Chtěli jsme racionalizovat diskusi o Číně, vysvětluje Home Credit najmutí PR agentury

Šárka Pálková Šárka Pálková
14. 12. 2019 13:51
Společnost Home Credit potvrdila, že si letos v dubnu najala PR agenturu C&B, jak zjistilo Aktuálně.cz. Důvodem podle ní byla snaha v Česku racionalizovat veřejnou diskusi o podnikání v Číně. Zdůraznila však, že nikdy nebylo jejím cílem pomocí lobbingu nebo PR služeb prosazovat zájmy jakékoliv zahraniční země. Cíle všech našich aktivit jsou byznysové, nikoliv politické, uvedl Home Credit.
Stánek společnosti Home Credit v Asii.
Stánek společnosti Home Credit v Asii. | Foto: Czech Innovation Expo

PR agentura placená Home Creditem nejbohatšího Čecha Petra Kellnera se v minulých měsících snažila ovlivňovat veřejné mínění o Číně. Jak už deník Aktuálně.cz informoval, agentura využila odborníky, novináře i politiky, přičemž někteří ani nemuseli vědět, čeho jsou součástí.

Firma Home Credit v pátek v komplexním vyjádření potvrdila, že smlouvu s C&B uzavřela. "Zadáním bylo racionalizovat veřejnou diskusi v České republice o podnikání v Číně. Chtěli jsme dosáhnout oslabení extrémních pozic ve veřejném prostoru a vnést do veřejné debaty fakta o podnikání a životě v Číně s cílem zlepšení česko-čínských vztahů," napsala.

Připomeňme, že šíření vlivu Číny v Česku považuje kontrarozvědka BIS za jednu z největších bezpečnostních hrozeb.

C&B podle Home Creditu oslovila osobnosti, instituce a influencery, kteří "zastávají odborně podložené postoje a odmítají jak nekritické adorování Číny a oficiální propagandu, tak přehnaně kritické apriorní odmítání Čínské lidové republiky".

Součástí byla i podpora projektu Sinoskop, za kterým stojí tlumočník prezidentů a politiků do čínštiny Vít Vojta. Projekt vznikl jako konkurence webu Sinopsis, který tvoří experti Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Ti dění v Číně reflektují mnohdy kriticky. PR agentura C&B zajišťovala pro Sinoskop vše od vytvoření loga stránek přes vizuální návrh webu a nákup písma použitého na webu až po nábor spolupracovníků nové instituce.

Home Credit však tvrdí, že ač si PR agenturu platil, obsah projektu Sinoskop v žádném případě neovlivňoval. "Uvědomujeme si však zpětně, že bylo chybou podpořit projekt Sinoskop částečným plněním prostřednictvím PR agentury, a nikoliv napřímo sponzorským darem," uvedla firma v prohlášení.

Podporu tohoto projektu a dalších PR služeb vysvětluje Home Credit snahou uchránit firmu před podpásovými útoky a nespravedlivým očerňováním. Odmítá však interpretaci, že PR agentura vytvářela síť, jejímž úkolem bylo zlepšit obraz čínského komunistického režimu u české veřejnosti.

Jak už napsal deník Aktuálně.cz, agentura C&B se podílela i na přípravách konference ve sněmovně nebo podle dokumentů připravovala reakce opozičních poslanců na pražském magistrátu na ukončení spolupráce Prahy s Pekingem. Platnost sesterské smlouvy s čínským Pekingem pražští zastupitelé v čele s primátorem Zdeňkem Hřibem definitivně ukončili v říjnu, což později část opozice kritizovala.

Foto: Aktuálně.cz

PR práce za miliony

Podle dokumentů, které získal deník Aktuálně.cz a jejichž pravost několika způsoby ověřil, vykázali lidé z C&B na 2000 hodin práce pro Home Credit v období od dubna do srpna 2019. Kolik jejich firmě Home Credit zaplatil, není jasné. Materiály obsahují počet odpracovaných hodin, ale ne hodinovou sazbu.

Tuto částku se však pokusil rozklíčovat Šimon Rákosník, managing partner v Rubikon PR. "Asociace APRA uvádí na svých stránkách vážený průměr ceny hodiny práce za pozici Account Executive za rok 2015 na 1786 Kč. Jen za tuto nejčastěji fakturovanou pozici to za zmíněných pět měsíců dělá 3 572 000 Kč," upozornil ve svém komentáři v MAM.cz

Skupina Home Credit byla založena v roce 1997 a nyní patří mezi největší světové firmy poskytující spotřebitelské úvěry. V Číně má v současnosti rozpůjčováno kolem 300 miliard korun. 

Jak tento týden připomněly Seznam Zprávy, ještě nedávno akcionáři Home Creditu připravovali firmu na vstup na burzu v Hongkongu, od kterého si slibovali přes deset miliard korun, nakonec si ale operaci rozmysleli. "Spíš než reputační problémy ale za tímto rozhodnutím stála analýza, že by IPO nepřineslo plánovaný zisk a že by místo lukrativnějšího zařazení k technologickým společnostem skončil Home Credit na hongkongském parketu pouze mezi firmami poskytujícími půjčky přes internet," uvedl server.

V prospektu ke vstupu na burzu, z něhož citovala agentura Reuters, vyplývá, že Home Credit měl k březnu rozpůjčováno zhruba 530 miliard korun, z toho asi dvě třetiny v Číně.

Home Credit působí kromě Číny v Česku, Rusku, Kazachstánu, na Slovensku, v Indii, Indonésii, Vietnamu a na Filipínách. Většinovým vlastníkem je skupina PPF českého miliardáře Petra Kellnera, s podílem 91,12 procenta. Menší část (8,88 procenta) patří firmě EMMA OMEGA, kterou ovládá podnikatel Jiří Šmejc. PPF investuje do řady odvětví - od bankovnictví a finančních služeb přes telekomunikace, strojírenství, biotechnologie, pojišťovnictví, nemovitosti až po zemědělství.

Firma nejbohatšího Čecha se stala vehiklem na ovlivňování veřejného mínění ve prospěch komunistické země, tvrdí redaktor Aktuálně.cz Lukáš Valášek. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy