Co musí umět učni, o tom rozhodne stát

Simona Holecová
8. 12. 2005 0:29
Praha - Podobně jako chce stát jednotnými maturitami garantovat, aby absolventi středních škol měli v hlavách stejné minimální znalosti, připravuje jednotné zkoušky i pro učně.

Ti by se závěrečným zkouškám v nové podobě mohli podrobovat už za tři roky.

"Změna ve způsobu závěrečných zkoušek je potřebná," píše se v podkladové zprávě k projektu Kvalita, v jehož rámci se nový model přezkušování učňů připravuje. "Dosavadní praxe není vyhovující. Školy si samy určují obsah zkoušek, a proto se jejich náročnost může dosti podstatně lišit."

Učnice oboru "Cukrář" připravuje slavnostní dort.
Učnice oboru "Cukrář" připravuje slavnostní dort. | Foto: http://www.sougastro.cz

Jinými slovy - zaměstnavatelé dnes nemají jistotu, co například vlastně umí čerstvá absolventka oboru "cukrář".

Zaměstnavatelé vůbec mají mít v podobě nového zkoušení učňů velké slovo.

"Právě vyučení nejčastěji figurují mezi nezaměstnanými. Proto jsme se spojili i s lidmi z praxe, kteří se na inovaci zkoušek podílejí," říká Dana Kočková z Národního ústavu odborného vzdělávání (NÚOV), který je garantem projektu. "Věříme, že nová závěrečná zkouška přispěje k jejich lepší uplatnitelnosti na trhu práce."

Firmy musí vědět, co učni ovládají

Podstatou nových zkoušek je jednotné zadání, na němž se musejí shodnout pedagogové, zástupci zaměstnavatelů a specialisté z NÚOV. Tyto "řešitelské" týmy musí stanovit, jaké je minimum odborných znalostí a praktických dovedností, které by každý vyučený pro daný obor měl mít.

V NÚOV zatím vzniká zadání pro devatenáct oborů. "Zájem mezi školami zapojit se je ovšem enormní. Prakticky jsme se dosud nesetkali s odmítáním či kritikou," upozorňuje Kočková.

Za pravdu jí dává například Pavel Toman, ředitel Integrované střední školy stavební a učiliště v Jihlavě. Jeho škola se do projektu Kvalita I zapojila v oboru umělecký truhlář.

Budoucí servírka při odborném výcviku v restauraci.
Budoucí servírka při odborném výcviku v restauraci. | Foto: http://www.sougastro.cz

"Samozřejmě, učitelům přibylo práce. Mají hodně porad, vedou debaty i s dalšími školami, kde se tento obor učí, dohadují se podmínky," říká Toman. "Přesto se shodují, že je to jednoznačně cesta dobrým směrem. Teď jsou opravdu rozdíly mezi školami veliké. Úroveň požadavků se liší místo od místa."

Kdo udělá nejhezčí dort?

S novou zkouškou v praxi pak mají zkušenost například na Středním odborném učilišti obchodu a služeb na pražské Černém Mostě. Škola se do pilotní fáze projektu zapojila už loni.

"Nejtěžší pro naše učně byly jednoznačně jazykové zkoušky," říká ředitelka učiliště Zdeňka Matoušová.

I v této části se totiž mění nároky. Doposud bylo jazykové vzdělávání na učilištích okrajovou záležitostí. Jenže právě jazyky a znalost výpočetní techniky jsou dnes klíčové pro uplatnění na trhu práce. "Zjistili jsme, že už nestačí věnovat se angličtině všeobecně. Je nutné, aby učitelé více cvičili odbornou terminologii. Právě to také jazyková zkouška vyžaduje," doplňuje Matoušová.

Jednotná praktická zkouška má pak - třeba pro obor cukrář - prozatím podobu pětadvaceti losovatelných položek.

