Landovský: Z Krnáčové je lovná zvěř. I já mám číslo na Babiše, ale kandiduji za sebe

Domácí Domácí
Aktualizováno 19. 9. 2018 16:23
Landovský by se jako primátor chtěl kromě MHD zaměřit na zdravotnictví, parkování nebo dostupné bydlení. Slibuje také "nulový poplatek za psa".
Rozhovor s Jakubem Landovkým
Dotazovaný právě odpovídá
Jakub Landovský bude odpovídat od 13 hodin.
Přejít k dotazům

Praha - ČSSD vysílá do boje o post pražského primátora jako svou jedničku Jakuba Landovského. Současný náměstek ministra obrany chce voliče nalákat na MHD zdarma. Záměr zdůvodňuje tím, že ani tunel Blanka není pro řidiče zpoplatněný, a cestující ve veřejné dopravě jsou tak znevýhodněni. Právě na otázky týkající se tohoto tématu musel odpovídat nejčastěji.

Landovský se nebojí toho, že by MHD zdarma bylo asociální opatření, které by mohlo způsobit, že by se důchodci či matky s dětmi do MHD nevešli. "Je asociální dávat řidičům aut všechny silnice a tunely zdarma a nepodpořit odpovědné cestující v MHD. Metrem jezdím každý den a vždycky se do něj bez potíží vejdu," říká Landovský.

"MHD zdarma není rozhodně populismus. Je to moderní trend, který už funguje ve více než šedesáti městech po celém světě," vysvětluje lídr ČSSD a připomíná estonský Tallin, kde je doprava zdarma už pět let.

Pražský volební lídr Landovský není nijak nadšený ze současné rady pod vedením Krnáčové. "Z Adriany Krnáčové je teď lovná zvěř i v hnutí samotném a všechno je teď její vina," říká Landovský.

Povolební spolupráci a hnutím ANO však nevylučuje. "Dovedu představit spolupráci s kýmkoliv kromě SPD a komunistů," dodává kandidát na primátora.

Landovský také přiznává, že s pravomocně odsouzeným Karlem Březinou by na kandidátce být nedokázal. "S Petrem Dolínkem to zvládnu," říká lídr ČSSD s odkazem na fakt, že náměstek primátorky je pátém místě kandidátky.

Praha podporuje jen řidiče, chodce a cyklisty, chci žít ve městě, kde i bohatý člověk rád využije MHD, říká kandidát ČSSD na primátora Jakub Landovský | Video: Emma Smetana

Rozhovor s Jakubem Landovkým

Dotazovaný právě odpovídá
Jakub Landovský bude odpovídat od 13 hodin.
Aktualizovat reportáž
19. 9. 2018
Ptá se: Petr

Když chcete MHD zdarma, kde nás to chcete vzít aniž byste musel snížit investice? Přece částka okolo 30 Kc za jízdenku je výrazně menší než ve zbytku západní Evropy

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den, Petře,
na Vaší otázku jsem detailně odpověděl níže.
J.

19. 9. 2018
Ptá se: Helena

Dobrý den, bydlím v okolí Prahy a bydlí zde spousta sousedů v rekreačních objektech, ale daně a především příspěvek na trvale bydlícího obyvatele má Praha. Navíc si nedovedu představit, jak "bohatí" pražané nechají svůj bourák před domem a cpou se do narvaného autobusu.

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den Heleno,
zopakuji to, co říkám neustále - daně se mají platit tam, kde člověk žije.Je každého volba, zda využije MHD.
Já se budu snažit, aby byla přístupná všem.

19. 9. 2018
Ptá se: David Bursik

Zdar Kubo,

Zajdem nekdy na pivo? Ztratil sem na tebe kontakt a naposledy sme byli na Vysehrade a to uz je let.

David Bursik

Odpovídá: Jakub Landovský

Čau Davide, dlouho jsme se neviděli. Ale ozvu se až po volbách:) Na pivo tě zvu!

19. 9. 2018
Ptá se: Martin Otrok

Pane Landovský,

vadí vám vládní koalice opřená o komunisty? Není to pro vás - s ohledem na historii vaší rodiny - problém?

Hezký den.
Otrok

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den Martine,
koalice opřená o hlasy komunistů mi nejen s ohledem na mojí minulost vadí. Ale vláda komunistů s SPD mi vadí ještě o pznání více. Postavil jsem se k věci jasně a i když to nebylo jednoduché rozhodování, řekl jsem v našem referendu vládě ano. Jsem jasně pro západně orientovaný a vážím si naší svobody. Věřím, že současná vláda je na tom stejně.

19. 9. 2018
Ptá se: Karolína Zvídavá

Dobrý den,

kdy se stanete předsedou ČSSD?

Děkuji za odpověď.
Karolína

Odpovídá: Jakub Landovský

Zvídavá Karolíno,
to samozřejmě nemohu tušit, ještě jsem o tom nepřemýšlel. Co vím je, že na takovou funkci nemůže kandidovat nikdo, kdo se nepostavil před voliče. Během kampaně se každý den bavím se stovkami lidí a doufám, že uspěji. I u vás, Karolíno.

19. 9. 2018
Ptá se: Marcel

Dobrý den!

MHD zdarma?!? Už dnes je metro narvaný že se do něj nedá dostat. To chcete aby důchodci, slabí lidé a matky s kočárky chodili pěšky, neboť do metra se z kapacitních důvodů nevejdou? Není to asociální lumpárna vůči fyzicky slabším lidem?!?

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den,
metrem jezdím každý den a vždycky se do něj bez potíží vejdu. Asociální lumpárna to rozhodně není. Asociální je dávat řidičům aut všechny silnice a tunely zdarma a nepodpořit odpovědné cestující v MHD. Kterou hodláme masivně rozšiřovat.

19. 9. 2018
Ptá se: Jan Lamač

Dobrý den,

"Je to prostě černý pasažér města. S tím nemohu souhlasit." To vám ministr mládek a jeho výrok parazitech živnostnících nestačil?

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den Jane,
daně by měl člověk platit tam, kde skutečně žije. To nemá s živnostníky, kterých si velmi vážím, opravdu co dělat.

19. 9. 2018
Ptá se: Karel T.

Dobrý den,

co budete dělat (resp, zda-li jste schopni něc dělat), aby se Praha zvedla z mizerie, kam ji přivedlo Hnutí ANO. Mosty padají, Budějovická uzavřená, doprava v kolapsu, atd.
Dokrndalo se co se dalo!

Jaký názor máze na kandidáta ANO Stuchlíka, dokážete si s ním představit spolupráci?Karel

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den Karle,
ANO v Praze hodně slíbilo a málo splnilo. Z Adriany Krnáčové je teď lovná zvěř i v Hnutí samotném a všechno je teď její vina. Personální obměna může přinést změnu, ale trochu se bojím toho jak každý zdůrazňuje, ze má číslo na Andreje Babiše. Já mám taky číslo na premiéra, ale ani ve snu by mne nenapadlo přesouvat na kohokoliv mou odpovědnost. Ve volbách kandiduji sám za sebe a za sebe vám také mohu říci, ze si dovedu představit spolupráci s kýmkoliv kromě SPD a komunistů.

19. 9. 2018
Ptá se: Natalie

Dobrý den pane Landovský, MHD zdarma je sice hezká věc, ale zdarma nikdy nic není.... Co uděláte s bezdomovci, které nebude moct řidič vykázat z důvodu, že nemají jízdenku? Což v současné době možné je. Znám kolem sebe lidi, kteří by "sockou" nejeli ani kdyby jim za to někdo platil, natož až bude plná MHD bezdomovců. Pokud máme na plýtvání, proč dosud není dostavěn okruh kolem Prahy, důstojná doprava na letiště, metro trasy D, nebylo by lepší ty peníze dát na tyto stavby?

