Cinknutými auty jezdí i na ministerstvech. Šlechtová má 18 škodovek a audi, jež umí šidit s emisemi

Petr Koděra Petr Koděra
1. 10. 2015 16:30
I v garážích českých ministerstev parkují auta koncernu VW, která umí ošidit emisní testy. Devatenáct aut dohledali na ministerstvu pro místní rozvoj, tři na zahraničí, dvě na ministerstvu kultury a dvojici problémových vozů pak zřejmě mají i na ministerstvu financí vicepremiéra Andreje Babiše. Na ministerstvu obrany se pak domnívají, že mohou mít čtrnáct typů dotčených aut, ale nedokážou to odhalit přesně. O případné žádosti o odškodné mluví úřady opatrně a spíše vyhýbavě. Data poslala až na vnitro Milana Chovance (ČSSD) všechna ministerstva plus Úřad vlády.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Až ministr dopravy Dan Ťok sezve během podzimu do servisů všechna naftová auta z německého koncernu Volkswagen, která falšují data při měření emisí, pojedou na kontrolu i služební vozy z českých ministerstev.

Vyplynulo to z ankety online deníku Aktuálně.cz, který se úřadů ptal nejen na počet "cinknutých" aut v jejich garážích, ale i na to, zda budou chtít po automobilce odškodné.

Rekordmanem co do počtu aut s šidícím dieselovým motorem řady EA 189 je úřad ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové: ona i její podřízení jezdí devatenácti auty, která podle dosavadních informací umí testy kouřivosti ošálit. Jde o osmnáct škodovek a jedno audi.

"Požádali jsme smluvní servis o prověření kódu VIN všech případně dotčených vozidel," uvedl mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček.

Tři auta dohledali na ministerstvu zahraničí, dvě na ministerstvu kultury a dvojice problémových vozů pak zřejmě parkuje i na ministerstvu financí vicepremiéra Andreje Babiše. Nemusí jít ale o konečné číslo.

"Jedná se o neoficiální počet. V tuto chvíli vyčkáváme na přesné informace od výrobce," uvedl mluvčí Babišova úřadu Michal Žurovec.

Dotčené motory nedohledáme

Ministerstvo obrany pak uvedlo, že se obcházení emisních měření může dotýkat čtrnácti typů jeho služebních vozidel. Ani tam ale přesný počet zatím neumějí určit.

Podle mluvčího Jiřího Caletky nelze z dokumentace vozidla ani z jeho fyzické prohlídky zjistit typ motoru ve tvaru EA 189. "Do vydání závazného stanoviska automobilky není možné identifikovat, o která vozidla se přesně jedná," uvedl Caletka.

Devět úřadů pak tvrdí, že v autech s šidícím naftovým motorem nejezdí. "Diesely máme k dispozici buď starší, nebo naopak zánovní," řekl například mluvčí ministerstva práce Petr Habáň.

Data poslala až na vnitro Milana Chovance (ČSSD) všechna ministerstva plus Úřad vlády.

Vymáhat škodu? Uvidíme

Ministerstva zároveň opatrně a vesměs spíše vyhýbavě odpovídají na otázku vymáhání škody po automobilce. "Záležitost případného odškodného bude řešena ve spolupráci s dalšími státními institucemi," stojí neurčitě v reakci z tiskového oddělení ministerstva zahraničí.

Právníci navíc už dříve varovali, že získat odškodné nebude jednoduché. "Aféra vzbuzuje větší povyk, než si zaslouží, a bohužel vyvolává falešné představy a naděje jednotlivců na velká odškodnění, která dle mého názoru nejsou reálná," uvedl ve středečním online rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz pražský právník Miloš Holub.

Úředníci prolustrují až milion aut

Kauza se v Česku týká stovek tisíců aut. Jen 148 tisíc jich koncern VW, kam patří i mladoboleslavská Škoda Auto, v Česku oficiálně prodal. Další auta si sem ale lidé přivezli z ciziny.

Ministr dopravy Dan Ťok proto počítá s tím, že jeho lidé budou muset v registru vozidel prolustrovat až jeden milion aut, aby zjistili skutečný počet problémových aut a mohli je zhruba za měsíc začít zvát do servisů kvůli opravám.

Konkrétní řidiče zatím úředníci neznají. Čekají na klíčové informace automobilky, která musí napřed poslat unikátní VIN kódy dotčených aut. Teprve podle nich se v elektronické databázi dohledají majitelé.

