými mítinky, přišel až na 350 milionů.

Kýžený volební výsledek ovšem nepřišel a partaj nyní řeší, jak dluhy zaplatit.

Najde se většina?

Limity na kampaně prosazují i Věci veřejné a komunisté. Pokud by se všechny zmíňené tři strany dohodly, daly by dohromady i potřebnou většinu pro prosazení zákona. Ve sněmovně totiž mají dohromady 106 poslanců.

K rekordním výdajům přispěly také loňské zrušené předčasné volby, strany na podzim prakticky vyhodily desítky milionů, když musely kampaň o několik měsíců prodloužit.

Deník připomíná, že v zahraničí jsou limity na předvolební kampaně běžné, fungují například ve Francii, Španělsku či v Portugalsku. V USA platí, když jdou na propagaci státní peníze.

 

Právě se děje

Další zprávy