Chládek: Zeman výrok o inkluzi nemířil na tělesně postižené

ČTK ČTK
21. 1. 2015 18:25
"Jak jsem pochopil pana prezidenta, tak je to mířeno na děti, které vlastně mentálně nemají na to, aby mohly být v hlavním vzdělávacím proudu a potřebují speciální péči."
Ministr Chládek (ilustrační foto).
Ministr Chládek (ilustrační foto). | Foto: CPA Eduard Erben

Praha - Prezident Miloš Zeman při svém výroku o handicapovaných dětech nehovořil o tělesně postižených, řekl po dnešním jednání s prezidentem ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). S rozhovoru po jmenování rektora Vysoké školy uměleckoprůmyslové Jindřicha Smetany podle Chládka vyplynulo, že Zeman měl na mysli především středně těžké a vážné případy handicapu.

"Jak jsem pochopil pana prezidenta, tak je to mířeno na děti, které vlastně mentálně nemají na to, aby mohly být v hlavním vzdělávacím proudu a potřebují speciální péči," uvedl Chládek.

Zhruba v tomto smyslu slova hlavy státu minulý týden vysvětloval hradní mluvčí Jiří Ovčáček. Zeman se před týdnem při návštěvě Pardubického kraje vyjádřil, že společné vzdělávání handicapovaných a zdravých dětí je "neštěstím pro obě strany". O den později se na něj kvůli tomu snesla vlna kritiky od politiků, odborníků i představitelů organizací pracujících s handicapovanými.

Celá debata měla vzniknout kvůli obavě z rušení speciálních a praktických škol. Tento krok však ministerstvo neplánuje. "Speciální a praktické školy mají své místo v českém systému. Na druhou stranu by se tam neměly oddělovat žádné děti, které by měly být v hlavním vzdělávacím proudu," uvedl ministr.

V této souvislosti připomněl nutnost dalšího zlepšování podmínek pro kvalitní začlenění handicapovaných dětí do běžných škol. O to se snaží i novela školského zákona, kterou v těchto dnech projednává Poslanecká sněmovna. "Připravujeme ty podmínky tak, abychom do toho hlavního proudu dostali pokud možno co největší počet dětí," poznamenal Chládek.

Pro vyrovnání rozdílů mezi dětmi při zahájení povinné školní docházky chce ministerstvo zavést poslední rok předškolního vzdělávání jako povinný. Mělo by to pomoci zejména dětem z méně podnětného rodinného prostředí. "Na děti jsou dva vlivy, dva vývojové determinanty. Jeden je dědičnost a jeden je výchova," řekl k tomu Chládek.

 

Právě se děje

Další zprávy