Gazdík musí vyřešit hlavně maturity, přijímačky a výběr ředitelů, míní Mazancová

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
Aktualizováno 28. 12. 2021 17:26
Čtenáři Aktuálně.cz diskutovali s předsedkyní Učitelské platformy Petrou Mazancovou o výzvách pro nového ministra školství Petra Gazdíka, o tom, co trápí učitele, žáky či jejich rodiče na současné podobě výuky. Podle Mazancové by hlavními prioritami nového šéfa ministerstva měla být podoba maturit či jednotných přijímacích zkoušek a také výběr a vzdělávání ředitelů škol.
On-line chat s šéfkou Učitelské platformy Petrou Mazancovou
Rozhovor skončil
Petra Mazancová odpovídá v úterý 28. 12. od 16:00.
Přečíst si rozhovor

Jak také v chatu se čtenáři šéfka Učitelské platformy Petra Mazancová vysvětlila, nestačí jen přidat učitelům peníze, je potřeba i jejich systematická a dlouhodobá podpora a silné pedagogické vedení od ředitelů škol. "I tam se snad blýská na lepší časy a ředitele vybíráme lépe, než tomu bývalo v minulosti," dodala.

Rodiče zmiňovali nejrůznější zastaralé metody i kapitoly učiva, které přetrvávají ve školách jejich dětí: memorování pro život nepotřebné látky, zkoušení dětí z vyjmenovávání pojmů místo praktičtějších dovedností, jako jsou komunikace v angličtině, intenzivní informatika, mediální či finanční gramotnost, schopnost rozpoznat manipulaci či dezinformaci.

"Taky nemám ráda pokyn ‚vyjmenuj‘. Mnozí učitelé byli ‚vychováni‘ v tom, že bez memorování není výuka. Myslím, že se to mění, ale ne tak rychle, jak by se nám líbilo. A taky občas se smutkem pozoruji, jak rychle jsme se vrátili do starých kolejí po distanční výuce, která memorování úplně neumožňovala," uvedla také v chatu Petra Mazancová. Osvěty je podle ní třeba všem - nejen učitelům, ale i celé společnosti, zejména školákům a jejich rodičům. "Je potřeba pořád trpělivě vysvětlovat a jasně ukazovat, že svět se výrazně změnil a vzdělávání našich dětí se tomu musí přizpůsobit," doplnila.

Došlo i na probrání stále hodně diskutované inkluze, tedy společného vzdělávání všech dětí bez rozdílu. Jak Petra Mazancová podotkla, inkluze se týká i nadaných dětí. "Máme vůči nim velký dluh a je třeba jej splácet," uvedla.

Souhlasila také s názorem několika čtenářů, že by se nový ministr školství měl zaměřit i na pracovní podmínky učitelek v mateřských školách. Ty současné jsou podle ní ostuda. "Bude zásadní panu ministrovi tuto část našeho školství připomínat," dodala.

On-line chat s šéfkou Učitelské platformy Petrou Mazancovou

Rozhovor skončil
28. 12. 2021
Ptá se: JG

Dobrý den, cituji z úvodního článku..."Místo memorování velkého množství látky chce dát (nový pan ministr) prostor i společné práci žáků na projektech." Jako učitel jazyků, českého a cizího, na základní škole neustále balancuji mezi oběma formami vyučování. Velmi ráda bych, aby učení bylo prováděno aktivizujícími metodami, zároveň rozumím i smysluplnému memorování. Některé věci se prostě žáci musejí naučit nazpaměť. Dokud budou přijímací zkoušky na střední školu a následně studium na SŠ vypadat stejně jako dnes...., nevidím šanci na změnu. Sama nechci vychovávat "malé jazykovědce", ale jsem k tomu v podstatě stále nucena. Co s tím? Děkuji předem za Váš názor.

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den, absolutně souhlasím, že nějaké množství hard skills je nutné - je otázka, co je "smysluplné memorování"? Jako učitelé si sahejme do svědomí, jestli to, co ve škole děláme je většinově smysluplné - a smysl můžou být i přijímací zkoušky, jakkoli bych si přála, aby byly postaveny kompetenčně.

28. 12. 2021
Ptá se: JG

Dobrý den ještě jednou, dále mě trápí absence koncepčního přístupu ke vzdělávání dětí cizinců. Začíná se něco "hýbat", to je pravda, nicméně je to stále velký problém. Hovořím např. o situaci, když Vám přijde dítě s OMJ na druhý stupeň ZŠ. Můj podnět snad není dotaz, je to jen postesknutí.

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den, postesknutí s vámi (bohužel) sdílím. Je nutné děti s OMJ výrazněji podporovat - znám hodně škol, kde už si to uvědomili a dělají to, bylo by fajn, kdyby to výrazně podpořil systém.

28. 12. 2021
Ptá se: Lidka

Dobrý den, chci se zeptat , proč se vůbec neřeší záležitost covidu v mš, zvlášt když nás čeká velmi nakažlivá varianta Omikron? Jsem učitelka mš a nejsme nesmrtelné (i když podle toho, jak se pro nás nic nedělá , to tak vypadá)....Ať se zavedou alespon taková pravidla testování v mš jako pro školy (děti i personál)..jsme také školská zařízení a děti na nás neustále bez respirátoru kýchají, kašlou ap...! Děkuji

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den, díky za připomenutí, je potřeba to MŠMT a zejména MZ neustále připomínat.

28. 12. 2021
Ptá se: Alena D.

Bude se ve školách opět učit ruský jazyk? Bylo by dobré děti od malá učit angličtinu a ruštinu i němčinu. Je to budoucnost. Budou tyto jazyky potřebovat v životě.

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den, na ZŠ se učí druhý cizí jazyk (od 7- třídy) - záleží na nabídce konkrétní školy, zda nabídne ruštinu nebo jiný jazyk. Nechme, prosím, volbu jazyka na rodičích a dětech.

28. 12. 2021
Ptá se: Tomáš

Kdy skončí nepovedená inkluze? Kdy přestanou po školách chodit aktivisté, kteří jednostranně vykládají situace ve společnosti?

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den, Tomáši, inkluze dost dobře nemůže skončit, lze ji jen lépe podporovat.
Návštěvy kohokoli ve školách jsou v gesci ředitelů a učitelů. Záleží na nich, koho si do škol pozvou, věřím, že kolegové vybírají moudře.

28. 12. 2021
Ptá se: Martin

Dobrý den,
předpokládejme, i když to může být pouze úhel pohledu, že mi ředitel školy dal neoprávněnou výpověď.
Pro nemožnost uplatnit svůj nárok u soudu si stanovil lhůtu pro inventární kontrolu na dva měsíce po uplynutí ukončení pracovní smlouvy tak, abych se v případě neúspěšně inventarizace stal nařčený z rozkrádání majetku.
Můj podnět k prošetření byl od ČŠI předán Inspektorátu práce, zřizovateli, který na jednání ředitele neshledal žádné pochybení.
Můj dotaz směřuje k tomu, zdali je možná odvolatelnost ředitelů a k čemu jsou podobné instituce jako Česká školní inspekce.

Odpovídá: Petra Mazancová

Martine, prosím pošlete váš podnět na můj mail. Díky.
Ředitele školy je samozřejmě možné odvolat, v praxi je to ovšem složitější - je nutné hledat balanc mezi příliš snadným a nemožným odvoláním. Co nám výrazně chybí, je nastavení standardu ředitelské práce a její evaluace (postrádáme to i u učitelů).

28. 12. 2021
Ptá se: Jana

Dobrý den,
přijede se pan ministr podívat do některých základních škol?
Děkuji

Odpovídá: Petra Mazancová

Netuším, ale zkusím mu to předat - každopádně doufám, že návštěva škol je běžnou součástí ministerské praxe.

28. 12. 2021
Ptá se: Mrkos 23

Neměl by snad zabývat především tím jak dohnat učivo a zanechat inovsci? Vyuku výchovných předmětů přesunout do odpoledních kroužků a zvýšit počet hodin matiky, fyziky atd. Učitelé dostanou přidáno a tak by měli zvládnout změnu rozvrhu.

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den, vzdělávání potřebuje inovace, není možné dohánět rychle se vyvíjející společnost lpěním na školství z dob minulých. Výchovné předměty nikam nepřesouvejme, učme je smysluplně, stejně jako matematiky, fyziky a ostatní předměty.

28. 12. 2021
Ptá se: Bárta

99% občanů ČR potřebuje k životu pouze základní matematické úkony. Na takové úrovni, aby umožnily vyplnění daňového přiznání. Nechávat propadat studenty z matematiky nad touto úrovni je ZBYTEČNÉ psychické týrání studentů. Nebylo by moudřejší, kdyby se místo toho zintenzivnila výuka angličtiny na úroveň Skandinávie ? Pro nejmladší žáky do 15 let je moudré zkrátit výukovou hodinu na 30 minut, neb mladší děti neudrží pozornost déle ?

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den, všichni občané ČR potřebují k životu zejména finanční gramotnost, proto se jí zabývejme nejen v hodinách matematiky. Výuka angličtiny mi intenzitou přijde dostatečná, zásadní by mělo být vedení zejména ke komunikaci a podpora sebevědomí žáků.

28. 12. 2021
Ptá se: Lanýž

Chci se zeptat, zda se někdo bude zabývat dopadem inkluze na chytré děti.

Odpovídá: Petra Mazancová

Inkluze se týká i chytrých (nadaných) dětí. Máme vůči nim velký dluh a je třeba jej splácet.

28. 12. 2021
Ptá se: Kiana

Chtěla bych se zeptat jak bude vypadat letošní maturita 2022, od 2.roč. jsme v té škole skoro nebyli a dva roky před námi 2020,2021 tu maturitu dostalo za hubičku, nic se nemuseli učit. ted sice chodíme, ale to opravdu nevytrhneme. je to všechno o ničem, bylo by dobré dát vše opravdu dohromady a ne vytvářet opět nové věci 2030+, duální výuka opravdu nejde, jelikož firmy na to nejsou připravené, nejsou lidé ve firmách, kteří by se o to starali, švp bych zrušila na ZŠ - dala jednotné osnovy(jak to bylo dříve), SŠ at si udělají ŠVP, udělala razantní změnu v oborech v krajích a (dle bývalých okresů) je to politické rozhodnutí, myslím si že to jde, několikrát jsem o tom mluvila na kulatých stolech, ale MŠMT na to neslyší, jelikož ti úředníci vůbec neví jak to funguje ve školách, peníze musí jít učitelům do tarifů a nějaké % do nenárokové složky, jelikož ředitelé (někteří) nejsou na správných místech (známosti). je to sice více dotazů, ale klidně bych se s panem ministrem potkala. Děkuji

Odpovídá: Petra Mazancová

Kiano, nechápu z vašeho dotazu, zda jste učitelka, ale určitě vaše připomínky adresujte, kde jen můžete. Pokud vím, tak se zásadní změny v obsahu maturit nechystají - řeší se spíše jen podmínky, za kterých bude možné maturovat. Nicméně velká část maturit je v režii škol a ty by prostor ke změnám mít mohly a měly.

28. 12. 2021
Ptá se: irena moudrá wünschová

Dobrý den, chtěla bych se zeptat na zvýšení úlohy dalších pedagogických profesí, učitelé i ředitelé na základním s středním stupni škol jsou nuceni s zabývat sociálními, etickými i jinými problémy žáků, vedle stále větších nároků na výuku.
Ráda bych slyšela, zda je možno i nu nás využít možnosti vzdělání sociálních pedagogů, školních psychologů, sociálních pracovníků přímo ve školách, aby se učitelé mohli věnovat vzdělávání dětí a ostatní problematika byla řešena k tomu vzdělanými odborníky, nedávno o tom veli dobře mluvila paní Mgr Klára Laurenčíková, která vede Českou odbornou společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) a externě přednáší na katedře speciální pedagogiky PedF UK.
Žijeme v oblasti s nevyšší mírou exekucí, sociálního vyloučení, nejnižší vzdělaností obyvatel, vše je zacykleno v konvolut problémů, které se podmiňují a zhoršují navzájem. děkuji irena moudrá Wünschová 604549602, ústí nad labem

Odpovídá: Petra Mazancová

Díky za dotaz - ano, školství výrazně potřebuje podporovat ostatní pedagogické (i nepedagogické) profese - doufejme, že nová sněmovna schválí novelu zákona o pedagogických pracovnících, která by byla výrazným systémovým krokem vpřed.

28. 12. 2021
Ptá se: Elo

Stav školství, zejména na SŠ vč. gymnázií, se zdá tristní (30 let po skončení řízené normalizace). Vše začíná a končí osobností učitele, který v hodině působí a pracuje. Na SŠ zřizovanými kraji (v soukromém školství je situace vystavěna jinak) stále převažují vyučující, kteří užívají při výuce výhradně negativní nástroje motivace, protože pozitivní neznají nebo je neumí používat nebo nevěří v jejich účinnost. Tedy trestání známkami na různý způsob, vyhrožování propadnutím, maturitou, čtvrtletními i jinými písemkami, zkoušením etc., zůstává zásadním motivačním (manipulačním) způsobem komunikace učitele a žáka. Málo učitelů věří svému předmětu, žákům i sobě natolik, že by vystačili s pozitivními nástroji ... Ředitelům škol zřizovaných kraji nevadí, pokud žáci ze školy odcházejí. Hlavní je stabilizovaná sborovna a klid v řadách učitelů. Pro nespokojené žáky a rodiče je jejich odchod ze školy vítaným (tolerovaným) řešením. Neexistuje zájem o zpětnou vazbu a (auto)evaluaci, ředitelé a většina učitelů o ně nestojí, příp. nevědí, co to je. V takovém systému dobře přežívají např. učitelé se syndromem vyhoření nebo jiným limitem či zátěží, pro které do tříd mnohdy ani nepatří. Zdá se, že Strategie 2030+ mluví o jiném světě a jiné zkušenosti. Pan Plaga v uplynulém roce mluvil opakovaně o učitelích na českých školách jako o skvělých a vynikajících učitelích. Jistě existuje v ČR mnoho skvělých pedagogů. Ale je to stále málo na to, aby české školy mohly být vnímány žáky a veřejností jinak, než je výše naznačeno. Co s tím ? Jak pomoci učitelům, aby vsadili např. na pozitivní nástroje motivace a důvěřovali svým žákům ? Nedávno Deník N otiskl článek "Nepřinesl jsi domácí úkol, dostaneš pětku". MŠMT i ČŠI chápe velmi dobře, že za nedonesený úkol nelze udělit pětku; problém s pochopením mají řadoví učitelé ...
S díky za prostor
EL

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den, bez podpory učitelů zůstane i ta nejlepší strategie jenom na papíře. Nestačí učitelům přidat peníze, je potřeba systematické a dlouhodobé podpory. Plus potřebujeme silný pedagogický leadership u ředitelů našich škol - i tam se snad blýská na lepší časy a ředitele vybíráme lépe než tomu bývalo v minulosti.