Ministerstvo dopravy i automobilka opakovaně ujišťují, že auta s podvodným motorem jsou bezpečná a majitelé se nemusí obávat jakýchkoliv problémů v běžném provozu nebo na stanicích technické kontroly.

 

Právě se děje

před 27 minutami

Karlovarský festival se kvůli pandemii přesouvá na srpen

Letošní 55. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary se uskuteční od 20. do 28. srpna. Z tradičního termínu na přelomu června a července jej pořadatelé přesunuli kvůli pandemii koronaviru. "Posun o sedm týdnů nám nabídne lepší možnost uspořádat tuto kulturní akci tak, aby svým rozsahem byla co nejbližší podobě, na jakou jsou naši návštěvníci zvyklí," vysvětlují.

"Doufáme, že v průběhu následujících měsíců dojde k významnému rozšíření vakcinace a díky tomu zvládnutí pandemické situace tak, aby bylo možné uspořádat karlovarský festival v maximálně bezpečné formě. Jsme pochopitelně připraveni dodržet všechna platná opatření," doplňuje Jiří Bartoška, prezident festivalu. Ten loni nahradila čtyřdenní přehlídka filmů v kinech, zamýšlený podzimní překlenovací přehlídka se navzdory plánům neuskutečnila.

Zdroj: ČTK
před 48 minutami

Odbory: Škoda chce do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o 3000

Automobilka Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3000 lidí. Zastavil se už například nábor nepřímého personálu, a to zejména mimo výrobní oblasti. Uvedl to ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář. Odbory se snižováním počtu zaměstnanců nesouhlasí a chtějí snížit pětiprocentní krácení personálu na minimum. Vyjádření firmy zjišťujeme. Škoda Auto zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v Česku asi 34 000. Jedná se o kmenové zaměstnance, kromě nich v automobilce pracují i agenturní pracovníci.

"Odborová organizace tento postup kritizuje, je totiž nutné nejen podat informaci, ale celý projekt projednat. Odbory KOVO rovněž nesouhlasí s číslem rácia. Udělají proto vše, aby snížily toto neodpovědně stanovené plošné rácio pět procent na minimum," uvedl týdeník.

Vedení firmy by podle odborů snížením počtu pracovníků ohrozilo projekty Škody. "Je naprosto jasné, že pokud by se v ráciu pokračovalo, vytvoříme projekt solidarity, kdy přímí pracovníci odmítnou různé modely pracovní doby, jako je 17(směnný) a 18směnný systém či další formy flexibilní práce, včetně hromadných přesčasů," sdělily odbory.

Zdroj: ČTK
před 59 minutami

Rada: Konsolidace veřejných financí si patrně vyžádá růst daní

Vláda by měla podle Národní rozpočtové rady připravit realistickou konsolidaci veřejných financí, která by měla být proti aktuálním plánům rozsáhlejší. Je patrné, že si to vyžádá významné zvýšení daní. Vyplývá to z pravidelné čtvrtletní zprávy o stavu veřejných financí a nastavení rozpočtové politiky, kterou ve čtvrtek Národní rozpočtová rada zveřejnila. Česku podle ní hrozí, že kvůli vývoji veřejných financí narazí na takzvanou dluhovou brzdu již v roce 2024. Ještě loni v listopadu rada předpokládala, že na dluhovou brzdu narazí veřejné finance až o rok později.

Dluhová brzda stanoví hranici, při jejímž překročení musí vláda předložit návrh vyrovnaného nebo přebytkového státního rozpočtu a fondů. Stanovena je na úrovni 55 procent hrubého domácího produktu. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) v únoru poslancům řekla, že veřejný dluh by měl ke konci letošního roku stoupnout na 45 procent HDP.

"Je zřejmé, že rozsah konsolidačního úsilí v letech 2022 až 2024 bude muset být vyšší než 0,5 procenta hrubého domácího produktu ročně. Zároveň je patrné, že tato konsolidace si vyžádá významné navýšení daňové zátěže, neboť dlouhodobější výpadek příjmů v rozsahu daňového balíčku není možné zcela pokrýt redukcí výdajů, pokud by tedy nemělo dojít k výrazné redukci výdajů v největších výdajových blocích, kterými jsou sociální zabezpečení, zdravotnictví a školství, což rada nepředpokládá," uvedla NRR.

Zdroj: ČTK
Další zprávy