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den Natálie,
bezdomovci jezdí MHD už dnes. Vykázat je může řidič v případě, že nesplňují přepravní podmínky. Pokud páchnou, jsou opilí apod., nemají ve veřejné dopravě co dělat. To přeci nesouvisí s tím, kolik se platí za jízdenku. Naopak, pokud bude MHD zdarma, může část revizorů vykonávat jakýsi dohled nad dodržováním přepravního řádu a společně s Městskou policií udržovat pořádek.
Okruh kolem Prahy financuje a projektuje Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. V minulém volebním období okruh pouze přejmenovali na D0. To je vzhledem k faktu, že byla primátorka, ministr financí i ministr dopravy z jedné strany opravdu málo... Podobné je to i s dopravou na letiště, kterou by měla zajistit železnice směr Kladno s odbočkou na letiště.

19. 9. 2018
Ptá se: Martin

Přeji hezký den, pane Landovský, otázek mám hned několik:

1. Víte, kolik bude stát "MHD zdarma pro Pražáky" ročně a z čeho se toto "zdarma" bude platit?
2. Proč z této akce "MHD zdarma" vylučujete lidi, kteří by to uvítali nejvíc? Totiž ty, kteří do Prahy denně dojíždějí do zaměstnání z okolních obcí.
3. Kdy budou mít parkoviště P+R kapacitu odpovídající významu města?
4. Jste nejspíš přesvědčen, že pan Dolínek zvládá svoji práci - jinak byste ho neměl v team pro vedení Magistrátu - to dá rozum. Konzultoval jste toto své přesvědčení se stavem pražských ulic (typický příklad Ohradní), jižním vestibulem na Budějovické a Trojskou lávkou?Odpovědi na dané otázky jsem hledal na stránkách cssd.cz, ale marně. Našel jsem jen vaše volební hesla a odkaz na program ČSSD, který se týká voleb krajských (co byly před dvěma lety), nikoliv obecních. je alespoň vidět, s jakou péčí se ČSSD volebnímu programu věnuje.

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den, Martine,
na jízdném se v Praze vybere cca 4 mld ročně. Doufáme, že se nám podaří přesvědčit 100 tisíc lidí kteří v Praze žijí, ale nejsou tady hlášeni, ke zřízení trvalého pobytu. Z toho bude mít Praha daňový příjem 3,6 mld.
Pro dojíždějící chystáme v druhé fázi systém MHD zdarma za parkování na P+R parkovištích. Kdo nechá auto na parkovišti, dostane místo parkovacího lístku celodenní jízdenku na MHD zdarma.
P+R parkoviště jsou nezbytnou součástí celého dopravního systému. Praha už vykoupila celou řadu pozemků, například na Černém mostě, kde budou tato parkoviště vznikat.
Pan Dolínek získal na opravy komunikací nejvíce peněz za posledních několik let. Praha tak dostala "zabrat" a spousta ulic je rozkopána. Ale můžu s plnou odpovědností prohlásit, že vrátíme pražské komunikace v lepším stavu, než v jakém jsme je přebírali.
Petr Dolínek je na pátém místě naší kandidátky. Tu na rozdíl od jiných stran a hnutí sestavují členové. Jsou lidé, se kterými bych na kandidátku nešel. Například Karel Březina. S Petrem Dolínkem to zvládnu. Spolužáky a spolustraníky si nevybíráme.

19. 9. 2018
Ptá se: Michal

Dobrý den,

nemyslíte, že lepší způsob, jak přesvědčit lidi, aby jezdili MHD, by bylo investovat do klimatizovaných tramvají a autobusů, zvýšení kapacit P+R parkovišť nebo jejich výstavba tam, kde úplně chybí (Praha 6), zlepšení návaznosti spojů, oprava zastávek atp.? Pokud vypadne příjem z jízdného, nemůžeme se nakonec dočkat špatně udržované MHD která bude sloužit jako noclehárna pro bezdomovce? Koncept všeho ZDARMA mi připadá jako čistý populismus.

Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den, Michale,

MHD zdarma není rozhodně populismus. Je to moderní trend, který už funguje ve více než šedesáti městech po celém světě. Začali s tím v estonském Tallinu, kde mají MHD zdarma už pět let a bezvadně funguje. U nás byl první Frýdek-Místek, kde zavedli MHD zdarma z podobných důvodů, které řešíme v Praze - stát nebyl schopen postavit okruh kolem města. Všude, kde se MHD zdarma zavedla, se počet automobilů v ulicích snížil o cca. 10%.
P+R parkoviště jsou dnes nezbytností. Už jsem zde říkal, co máme připraveno pro řidiče, kteří nechají auto na parkovišti - místo parkovacího lístku dostanou jízdenku na MHD zdarma.
Pokud jsou ve veřejné dopravě osoby špinavé, zapáchající, či opilé, může je dnes jako kdykoli v budoucnu vyvést Městská policie - nedodržují totiž přepřavní řád.

19. 9. 2018
Ptá se: Hájek

pane Landovský bydlím a žiju na Vinohradech , zahraniční návštěvníci upozorňují na opravdu velké množství psích výkalů na chodnících , sám do nich občas šlápnu. Úklid ulic a chodníků asi také platím z daní , nevím proč by měly být poplatky za psa zrušeny . Naopak navrhuji je zvýšit .
Nevím kudy chodíte, kde žijete .
asi lákáte majitele a seniory aby vás volili ???
s pozdravem Hayek

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den pane Hájek,
Neplacení poplatku za psa je odměna pro ODPOVĚDNÉHO majitele. Pro toho kdo psa registruje, očipuje a vždycky po něm uklidí, tu máme osvobození od poplatku, který stejně nemá na počet psů velký vliv. Kdo byť jednou nechá na ulici smrdutý psí vykal, dostane pokutu a ztratí na několik právo neplatit poplatky. Lidé si často přihlašují psa k babičce a já bych rád přesně věděl, kolik čtvernohých němých tváři v Praze máme.

19. 9. 2018
Ptá se: Tomáš

Dobrý den pane Landovský, na bilbordech máte u své tváře a jména heslo MHD zdarma pro Pražáky :) V Praze pracuje velké množství lidí každý den a nejsou "Pražáky" . Vytvářejí hodnoty pro pražské firmy popř. firmy . které jsou v Praze registrované a jsou také zákazníky pražských firem ve všech sférách, žijí přes týden v Praze apod. Jsou či nejsou Pražáky ? ...Co tito "nePražáci" nevoliči ? Dojíždím už 12 let poměrně z větší vzdálenosti do Prahy ... pro nás bez ohledu na volby není nějaká alternativa ? Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den Tomáši,
díky za zajímavou otázku. Obchodní společnosti sice nevolí, ale podílejí se na pražském bohatství. Když v Říčanech začala diskuze o MHD zdarma přidala se do ní firma, která byla ochotná projekt finančně podpořit. Aby její zaměstnanci na cestě do práce tuto službu využili. Obraťte se na svého zaměstnavatele, aby MHD zdarma podpořil také.
https://www.novinky.cz/ekonomika/469258-stredoceska-mesta-zvazuji-verejnou-dopravu-zdarma.html

19. 9. 2018
Ptá se: Jan Hnízdil

Vážený pane Landovský,

přestože je k tomu Betyna skeptická, nabízím odbornou pomoc: http://blog.aktualne.cz/blogy/jan-hnizdil.php?itemid=32365 Lékař má pomáhat bezmocným, malomocným i mocným.

Srdečně. MUDr. Jan Hnízdil, Bl.B.

Odpovídá: Jakub Landovský

Vážený pane doktore,
Vaší nabídky si velmi vážím. Mocný ani malomocný nejsem. Vždycky, když si připadám bezmocným, otevřu si stejnojmený Havlův esej "O moci bezmocných" a moc se mi uleví.
Pozdravujte Betynu a pokud mi pomůžete ZDARMA, rád dorazím.