28. 12. 2021
Ptá se: Martina

Dobry den, proč neustále ve školství jsou opomíjené mateřské školy ? Testování žádné - v MŠ. Dále snížit kapacitu MŠ 28 děti na 1 učitelku a ředitelku je vážně moc.

Odpovídá: Petra Mazancová

Souhlasím a už jsem odpovídala v jiných dotazech.

28. 12. 2021
Ptá se: Alice

Dobrý den, paní Mazancová, jste angličtinářka na gymnáziu. Jaké jazykové úrovně vaši maturanti dosahují? Přijde vám také, že dnešní generace už tak nějak vyrůstá v anglicky mluvícím prostředí - písničky, posty amerických celebrit, Youtube videa v angličtině... Dá se naučit angličtina takto živelně? A co říkáte 30 let po revoluci argumentaci některých politiků, že anglicky neumí, protože se za nich učila ve škole ruština?

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den, hezký dotaz, díky. :-)
Dnešní generace je fakt v angličtině o hodně dál, než jsme byli my, dost jim to závidím (i když přeju). Angličtina se samozřejmě takto živelně dá naučit, lepší to je ovšem s podporou školy než škole navzdory (jak se také někdy děje).
Argumentace tím, co bylo před 30 lety ve škole mi přijde u jakéhokoli člověka na manažerské pozici nepřijatelná.

28. 12. 2021
Ptá se: Jaroslav

Může být výhodou pana ministra Gazdíka, že vystudoval učitelství a učil?

Odpovídá: Petra Mazancová

Rozhodně by mělo. :-)

28. 12. 2021
Ptá se: Monika Hájková

Dobrý den, paní Mazancová, když vidím u dcery v písemce úlohu, která začíná na slovo "Vyjmenuj...", vždy rostu. Proč školy pořád učí děti z memorování? Osobně pamatuji, že ti nejlepší "memoristé" ve třídě, kteří uměli vždy vše vyjmenovat jako když bičem mrská, tak to nikam moc nedotáhli. A naopak neposední kreativci, které nebavilo učit se sešity nazpaměť, tak teď mají velmi dobrou kariéru. A to ještě ti memoristy dávali učitelé těmto kreativcům za příklad... Myslíte, že se to už nějak pohnulo, nebo v nejbližší době pohne?

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den - taky nemám ráda "Vyjmenuj". Mnozí učitelé byli "vychováni" v tom, že bez memorování není výuka. Myslím, že se to mění, ale ne tak rychle, jak by se nám líbilo a taky občas se smutkem pozoruji, jak rychle jsme po distanční výuce (která memorování úplně neumožňovala) vrátili do starých kolejí :-(. Osvěty je třeba všem - nejen učitelům, ale i celé společnosti - rodičům a dětem. Je potřeba pořád trpělivě vysvětlovat...

28. 12. 2021
Ptá se: K

Školstvím neustále prolétávají smělé plány politiků, končící většinou uplynutím čtyřletého mandátu. Všechny dosavadní koncepce a vize byly povětšinou plagiáty zahraničních materiálů, adaptovaných na naše podmínky. Snad právě proto panuje ve školství takový chaos a nejistota. Myslíte, že projektové vyučování v inkludovaných třídách přinese kýžený efekt?

Odpovídá: Petra Mazancová

Projektové vyučování je super, není samospásné a musí být smysluplné ne jen na oko. :-)

28. 12. 2021
Ptá se: Marek

Dobrý den, je to možná pitomost, ale vždy mě dost vytáčí. Nemohlo by se něco dělat s těmi nejapnými větami v češtinářských cvičení? Když si čtu ty texty, které má dcera (5. třída) doplňovat, žasnu. Děda sází mrkev, Fanda si koupil zmrzlinu, Babička vaří polévku. Nemůžou ta písmenka vynechat v nějakém pěkném smysluplném textu z nějaké hezké knížky, aby to děti zaujalo?

Odpovídá: Petra Mazancová

Super dotaz, myslím, že takové knížky / slabikáře už existují, Ema, co má mísu už může určitě dělat či vlastnit jiné věci. :-)

28. 12. 2021
Ptá se: Jakub Machala

Co jsou podle vás tři hlavní věci, které by měl pan Gazdík hned zkraje roku udělat? Nebo tři kostlivci, které by měl vymést ze skříní?

Odpovídá: Petra Mazancová

Maturity, jednotné přijímací zkoušky a výběr a vzdělávání ředitelů škol :-)

28. 12. 2021
Ptá se: Jaroslav

Dobrý den, jaký máte názor na strategii "Líný učitel" Roberta Čapka?

