Chládek chce s firmami podpořit učiliště. Začnou od lega

Domácí ČTK Domácí, ČTK
20. 3. 2014 16:21
Ministr školství plánuje mistrovské zkoušky, které by měly stejnou váhu jako maturita.
Ministr Marcel Chládek
Ministr Marcel Chládek | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) a prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák podepsali dohodu, která má být prvním krokem k restrukturalizaci odborného a učňovského školství.

Zásadní změnou by mělo být zavedení mistrovské zkoušky. Ta by měla stejnou váhu jako maturita.

"Učeň se vyučí, nastoupí do praxe a po třech letech složí mistrovskou zkoušku. Ta ho bude opravňovat k tomu, k čemu dnes opravňuje maturita, tedy například k získání koncesní listiny," nastínil Chládek, který by zkoušky chtěl zavést do tří let.

Ministerstvo školství připraví analýzu potřeb trhu práce, spolu se Svazem průmyslu a dopravy chtějí určit klíčové učňovské obory a ty podpořit.

"Již není možné, abychom nevěděli, jaké obory budou potřebné za pět, deset, patnáct let," uvedl Chládek. Analýzu chce mít hotovu do letošního podzimu. Na jejím základě pak chce změnit strukturu učňovských škol tak, aby kvalifikace absolventů odpovídala potřebám trhu práce.

Chládek chce začít klást důraz na flexibilitu učňů a chce zapojit firmy do podpory tohoto typu školství, a to i finančně. Podpora by měla začít už od mateřských škol, plánuje ministr.

Ministr se se svazem dohodl také na tom, že rok 2015 vyhlásí rokem technického vzdělávání. Budou se konat dny otevřených dveří na učňovských školách a ve firmách, které s nimi spolupracují. Měla by se tak zvýšit prestiž řemesel.

Chládek a Hanák se shodli na tom, že je potřeba změnit pohled veřejnosti na učební obory. „Učební obory, to nejsou špinavé montérky nebo v případě zemědělských oborů vidle a kydání hnoje. Je potřeba změnit pohled na tuto oblast,“ řekl Chládek.

„Jsem rád, že začínáme zodpovědně, pomalu, ale hlavně jistě, už od mateřských škol,“ uvedl Hanák. Podle něj je třeba, aby se děti nebály matematiky a aby se u nich odmala pěstovala zručnost.

K tomu podle něj i ministra mohou posloužit stavebnice, které rozvíjí technické myšlení. „Pojďme využít stavebnice, lego, merkur. Pojďme vybavit dílny,“ plánuje Chládek.

„Je potřeba dokázat rodičům i dětem, že řemeslo je oblast, kde se lze uplatnit, která je může bavit a která může dobře živit je i jejich rodiny,“ dodal ministr.

Podpora učňovských oborů a odborného vzdělávání je součástí programového prohlášení vlády. Školy trápí hlavně nedostatek uchazečů o technické obory. Firmy si zase stěžují, že absolventi škol jsou často nepoužitelní v reálném provozu.

Chládek loni ještě jako expert ČSSD na školství řekl, že za 15 let bude v Česku chybět 300 tisíc řemeslníků a kvalifikovaných pracovníků proti současnému stavu.

 

Právě se děje

Další zprávy