Tým vědců vedený Čechem objevil na ostrově v Tichém oceánu nové druhy mravenců

ČTK ČTK
15. 7. 2019 11:47
Vědecký tým pod vedením entomologa Milana Jandy z českobudějovického Biologického centra Akademie věd objevil při expedici na ostrově Bougainville, jenž patří Papui-Nové Guineji, několik dosud neznámých druhů mravenců. Přesný počet druhů určí až analýza, která potrvá několik měsíců. Papua-Nová Guinea je známá vysokým výskytem endemitů, tedy druhů, které se nikde jinde nevyskytují.
Jeden z nových nepopsaných druhů mravenců objevený během expedice v horském pralese. | Foto: Biologické centrum AV ČR

"Vědecká expedice trvala celkem tři měsíce. Další práce, která nás teď čeká po návratu, zabere možná jeden až tři roky," uvedl Janda. Ostrovy Nové Guiney a Tichého oceánu vesměs jsou známé svou mimořádnou biologickou rozmanitostí. Existují zde rostliny, hmyz a další organismy, které zůstávají neprostudované a neznámé.

"Naším cílem bylo zdokumentovat diverzitu mravenců, kteří jsou podobně jako většina bezobratlých z tohoto ostrova zcela neznámí. Podařilo se nám proniknout do izolovaných horských oblastí s panenskými pralesy, což vyžadovalo několikadenní pochody přes prudké hřebeny a hluboká údolí," uvedl Janda.

Vědecký tým tvořili kromě českých vědců i obyvatelé Papuy-Nové Guiney. Na většině ostrova je možné pracovat jen po dlouhodobém a pečlivém vyjednávání s místními kmeny.

Vědecký tým se také zaměřil na invazivní druhy rostlin a živočichů, které představují jednu z hlavních hrozeb ostrovního ekosystému. Je to například mravenec Wasmannia auropunctata, který je původně z Ameriky a na ostrově Bougainville způsobuje masivní vymírání původních druhů mravenců a dalších bezobratlých.

"Náš výzkumný tým zmapoval výskyt tohoto problematického druhu a nyní pracujeme s místními obyvateli a organizacemi na tom, abychom omezili jeho šíření," řekl Janda.

Jedna ze zkoumaných oblastí bylo okolí sopky Mt. Balbi, nejvyšší hory Bougainville. FOTO: Biologické centrum AV ČR | Foto: Aktuálně.cz