Chládek: Školy budou dostávat peníze podle jiného klíče

ČTK Domácí ČTK, Domácí
29. 6. 2014 15:48
Ministr školství Marcel Chládek chce oddělit financování základních a středních škol. Základní by měly dostávat peníze na žáka a na třídu, střední podle oborů. Podobný návrh dávno je, namítá opozice.
Základní a střední školy budou dostávat peníze podle jiného klíče.
Základní a střední školy budou dostávat peníze podle jiného klíče. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Čím vyšší ročníky, tím menší motivace ke studiu. S takovým zjištěním přišla po posledním testování Česká školní inspekce. Dětem podle ní často chybí nadšení. Inspekce proto doporučuje, aby se učitelé více zaměřili na inovativní metody ve výuce.

Ministr školství Marcel Chládek souhlasí. Alarmující je podle něj například to, že ve stejném testu z cizího jazyka dopadli hůř studenti středních odborných škol než osmáci ze základek.

"Žáci ze základní školy měli lepší výsledky než studenti střední odborné školy s maturitou," upozornil ministr.

Chce se proto zaměřit víc na kvalitu a od příštího roku oddělit financování základního a středního školství. Základní školy by měly dostávat peníze podle toho, kolik žáků v každé třídě sedí. U středních škol by mělo hrát roli také to, nakolik jsou obory potřeba v praxi. Ministr to řekl v nedělním pořadu České televize Otázky Václava Moravce. První změny podle něj "naběhnou" v příštím roce.

"Financujeme české školství za počet studentů, za kvantitu. Pokud chceme kvalitu, musíme přestat financovat za počet studentů," uvedl Chládek.

Putnová: Návrh zpracovala už Nečasova vláda

Místopředsedkyně sněmovního Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Anna Putnová (TOP 09) ale připomněla, že nejde o nic objevného. S podobným návrhem už přišla Nečasova vláda. Bylo to loni v únoru.

"Vycházela z nových oborových normativů, tam by se projevila náročnost studia a ocenilo by se i to, jak budeme chtít do budoucna profilovat jednotlivé studenty," řekla Putnová. Uvažovalo se podle ní také o zvýhodnění malotřídek a škol, které budou vytvářet svazky škol.

Chládek přiznal, že s tímto návrhem pracuje, ale chce jít více "do hloubky", a to právě v oddělení financování základního a středního školství. Tak, aby se státní peníze mezi těmito dvěma oblastmi "nepřelévaly".

V případě základního školství jde podle něj především o to, aby po celé zemi bylo snadno dostupné. Naopak ve středoškolském vzdělávání Chládek vidí jako potřebné ty obory, které je potřeba v praxi. Financování škol by podle něj mělo reflektovat i regionální odlišnosti.

Rozpočet resortu školství se příští rok zvýší víc, než se předpokládalo. Vedle plánovaných dvou miliard, které mají plynout na navýšení platů učitelů, do něj přibudou další dvě miliardy.

 

Právě se děje

Další zprávy