Učeň či učnice si vylosují dva výrobky a mají sedm hodin na to, aby je připravili - včetně zdobení. "Vylosují si špičku, věneček, štafetku... a pak se hotový výrobek hodnotí podle předem daných kritérií."

Kromě toho musí při písemné zkoušce provést náčtrtek - například slavnostního dortu, sepsat jeho recepturu a dort i vyrobit. Opět je předem stanoveno, podle jakých hledisek se udílejí body.

Není hodnocení - ať již dortu, nebo kování - subjektivní? Dana Kočková z NÚOV věří, že vkus pedagogů nebude výuční list ovlivňovat. "Existuje jasná představa, co by absolvent kterého oboru měl umět. Jsou to objektivní kritéria, které lze převést na body," věří.

Pilotní ověřování zkoušek je naplánováno do roku 2008. Do té doby bude stát nejméně 30 milionů korun. Část peněz jde z rozpočtu ministerstva školství, na část se podařilo získat peníze z evropských fondů.#reklama

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 52 minutami

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

San Marino bude v nedělním referendu rozhodovat o legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina budou v neděli hlasovat v referendu o tom, zda chtějí povolit interrupce během prvních 12 týdnů těhotenství. Návrh dále žádá, aby úřady legalizovaly umělé přerušení těhotenství i po tomto období, pokud je ohrožen život či psychické zdraví ženy kvůli anomáliím nebo vývojovým vadám plodu, napsala dnes agentura AP. San Marino je jedním z posledních států v Evropě, které potraty zcela zakazují.

Zákaz interrupcí v San Marinu platí už od roku 1865. Tamní ženy proto cestují kvůli tomuto zákroku do Itálie, která maličký stát obklopuje ze všech stran, a kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální, píše AP.

Zastánci změny zákona proto upozorňují, že tato situace představuje finanční zátěž pro ženy, které interrupce podstupují. Kritici zákazu potratů rovněž tvrdí, že je trestem pro ženy, které byly znásilněny. "Pokud nechcete, aby se vědělo, že nemáte v úmyslu pokračovat v těhotenství, je mnohem méně pravděpodobné, že se obrátíte na policii a nahlásíte znásilnění," upozorňuje Joanna Nellesová z Rady Evropy, kde šéfuje oddělení, jež monitoruje dodržování Istanbulské úmluvy o potírání násilí na ženách a domácího násilí.

Antonella Mularoniová, která je pro zachování zákazu, podle agentury AP argumentuje tím, že ženy a dívky v San Marinu mohou dostat v lékárnách bezplatně antikoncepci včetně přípravku, jenž se používá po pohlavním styku.

Úřady San Marina, kde žije na 33 000 lidí, podle AP k referendu přistoupily poté, co k němu vyzvalo zhruba 3000 obyvatel v petici. Přičemž většina z nich byly ženy. Žádné průzkumy veřejného mínění však nejsou před hlasováním k dispozici. Pokud zvítězí zastánci změny restriktivního zákona, parlament San Marina bude nucen potraty legalizovat, poznamenala AP.

Mezi další malé země v Evropě, kde jsou interrupce zakázány, patří Malta, Andorra nebo britský Gibraltar. Některé z nich změnu zákonů zvažují. Například na Maltě, kde za potrat hrozí až tři roky vězení, letos jeden z poslanců předložil návrh zákona, který by tuto směrnici změnil. Podle maltských úřadů se nicméně trest uplatňuje jen zřídka a poslední známý rozsudek vězení kvůli potratu padl v 80. letech minulého století, píše AP.

Obyvatelé britského zámořského území Gibraltaru pak letos v červnu schválili zmírnění tamního zákona zakazujícího potraty. Odsouhlasili mimo jiné, aby byly interrupce možné do 12 týdne těhotenství v případě ohrožení fyzického nebo duševního zdraví ženy, či v případě, že bude poškození plodu neslučitelné s jeho životem. Interrupce má být také možná v případě početí při znásilnění nebo incestu.

Další zprávy