Česko pozměnilo způsob, jak vydává víza pro Vietnamce

mch
21. 3. 2008 13:00
Před českou ambasádou v Hanoji postávají denně stovky žadatelů
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Jan Hořínek

Praha - Česká diplomacie řeší kritickou situaci na ambasádě v Hanoji, na kterou se obrací čím dál více žadatelů o česká víza. 

Česko proto zřizuje call centra, přes která se budou moci žadatelé telefonicky objednávat. "Důvodem je neúnosná bezpečnostní situace před úřadem, kde se denně shromažďují stovky žadatelů o tento druh víz," řekla Aktuálně.cz mluvčí ministerstva zahraničí Zuzana Opletalová.

Konzulát se při vleklém náporu žadatelů o víza dostal do podezření, že vyřízení dokladů lze za úplatek urychlit - což nedávno kritizoval například ombudsman Otakar Motejl.

Premiér Topolánek, který je ve Vietnamu na oficiální návštěvě, dnes řekl, že problém konzulátu je spíš ve obrovském náporu žadatelů, kteří o vízum žádají

Zatímco v roce 2006 to bylo přes 7 tisíc žádostí, loni už to bylo přes 14 tisíc žádostí.

Na čekání se dá vydělat

Podle Opletalové se před úřadem v Hanoji denně shromažďuje nejen několik stovek žadatelů. Mezi nimi pak podle ní lidé, kteří vydělávají na tom, že čekajícím nabízejí co nejrychlejší vyřizování dlouhodobých, a především pracovních víz.

"Chceme zabránit tomu, aby už nebylo možné s pořadím žadatelů obchodovat," uvedla mluvčí Opletalová.

Čtěte více: Motejl: Systém udělování víz Vietnamcům nahrává korupci

Problematiku víz dnes zmínil i Mirek Topolánek, který se setkal s vietnamským premiérem Nguyen Tan Dungem.

Korupci call centra neřeší

Předmětem kritiky je však samotný systém udělování víz Vietnamců.

Úředníci na ambasádě pořizují záznamy pohovorů s jednotlivými uchazeči. Také na jejich základě pak cizinecká policie rozhoduje o udělení, nebo neudělení víza. Žadatelé ale nemají možnost si tyto dokumenty přečíst a podepsat.

Ombudsman Otakar Motejl
Ombudsman Otakar Motejl | Foto: Ludvík Hradilek, Aktuálně.cz

Postup úřadů při posuzování žádostí lidí z Vietnamu o víza do Česka kritizoval před nedávnem i ombudsman Otakar Motejl.

"Podle názoru ochránce totiž neexistuje kontrolní mechanizmus, který by umožnil kontrolu objektivnosti záznamu ve vztahu ke skutečnému obsahu pohovoru. Neexistence takové kontroly se potom zásadně promítá do samotného udělení/neudělení víza cizineckou policií," uvedl nedávno Motejl ve své zprávě určené poslancům.

Co je kritizováno, se nezmění

Ministerstvo zahraničí ale žádnou změnu v této oblasti neplánuje. Podle mluvčí resortu není dost dobře možné zavedenou praxi změnit.

"Na vízum není možné aplikovat správní řád. Vízová politika je nástroj státu, jak regulovat příliv cizinců do země, a vízum, a tím pádem i postupy s ním související, není a nemůže být občanem cizí země vymahatelné," vysvětlovala mluvčí resortu Zuzana Opletalová.

Navíc podle ní úředník dělá pohovor přes tlumočníka a zapíše si to ve své mateřské řeči - pak by zřejmě bylo potřeba udělat překlad zase zpět, aby si to mohl žadatel zkontrolovat.

 

Právě se děje

Další zprávy