19. 9. 2018
Ptá se: Soňa Volková

Dobrý den, jste pro zhumanizování magistrály? Prosazoval byste její zúžení tak, aby na ní mohly být vysázeny stromy a postaveny lavičky a stala se tak městským bulvárem i pro pěší a pejsky? Děkuji

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den Soňo,
bydlím v centru města a magistrála mne opravdu trápí. Dálnice na Brno prostě nemá začínat na Václavském náměstí. Bohužel je to tak, že dokud nebude postaven Pražský a Městský okruh, bude Magistrála stále potřeba především pro automobilovou dopravu. Okruhy budou ale dostavěné až někdy v roce 2030. Proto se snažíme, třeba naším návrhem na MHD zdarma pro Pražáky, počet aut omezit. A tím by se dalo něco dělat i s magistrálou.

19. 9. 2018
Ptá se: Jan Horák

Dobrý den, na špejcharu léta chátrají dvě hodnotné vily (včetně domu architekta Kamila Roškota), které developer nechává spadnout, aby tam mohl postavit svůj administrativní projekt. Je to ostudné na pohled a je to ostudné hlavně i proto, jak město nechává zacházet s architektonickým dědictví i v širším centru. Byl byste například v těchto extrémních případech pro vyvlastnění? Co s tím dělat?

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den pane Horáku,
plně sdílím vaše rozhořčení. Podle článku 11 Listiny základních práv a svobod vlastnictví zavazuje. Dnes už si nemůžete historickou památku koupit a nechat jí beztrestně chátrat. Ano, v extrémním případě opravdu cenných historických památek si umím vyvlastnění představit. Na hrubý pytel hrubá záplata.

19. 9. 2018
Ptá se: Jakub Holý

Dobrý den,
chtěl bych se vás zeptat na váš názor na obnovení tramvajové trati přes Václavák. Byl byste pro? Případně kterou variantu byste prosazoval?

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den Jakube,
obnovení tramvajové trati mezi Václavským náměstím a Vinohradskou třídou se mi líbí. MHD do centra prostě patří. Volbu konkrétní varianty bych rád dětailně probral s odborníky. Ale zajímá mne váš názor. Kudy myslíte vy?

19. 9. 2018
Ptá se: Jiří Hájský

Dobrý den,
chtěl bych se zeptat kolik bude stát financování bezplatné MHD a ze které rozpočtové položky města tyto peníze vezmete, abyste mohli bezplatnou MHD financovat?

A k poplatkům za psa - pokud psa nemám, dostanu od magistrátu alespoň bezplatně gumáky abych se mohl procházet v parku beze strachu ze znečištění své obuvi?

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den Jiří,
Budu mluvit v hrubých číslech. V současné době je rozpočet DP 16 miliard korun. Z toho se na jízdném vybere zhruba 4 mld Kč. To znamená, že Praha stejně dopláci tři čtvrtiny rozpočtu. Kdyby to tak nebylo, stála by roční jízdenka cca. 15 tisíc korun a jedna jízda něco kolem stovky. Ti, kteří říkají, že nic není zadarmo by měli zároveň uvádět tato čísla.
Náš návrh na MHD zdarma pro Pražáky spočívá v tom, že zdarma budou jezdit pouze lidé, kteří mají v Praze trvalý pobyt. Z rozhovorů se starosty městských částí přitom víme, že v Praze žije velké množství lidí, kteří jsou hlášeni jinde. A jinde i platí daně. Za jednoho Pražáka s trvalým pobytem získá město na daních 36 tisíc korun ročně. Když by se tedy přihlásilo 100 tisíc "nových" Pražáků, získá Praha jen na daních 3,6 miliardy korun. A to výpadek z jízdného bohatě nahradí.
Gumáky bych Vám rád dal, ale schovávám si je pro obsluhy stříkacích vozů na čištění chodníků a cyklovysavače psích výkalů. Mají opravdu těžkou práci a gumáky si více zaslouží.

19. 9. 2018
Ptá se: Karel z Modřan

Dobrý den, nemrzí vás, že se má stát ministrem zahraničí Tomáš Petříček, když chybělo jen málo, abyste se jím stal vy?

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den Karle,
ve chvíli, kdy se začalo hovořit o mém angažmá na ministerstvu zahraničí jsem jasně řekl, že se mne ministerstvo zahraničí netýká. Jelikož mne zajímají komunální volby v Praze a věnuji jim většinu svého času. Nemohl bych Pražákům něco slibovat a přitom mít otevřená zadní vrátka. Tomášovi přeji všechno nejlepší a do nové funkce hodně štěstí.

19. 9. 2018
Ptá se: Pavel

Dobrý den, jen konstatování - možná by se i dalo zvážit, zda Vám dát hlas. Jen byste ale nesměl kandidovat za ČSSD. Vaše spojení s lidmi typu Dolínek, Poche, Chovanec a spol. nechápu, připadáte mi jako slušný člověk....

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den, Pavle.
Moc mne těší, že mne považujete za slušného člověka. Snažím se poměry v sociální demokracii už 13 let měnit. Teď se mi to začíná dařit. Doufám, že nám lidé jako vy začnou znovu věřit. Pokud mi v těchto volbách nedáte hlas, přeji vám šťastnou ruku při výběru někoho jiného.

19. 9. 2018
Ptá se: Iva

V Praze není pro veřejnost jediný bazen, kde by byl přístup po schůdkách. Jsou jen žebříky. Ty pro starší a nemocné (revmatismus, operovaná kolena, kyčle) nejsou použitelné. Zasadíte se o to, aby například v Podolí na jednom ze tří bazenů, co tam jsou, byly schůdky udělané?

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den Ivo,
váš dotaz chápu a mám s tím osobní zkušenost. Můj táta Pavel sice ke stáru špatně chodil, ale v bazénu vždycky úplně ožil a omládl. Plaval jako tuleň. Berte to jako můj osobní slib - této věci se budu věnovat. Přeji vám pevné zdraví!

19. 9. 2018
Ptá se: Elvíra Nerudná

Dobrý den,

opravdu si myslíte, že MHD zdarma "naláká" do veřejné dopravy lidi, kteří jezdí nyní auty? Automobilová doprava v Praze totiž vyjde výrazně dráž než MHD. Není tedy na místě spíše zkvalitnění MHD?

Děkuji

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den Elvíro,
vycházíme ze zahraničních zkušeností i ze zkušeností z Frýdku Místku. Pokles automobilové dopravy činil v obou městech kolem 10%. Předpokládáme, že v Praze bude mít zavedení MHD zdarma stejný efekt. Plánujeme rozšiřování a zkvalitňování MHD tak, aby byla atraktivní i pro řidiče aut. Moderní město se pozná podle toho, že i ten nejbohatší využívá MHD. Ne podle toho, že i ten nejchudší jezdí autem.

19. 9. 2018
Ptá se: Jan Kříž

Dobrý den,

chápu, že na MHD zdarma chcete chcete získat peníze tím, že předpokládáte, že si lidé budou přesouvat trvalé bydliště do Prahy (pokud v Praze po většinu týdne žijí).

Když to vezmu z druhé strany, říkáte, že chcete v rámci RUD vzít peníze menším sídlům a použít je na placení MHD v Praze.
Už dnes je velký sociální problém vylidňování venkova a rozevírání nůžek mezi urbáními centry a (vnitřní) periferií. Jak si srovnáte se svědomím, že váš návrh tento problém ještě zhoršuje?

Odpovídá: Jakub Landovský

Dobrý den pane Kříži.
Každý by měl platit daně tam, kde skutečně žije. Praha vybudovala a platí infranstrukturu jako veřejné osvětlení, nebo opravy silnic či chodníků. Platit by se to mělo z daní lidí, kteří tuto infrastrukturu užívají. Krásným příkladem je Jiří Pospíšil, který tvrdí, že v Praze bydlí a žije 15 let a daně přitom platí v Plzni. To je vůči pražským poplatníkům nespravedlivé. Je to prostě černý pasažér města. S tím nemohu souhlasit.

 

Právě se děje

Další zprávy