Odpovídá: Petra Mazancová

Líbí se mi.

28. 12. 2021
Ptá se: Mirka

Skutečně si myslíte, že ve školách dnes převládá memorování? Je to urážka učitelské profese, Maturita v naznačené podobě není možná. Některé předměty se učí v posledních ročnících. Maturita je a vždy bude zkouškou dospělosti po středoškolském studiu, ne během studia. Pokud máme ještě moderněji a inovativně učit, potřebujeme také zlepšit zázemí, technologie. Práce navíc není vůbec hodnocena. Osobní ohodnocení neexistuje. Pololetní odměny dostává jen oblíbenci ředitele/ředitelky.

Odpovídá: Petra Mazancová

Myslím, že memorování opravdu převládá, alespoň na některých typech škol. Maturita může být taková, jakou ji uděláme, není nutné vše soustředit do jediného dne na konci studia.
Nelze obecně říct, že práce navíc není ohodnocena - systém nadtarify přiděluje, ptejte se svého ředitele či ředitelky.

28. 12. 2021
Ptá se: Lenka Kotková

Dobrý den Petro, nový pan ministr možná trochu neobratně vpustil do prostoru informaci k plošnému testování dětí v ZŠ a to v 5. a 9. třídách. Zajímá mne Váš názor, neboť testování obecně doposud vždy vedlo spíše k memorování, než podpoře vzdělávání v oblasti kompetencí. Co byste tady novému panu ministrovi doporučila a je testování skutečně jefiným nástrojem, jak měřit kvalitu vzdělávání?

Děkuji předem za odpověď
LK

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den,
nerada bych se dostala do situace, že nebudeme děti připravovat na život, ale na uzlové body testování... Zejména potřebujeme kritéria toho, jak měřit kvalitu vzdělávání - protože plošné testování nijak nehodnotí posun z výchozího stavu, přidanou hodnotu školy.
Jako učitelka bych daleko radši získala podporu při zavádění formativního hodnocení - abych uměla vyhodnocovat posun každého žáka a abych na to měla prostor.
Díky za super dotaz.

28. 12. 2021
Ptá se: Eva

Dobrý den, jakým způsobem by podle vás měla fungovat zpětná vazba od žáků a rodičů ke škole? Jsou školy, kde se žáků a rodičů prostřednictvím dotazníků aktivně ptají na názory na výuku. Nemělo by to tak být všude? A mělo by ministerstvo od škol toto sbírání feedbacku vyžadovat? Děkuji

Odpovídá: Petra Mazancová

Škola by měla umět pracovat s evaluačními nástroji, zpětná vazba je jistě jedním z nich. Nevím, jestli by mělo smysl něco takového povinně a plošně zavést - formální plnění závazku nepomůže škole v tom, aby se zlepšila. Má smysl školy (ředitele) učit jak s evaluací pracovat a jak se na jejím základě posunovat...

28. 12. 2021
Ptá se: Iveta

Dobrý den, chci se zeptat, z čeho mají financovat od 3.1. testy ty školy, které testují PCR testy? Například v našem případě se počet testů, pokud se budou testovat všichni žáci a zaměstnanci, minimálně zdvojnásobí a proplacení testů školám má proběhnout nejdřív v dubnu? A jak mají tyto školy testovat žáky, kteří nejsou v den, kdy se testuje (PCR), ve škole, když nemají díky PCR testování nárok na dodávku antigenních testů? Děkuji za odpověď

Odpovídá: Petra Mazancová

Iveto, směřujte svůj dotaz na facebookovou stránku Střední článek podpory MŠMT. Díky.

28. 12. 2021
Ptá se: Jana

Vážená paní Mazancová, jsem také učitelka na střední škole. Cítíte se být expertkou na vzdělávání, jak Vás média opakovaně označují? Čím se podle Vás liší expert na vzdělávání od běžného učitele, nebo to můžeme chápat jako synonyma?

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den, věřím, že učitel by měl být expertem na vzdělávání, cítím se být učitelkou, tedy expertkou. Stejně tak jste jí vy. Chápu to jako synonyma, mediální zkratka mě v tomto ohledu příliš netěší, ale co už. :-)

28. 12. 2021
Ptá se: Eva

Dobrý den, myslíte, že se výuka, např. matematiky, modernizuje dostatečně rychle, nebo že by to mělo jít rychleji? Např. my s mužem si myslíme, že kružítko je přežitek, přesto naše děti tráví ve škole spoustu času s kružítkem, které se ale v reálném životě už vůbec nevyskytuje. Je kružítko podstatnou součástí vzdělání? Budou se i naši vnuci učit kreslit kružnice kružítkem? A pravnuci? A jakým způsobem dle vašeho názoru nejlépe vyhodnocovat, které vědomosti a kompetence jsou pro život podstatné a má je smysl učit, a které už se učí jen proto že současná generace učitelů se to tak ve škole učila? Děkuji

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den,
"nemáš kružítko, obkresli si pětikorunu" :-)
Myslím, že máte pravdu - stanovování priorit vzdělávání v ČR je zásadní a neměly by kopírovat dávno překonané. ;-)

28. 12. 2021
Ptá se: Eva

Dobrý den, slyšela jsem, že je velký problém sehnat kandidáty na ředitelský post na gymnáziu ve velkém městě. Prý to nikdo nechce dělat. Je to pravda? A pokud ano, co jsou příčiny, a co by se mělo změnit, aby tomu tak nebylo?

