Chtějí být vašimi poslanci. Přesto vám leccos zatají

Martina Machová Martina Machová
31. 3. 2010 16:15
Aktuálně.cz popisuje limity majetkových přiznání. Uvnitř: Kolik si poslanci vydělávají bokem
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Má to být přehled, který ukazuje, jak politici přišli k svým majetkům. Přesto se z něj voliči nedozví všechno. A to ani o poslancích, kteří se opět v květnových volbách budou ucházet o vaše hlasy.

Deník Aktuálně.cz prověřil majetková přiznání všech poslanců za roky 2007 a 2008, kteří podle současných preferencí mají šanci obhájit své mandáty.

Výsledek?

I po dvou letech, co zákon funguje, jsou někteří přinejmenším zapomnětliví. Další po původním nadšení, kdy přiznávali vše, co jim přišlo na účet, polevili. Přibývá hluchých míst, kdy ani z majetkového přiznání nelze vyčíst, jak se věci mají.

Je to případ třeba poslance za ČSSD Ladislava Šincla.

V roce 2007 přiznal jako člen představenstva Severomoravských vodovodů a kanalizací odměnu 198 tisíc korun. Příští rok už do svého majetkového přiznání jen zmínil, že je stále členem představenstva.

Přiznal, že o chybějícím údaji se dověděl až od redaktorů Aktuálně.cz.

Později zaslal SMS zprávu, že své majetkové přiznání zkontroloval a odměna za rok 2008 v přehledu skutečně chybí.

Foto: Ludvík Hradilek

"Údaj, který je stále stejný, doplním," přislíbil.

A co závodník ČSSD Urban?

Otazníky se vznáší i nad závoděním Milana Urbana.

Místopředseda ČSSD a lídr kandidátky ve středních Čechách jezdí již třetím rokem automobilové mistrovství České republiky pod vlajkou týmu vlivného podnikatele Antonína Charouze ve voze Lamborghini Gallardo.

Cena vozu se pohybuje mezi 4 až 7 miliony korun. Milan Urban neplatí podle zjištění Aktuálně.cz ani plné startovné (jeho poplatek je prý motivační a odvíjí se od umístění), ani pronájem drahého vozu.

"Není to dar, ale hmotné plnění," brání se sociální demokrat. Ovšem v majetkovém přiznání by se mohlo místopředsedovo závodění objevit i jako přivýdělek.

Podle Urbana ježdění pod Charouzem vybartroval svým známým obličejem. Kolik si svou tváří vydělá, ale nelze vyčíslit. Smlouvu dlouhodobě nechce zveřejnit.

Podle dřívějšího zjištění Aktuálně.cz se přitom běžná taxa pohybuje od 50 do 80 tisíc korun za závod. A v Urbanově závodní kategorii se ročně jezdí celkem šest závodů.

Komunista nabízí Oriflame

Veskrze oblíbeným termínem je pak na první pohled nic neříkající poradenská nebo zprostředkovatelská činnost. Co se za nimi skrývá, může být i překvapením.

Například pod položkou "nákup a prodej zboží" - zprostředkovatelská činnost komunistického poslance Petra Braného se skrývá práce pro společnost Oriflame.

Jeho majetkové přiznání ovšem ukazuje jedno slabé místo zákona.

Na otázku, jestli skutečně zisk z jeho podnikání nedosáhl hranice 100 tisíc korun, přiznal, že nikoli, protože si koupil pro podnikání vůz.

"Tím se to vynulovalo," dodal.

Limity ukazuje i nastavená hranice 100 tisíc korun. Těsně ji minul například pražský poslanec a radní za ODS Jiří Janeček. Jako ředitel společnosti J+J školní jídelny si vydělá 40 tisíc hrubého měsíčně. Jako poslanec však nastoupil až v říjnu 2008.

V případě poslance Janečka je ovšem možné hledat sumu, kolik si vydělává, jinde. Podle stejného zákona podává majetkové přiznání jako pražský radní a zde je uvedena již plná částka.

 

Právě se děje

před 13 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy