Chládek chce, aby státnice na UJAK pohlídal jeho člověk

Kateřina Špičáková
20. 2. 2015 14:10
"Měla by tam být nezávislost posouzení. Chceme, aby studenti mohli dostudovat, ale kvalitně," řekl ministr školství.
Rektor Luboš Chaloupka a ministr školství Marcel Chládek na UJAK
Rektor Luboš Chaloupka a ministr školství Marcel Chládek na UJAK | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Na státní závěrečné zkoušky oboru Speciální pedagogika - učitelství na Univerzitě Jana Amose Komenského (UJAK) by  kromě vyučujících z dalších pedagogických fakult mohl dohlížet také zástupce ministerstva školství. Navrhl to šéf resortu Marcel Chládek (ČSSD).

"Měla by tam být nezávislost posouzení. U státnic by mohl být nominant ministerstva, nezávislý odborník, který bude dohlížet na průběh zkoušek. Chceme, aby studenti mohli dostudovat, ale kvalitně," citoval ministra server Hospodářských novin.

Chládek bude o situaci okolo neprodloužení akreditace magisterského oboru Univerzity Jana Amose Komenského (UJAK) v příštím týdnu znovu jednat s Akreditační komisí a vedením univerzity. V pátek školu navštívil, mluvil s vedením a studenty.

Právě ti podle něj na dohodě mezi Akreditační komisí a vedením školy existenčně závisí. "Studenti jsou v téhle situaci nevinně, většina z nich si doplňuje vzdělání, aby mohli pokračovat ve své práci. Stát by se měl zajímat i o jejich osudy a ukázat jim, že v tom nejsou sami," řekl Chládek. Dopoledne zopakoval, že je třeba studentům zajistit bezproblémové dostudování.

Rektor Luboš Chaloupka v pátek zopakoval, že požadavky Akademické komise jsou podle prvních analýz splnitelné. "Vítám návrh komise, aby se vytvořil panel expertů, i spolupráci s ostatními fakultami, se kterými máme dobrou spolupráci," řekl. Právě spolupráce s fakultami má zajistit, že posluchači z UJAK dostudují.

Studenti, kterých se neprodloužení akreditace týká, už pracují na seznamu praxí, který předloží ministerstvu. "Prověřování praxí se nebojíme, velká část z nás pracuje v oboru, učíme na základních školách. Jsme přesvědčeni, že studium na UJAK není méně hodnotné než studium na jiných veřejných školách," uvedla za studenty Lenka Klárová. Učitelé se pro UJAK podle ní rozhodli často proto, že jim umožnila dálkově studovat o víkendech.

Chládek už dříve řekl, že pokud by měli studenti speciální pedagogiky dostudovat na veřejných školách, měl by se na tom UJAK finančně podílet. "Je to soukromá univerzita, která brala školné, a stát to bude něco stát. Takže předpokládám, že se univerzita bude spolupodílet na krocích, které dělá ministerstvo," řekl začátkem února Chládek.

V polovině února škola oznámila, že hodlá vyhovět požadavkům Akreditační komise. Pokud by je nesplnila, studenti magisterského oboru Speciální pedagogika – učitelství, kterému na konci roku vypršela akreditace, by nemohli ani dostudovat. Mezi klíčové podmínky patří změna ve způsobu vedení závěrečných prací, podrobné zápisy o absolvovaných praxí studentů a omezení počtu studentů v seminárních skupinách. Akreditační komise by v případě, že by škola podmínky dodržela, mohla akreditaci do konce roku prodloužit.

Obor Speciální pedagogika - učitelství na UJAK studuje v tuto chvíli tisíc lidí. Přibližně 400 jich je ve druhém ročníku a letos má jít ke státnicím.

UJAK se potýká s problémy od roku 2010, kdy někteří bývalí pedagogové veřejně mluvili o nízké kvalitě výuky. O rok později Akreditační komise navrhla, aby škola nesměla přijímat nové studenty ke studiu některých programů v několika oborech. UJAK má sídlo v Praze, ale celorepublikovou působnost díky síti oficiálních regionálních center. Aktuálně na škole podle prorektora Petra Koláře studuje 5,5 tisíce lidí; dříve to bylo zhruba deset tisíc.

 

Právě se děje

Další zprávy