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den, bude to regionální problém. A určitě si ředitelé zaslouží více podpory a lepší vzdělávání.

28. 12. 2021
Ptá se: Eva

Dobrý den, od známých učitelů jsem slyšela, že často jsou brzdou modernizace rodiče, kde velká část z nich chce, aby se děti učili totéž, co se učili ve škole oni sami. Je to pravda? A jakým způsobem by se dle vašeho názoru mělo s těmito rodiči komunikovat, aby byla větší podpora modernizace školství mezi rodiči?

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den, podle mě to je pravda - je potřeba vysvětlovat a jasně ukazovat, že svět se výrazně změnil a vzdělávání našich dětí se tomu musí přizpůsobit. Osobně si myslím, že tu změnu mají trpělivě vysvětlovat učitelé a školy.

28. 12. 2021
Ptá se: Kiki

Dobrý den chci se zeptat, jak se změní složité a těžké nároky u přijímacích zkoušek na gymnázia pro osmileté studium, šestileté a čtyřleté. Jak by mohl nový ministr školství ovlivnit cermat, aby se cermat přizpůsobil novým změnám ve školství.
Děkuji

Odpovídá: Petra Mazancová

Musím říct, že by mě také zajímalo, jak by mohlo MŠMT ovlivnit Cermat a doufám, že to ve volebním období pana ministra uvidíme.

28. 12. 2021
Ptá se: Veronika

Dobrý den, chci se zeptat, jak bude nový pan ministr řešit špatné podmínky v mateřských školách. Mám na mysli přeplněné třídy, kde je individuální vzdělávání nemožné (28 dětí na jednu učitelku). Dále zařazení učitelek mateřských škol s vysokoškolským vzděláním do 9. platové třídy! Máme stejně náročnou práci jako učitelky prvního stupně, jsme třídními učitelkami bez třídnického příplatku a s vyšším počtem přímé pedagogické činnosti. Když se procentuálně zvedají tarify, učitelkám mateřských škol se vždy přidá nejméně. Myslím, že jsem kvalitní pedagog, svou práci mám ráda a dělám ji dobře. Pokud se však nezmění podmínky pro učitelky MŠ, na této pracovní pozici nezůstanu. A nejsem sama, kvalitní učitelky mateřských škol odcházejí do jiných oborů.
Děkuji, s pozdravem.

Odpovídá: Petra Mazancová

Veroniko, velmi s vámi souhlasím, postavení a pracovní podmínky učitelek a učitelů MŠ jsou podle mě ostuda. Bude zásadní panu ministrovi tuto část našeho školství připomínat.

28. 12. 2021
Ptá se: Veronika Svobodová

Dobrý den, plánuje se:
- technické vzdělávání pro děti od 11 let? (Momentální nastavení nevyhovuje většině chlapců.)
- snížení počtu hodin, které žáci SŠ musí strávit v lavicích? (Pasivní sezení a poslouchání informací od učitele je neefektivní a žák po něm přijde domů večer, kdy se má tyto informace naučit nazpaměť.)
- roční studijně/hospitační stáže jednou za 6 let pro všechny učitele? (Učitel, který bez přestávky učí na plný úvazek, nemá šanci získat potřebný nadhled ani inspiraci od nejlepších.)
Díky!

Odpovídá: Petra Mazancová

Kromě prvního dotazu (kterému možná úplně nerozumím) by se mi vše vámi navrhované líbilo. :-) Snížení počtu hodin na SŠ musí jít ruku v ruce s reformou RVP - stále učíme věci, které nejsou podstatné a jiné pomíjíme...

28. 12. 2021
Ptá se: Majki

Dobrý den vážená paní Mazancová,
rád bych se Vás zeptal, zda si myslíte, že dojde opravdu k naplnění strategie 2030+ v rámci českého školství, zda je to reálné a dojde k poučení chyb z naplňování předchozí strategie a zda dojde ke změně českých státních maturit více směrem k užití praktických dovedností na všech typech středních škol, neboť se mi zdá, že jsou spíše založené na faktografických znalostech než na praktičnosti a užití vyššího myšlení (nechci se nikoho dotknout samozřejmě a určitě praktično lze vidět na odborných školách).
Děkuji za zodpovězení mých dvou dotazů.

Odpovídá: Petra Mazancová

Oboje bych si moc přála.
Strategii zavádějí lidé - musíme pro ni získat co nejvíc učitelů a ředitelů.

