Cinknutými auty jezdí i na ministerstvech. Šlechtová má 18 škodovek a audi, jež umí šidit s emisemi

Petr Koděra Petr Koděra
1. 10. 2015 16:30
I v garážích českých ministerstev parkují auta koncernu VW, která umí ošidit emisní testy. Devatenáct aut dohledali na ministerstvu pro místní rozvoj, tři na zahraničí, dvě na ministerstvu kultury a dvojici problémových vozů pak zřejmě mají i na ministerstvu financí vicepremiéra Andreje Babiše. Na ministerstvu obrany se pak domnívají, že mohou mít čtrnáct typů dotčených aut, ale nedokážou to odhalit přesně. O případné žádosti o odškodné mluví úřady opatrně a spíše vyhýbavě. Data poslala až na vnitro Milana Chovance (ČSSD) všechna ministerstva plus Úřad vlády.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Až ministr dopravy Dan Ťok sezve během podzimu do servisů všechna naftová auta z německého koncernu Volkswagen, která falšují data při měření emisí, pojedou na kontrolu i služební vozy z českých ministerstev.

Vyplynulo to z ankety online deníku Aktuálně.cz, který se úřadů ptal nejen na počet "cinknutých" aut v jejich garážích, ale i na to, zda budou chtít po automobilce odškodné.

Rekordmanem co do počtu aut s šidícím dieselovým motorem řady EA 189 je úřad ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové: ona i její podřízení jezdí devatenácti auty, která podle dosavadních informací umí testy kouřivosti ošálit. Jde o osmnáct škodovek a jedno audi.

"Požádali jsme smluvní servis o prověření kódu VIN všech případně dotčených vozidel," uvedl mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček.

Tři auta dohledali na ministerstvu zahraničí, dvě na ministerstvu kultury a dvojice problémových vozů pak zřejmě parkuje i na ministerstvu financí vicepremiéra Andreje Babiše. Nemusí jít ale o konečné číslo.

"Jedná se o neoficiální počet. V tuto chvíli vyčkáváme na přesné informace od výrobce," uvedl mluvčí Babišova úřadu Michal Žurovec.

Dotčené motory nedohledáme

Ministerstvo obrany pak uvedlo, že se obcházení emisních měření může dotýkat čtrnácti typů jeho služebních vozidel. Ani tam ale přesný počet zatím neumějí určit.

Podle mluvčího Jiřího Caletky nelze z dokumentace vozidla ani z jeho fyzické prohlídky zjistit typ motoru ve tvaru EA 189. "Do vydání závazného stanoviska automobilky není možné identifikovat, o která vozidla se přesně jedná," uvedl Caletka.

Devět úřadů pak tvrdí, že v autech s šidícím naftovým motorem nejezdí. "Diesely máme k dispozici buď starší, nebo naopak zánovní," řekl například mluvčí ministerstva práce Petr Habáň.

Data poslala až na vnitro Milana Chovance (ČSSD) všechna ministerstva plus Úřad vlády.

Vymáhat škodu? Uvidíme

Ministerstva zároveň opatrně a vesměs spíše vyhýbavě odpovídají na otázku vymáhání škody po automobilce. "Záležitost případného odškodného bude řešena ve spolupráci s dalšími státními institucemi," stojí neurčitě v reakci z tiskového oddělení ministerstva zahraničí.

Právníci navíc už dříve varovali, že získat odškodné nebude jednoduché. "Aféra vzbuzuje větší povyk, než si zaslouží, a bohužel vyvolává falešné představy a naděje jednotlivců na velká odškodnění, která dle mého názoru nejsou reálná," uvedl ve středečním online rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz pražský právník Miloš Holub.

Úředníci prolustrují až milion aut

Kauza se v Česku týká stovek tisíců aut. Jen 148 tisíc jich koncern VW, kam patří i mladoboleslavská Škoda Auto, v Česku oficiálně prodal. Další auta si sem ale lidé přivezli z ciziny.

Ministr dopravy Dan Ťok proto počítá s tím, že jeho lidé budou muset v registru vozidel prolustrovat až jeden milion aut, aby zjistili skutečný počet problémových aut a mohli je zhruba za měsíc začít zvát do servisů kvůli opravám.

Konkrétní řidiče zatím úředníci neznají. Čekají na klíčové informace automobilky, která musí napřed poslat unikátní VIN kódy dotčených aut. Teprve podle nich se v elektronické databázi dohledají majitelé.

Ministerstvo dopravy i automobilka opakovaně ujišťují, že auta s podvodným motorem jsou bezpečná a majitelé se nemusí obávat jakýchkoliv problémů v běžném provozu nebo na stanicích technické kontroly.

 

Právě se děje

před 8 minutami

Španělské fotbalistky vstoupily do stávky, podpořil je Griezmann

Španělské prvoligové fotbalistky vstoupily v sobotu do stávky. Dva zápasy musely být odloženy, poté co hráčky splnily svou hrozbu z října. Fotbalistky se snaží o vyjednání nové kolektivní smlouvy s kluby, podpořila je i hvězda Barcelony Antoine Griezmann.

Fotbalistky si stávku odhlasovaly drtivou většinou na shromáždění 23. října. Poté, co ani další jednání nevedla k zažehnání sporu, ohlásila hráčská asociace AFE, jež zastupuje muže i ženy, v sobotu začátek stávky. "Dnes říkáme my fotbalistky dost!" uvedla na videu asociace reprezentační brankářka Mariasun Quiňonesová se San Sebastianu.

Svým kolegyním poslal slova povzbuzení francouzský mistr světa Griezmann, jenž hraje ve Španělsku celou profesionální kariéru. "Kamarádky z ženského fotbalu, které stávkují za svá práva, mají mou plnou podporu. Hodně štěstí!" napsal na twitteru bývalý hráč San Sebastianu a Atlética Madrid, jenž od letoška působí v Barceloně.

Fotbalistky požadují po klubech zvýšení minimální roční mzdy z 16.000 eur (přes 400.000 korun) na 20.000 eur (přes 500.000 korun). Největším problémem byla nicméně dohoda ohledně platů při částečném úvazku - hráčky chtěly minimálně 75 procent z plného profesionálního úvazku (12.000 eur), kluby byly ochotny jednat maximálně o 50 procentech (8000 eur).

Ve španělské lize hraje 16 týmů, ale jen několik je plně profesionálních. K nejúspěšnějším klubům patří podobně jako mezi muži Barcelona a Atlético Madrid. Real Madrid bude mít svůj ženský tým od příští sezony.

Ženský fotbal zažívá ve Španělsku boom od roku 2015, kdy se národní tým poprvé představil na mistrovství světa. Do ženského fotbalu začali poté proudit sponzoři a výrazně se zvýšil mediální zájem. Na zápas žen Atlética proti Barceloně přišlo v minulé sezoně na stadion Wanda Metropolitano přes 60 tisíc diváků.

Další zprávy