28. 12. 2021
Ptá se: Hana

Dobrý den, chci se zeptat na revizi vzdělání na ZŠ, především na rozšíření hodin mediální výchovy. Domnívám se, že by tato problematika měla být součástí českého jazyka, ne informatiky. Stejně tak bych si myslela, že se uchopí další témata, která místo toho, aby konkretizovala obor, se vyčleňuje do všeobecné ITC.

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den,
mediální výchova je průřezové téma - měla by být tedy součástí téměř všech předmětů. Proto, aby se mohlo průřezové téma dobře realizovat je ovšem zásadní kooperace a týmovost učitelského sboru - to je věc, se kterou musíme v českých školách důsledněji pracovat.

28. 12. 2021
Ptá se: Jana

Dobrý den. Léta se zabývám tématem vzdělávání nadaných dětí. Jejich detekce je hrubě nedostatečná, přestože mají své specifické potřeby.Prošla jsem více školami, kde se s nimi nepracuje vůbec, nevyhledávají se. Bez talentů jako civilizace končíme. Co udělá budoucí vláda pro zlepšení tohoto tristního stavu? Děkuji.

Odpovídá: Petra Mazancová

Díky, já doufám, že tento chat k panu ministrovi dostane - vaše připomínka je zásadní, podstatná.

28. 12. 2021
Ptá se: Jana

Dobrý den, slyšela jsem, že jste velkou milovníci koček. Kolik jich máte a hraje roli při jejich pojmenování i Vaše oblíbená angličtina?

Odpovídá: Petra Mazancová

Zdravím Jano!
Skvělý dotaz - ano, některé kočky mají anglická jména, ale je to spíš proto, že máme tendenci naše zvířectvo pojmenovávat po hrdinech detektivních seriálů - takže máme / měli jsme Bodieho, Doyla, Makepeacovou, posledním přírůstkem je Temperence. :-) Nicméně ne vždy se mi podaří dané jméno prosadit (4 děti jsou docela velká opoziční síla :-))

28. 12. 2021
Ptá se: Dara

Dobrý den. Zajímalo by mne, co udělá budoucí vláda pro zlepšení profesních podmínek pro školní poradenské pracovníky. Vzhledem k inkluzi , jsou ve školství zapotřebí, přesto minulé vlády pro ně nastavily velmi nepříznivé podmínky ve smyslu financování ze "šablon", což na velké řadě škol znamená práce pouze na poloviční úvazky a úvazky na doby určitou. Vzhledem k požadavkům, které jsou pro ně kladeny (náročná administrativa, komunikace s řadou subjektů, práce s problémovými dětmi, s dětmi s poruchami učení, podporou pedagogů) jsou to naprosto nepřijatelné podmínky, pro které nemohou kompletně dostát svých úkolů- nízké platy, nejistota prodloužení smluv. Budete tento deficit minulých vlád řešit? Je možné zvažovat financování z rozpočtu MŠMT, aby tito lidé měli důstojnější pracovní podmínky (nemuseli např. obcházet dvě, tři školy naráz v různých místech, aby doplnili své nízké pracovní úvazky?¨) a ředitelé je marně nesháněli?

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den, se systémovým ukotvením školních psychologů (financování z rozpočtu MŠMT) se počítá od roku 2025 (tuším). Nevím, proč to nejde dříve, bylo by to důležité a potřebné!

28. 12. 2021
Ptá se: Alena

Oficiální výzkumy potvrzují, že každý třetí učitel je vyhořelý a škodí dětem. Co se s tím dá dělat?

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den, neznám přesná čísla, ale pocitově mi přijde, že to odpovídá. Je nutná systémová a dlouhodobá podpora učitelů. Supervize, mentoring, možnost dalšího vzdělávání (bez pocitu, že zameškávám jako učitel výuku). Taky učitelé potřebují podporu ostatních profesí - asistentů pedagoga, specped, sociální pedagog, apod.

28. 12. 2021
Ptá se: Handa

Dobrý den, bude nový pan ministr přehodnocovat situace, které se týkají přímé a nepřímé činnosti učitelů? Doprovod na akce, kdy učitel vykonává tzv. nepřímou činnost na úkor svých naplánovaných činností (často složitější a nebezpečnější, než samotné učení) a které pak navíc musí nahradit suplovaním za nesplnění množství hodin tzv. přímé činnosti? Běžná povolání nemají takto rozdělené činnosti. Prodavačka, která bude vykazovat činnost za pultem a ve skladu a jednu činnost nahrazovat druhou mi připadá přinejmenším zvláštní. Proč se na učitele kouká jinak? Děkuji Hana Najmonová

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den, prosím, pošlete mi mail - [email protected]. Díky.

28. 12. 2021
Ptá se: Naštvaná matka

Dobrý den, chci se zeptat přijde i Vám normální, takto psychicky ničit dětskou přirozenost, věčným testováním a náhubky??? Pokud je dítě nemocné sedí doma. 2x týdne testovat, proč? Aby jste si nahrabali ještě víc peněz za testy, které jsou stejně k ničemu a ničemu nepomáhají. Bože už se vzpamatuje a nechte hlavně děti volně dýchat a žít.

Odpovídá: Petra Mazancová

Testování je zásadní a je jednou z možností, jak bojovat s pandemií.

28. 12. 2021
Ptá se: Marcus

Dobrý den, chtěl bych se zeptat: v RVP byly provedeny škrty (například Newtonovy pohybové zákony) je možné tyto zákony učit na ZŠ, je RVP ve Vašem pojetí závaznou kostrou učiva k níž může učitel přidat pro něho důležitou látku?

Odpovídá: Petra Mazancová

RVP nezakazuje, jen stanovuje povinné výstupy. :-)

28. 12. 2021
Ptá se: Jitka Maulová

1. Novela NV75 bude účinná od 1.9.2022? 2. Novela zákona o ped. pracovnicich bude projednána PS přibližně v jakém termínu - máme počítat s účinností od 1.9. 2022? 3. V rámci úspor budou zrušeny dotační tituly, které se týkají školství? 4. Jak financovat školního psychologa od 1.1. 2022 na SŠ - konec Šablon, nové v nedohlednu. 5. Jak zařadit a financovat sociálního pedagoga.Dekuji Jitka Maulová

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den, prosím, pošlete mi mail - [email protected]. Díky.

28. 12. 2021
Ptá se: Klára Schreiberová

Dobrý den, jako matka dvou školáků (2.stupeň ZŠ a gymnázium) nechápu, proč se musí učit nervovou soustavu žížaly, místa punských válek, chilské řeky, či příponu jmennou se sponou, ale nepoznají v textu manipulaci či dezinformaci, nechápou nevýhodnost půjček, nespočítají si úrok nebo nevědí, jaké mají coby občani práva a možnosti, čím vším mohou ve společnosti
pohnout i jako její řadový člen. Nejsou tyhle všechny dovednosti důležitější než žížala zevnitř? A jak složité by případně pro pana ministra Gazdika bylo "přehodit výhybku" na jiný způsob výuky? Moc děkuji za odpověď!

Odpovídá: Petra Mazancová

Dobrý den, Kláro, učit se to nemusí, RVP jistě nepředpokládá znalost nervové soustavy žížaly. Souhlasím s vámi, že vámi vyjmenované kompetence jsou zásadní, ale neexistuje "výhybka", kterou by pan ministr mohl přehodit - přehodit ji musíme my všichni, učitelé i rodiče, celá společnost. Pan ministr může třeba vytvářet podmínky takové, které by nevedly k testování tvrdých znalostí.

28. 12. 2021
Ptá se: Jan Čermák

Dobrý den, jaký je váš názor na Národní pedagogický institut (NPI) a co od něj očekáváte.

Děkuji,
JC

Odpovídá: Petra Mazancová

Očedkávám, že NPIČR se bude zlepšovat ve své roli metodického vedení škol a učitelů.

28. 12. 2021
Ptá se: Kamil Koutský

Dobrý den, dají se s novou vládou očekávat větší investice do školství? Nebo zůstane při těch podhodnocených částkách? Děkuji Vám.

Odpovídá: Petra Mazancová

Vzhledem k plánovanému vyššímu podílu HDP investovaného do školství by se situace měla zlepšovat. :-)

28. 12. 2021
Ptá se: Míra

Jak se Vám líbí kapitola školství v programovém prohlášení vlády? Co byste z toho vyzdvihla? V čem to bude lepší než doposud?

Odpovídá: Petra Mazancová

Zásadní je procento HDP, které by mělo do školství směřovat, tuším, že ho programové prohlášení vlády stanovuje na 5,2 %, ovšem úplně neříká, kdybychom tohoto čísla měli dosáhnout.

28. 12. 2021
Ptá se: Kristýna Krejčí

Bylo by podle vás záhodno, aby se nová vláda a nové vedení MŠMT více snažilo podchytit znevýhodněné děti a dostat je do školek na předškolní vzdělávání? Zatím to postrádám, snaha nařídit poslední ročník MŠ povinně nějak ztroskotala. A navíc mi to přijde málo - jeden rok na to, aby dítě třeba ze sociálně slabého prostředí zvládlo všechno dohnat a bylo do školy řádně připraveno...

Odpovídá: Petra Mazancová

Bylo by to záhodno - doufám, že jinými prostředky než nařízeními...

28. 12. 2021
Ptá se: Ondřej

Dobrý den, zaznamenal jsem někdy v září na Chytrém Česku, že se ve stovkách škol rozjíždí nová, intenzivní informatika. Nemáte prosím informace, jak se to daří? A zda se to skutečně rozjelo? A mohlo by to mít ministerstvo na zřeteli? :-) Děkuju za odpověď.

Odpovídá: Petra Mazancová

Myslím, že MŠMT na to myslí a bude to vyhodnocovat - je ovšem příliš brzy na získání přehledu, jak se to daří celkově - zatím se soustředíme na podporu a vzdělávání učitelů v tom, jak informatiku nově pojímat.

 

Právě se děje

Další zprávy