Česko bude propagovat fondy EU. Poté, co skončí

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
14. 7. 2013 15:30
Kampaň za 217 milionů na období 2007-2013 poběží až v roce 2014
Ministerstvo pro místní rozvoj.
Ministerstvo pro místní rozvoj. | Foto: Aktuálně.cz, Ondřej Toms

Praha - Ministerstvo pro místní rozvoj vypsalo na začátku července veřejnou zakázku na propagaci evropských fondů za 217 milionů korun.

Kampaň má dělat reklamu programovému období fondů 2007 až 2013. Jenže probíhat bude až v roce 2014.

Podle exministra Kamila Jankovského, kterého v úřadu před několika dny nahradil František Lukl, reklama za stamiliony na již skončené fondy nevadí.

"Není to problém. Součástí povinné publicity (povinnost státu propagovat projekty placené z EU - pozn. red.) je i představení úspěšných projektů. Navíc bude kampaň informovat o možnosti čerpat peníze v dalším programovém období," řekl Jankovský deníku Aktuálně.cz.

Exministr ale přiznává, že původní plán byl vypsat propagační kampaň mnohem dříve. "Ta zakázka se připravovala už ve chvíli, kdy jsem na ministerstvo přišel," dodal Jankovský, který ministerstvu šéfoval od července 2010.

Jenže příprava tendru se táhla - nejdříve se na vládě uvažovalo o centralizaci podobných projektů, poté se zase naopak řešila otázka, zda podobně velké kampaně vůbec dělat.

Nakonec tak ministerstvo zakázku vypsalo takřka na poslední chvíli - tendr musí být vítězi přiklepnut do konce roku, aby ho EU proplatila. "Po roce 2013 už se nemohou rozjíždět nové projekty, až do roku 2015 se ale financují ty již běžící," konstatoval Jankovský.

217 milionů? Obrovské číslo

Podle ministerstva je v pořádku i částka, která se na propagaci končícího programu vynaloží.

"Finanční částka je v pořádku. Jsme cca 100 milionů pod hodnotou největších kampaní (komerčních firem) v roce 2012. Nechali jsme si vypracovat analýzu efektivity, která potvrdila správné nastavení finančních prostředků na kampaň tohoto rozsahu," uvedla mluvčí ministerstva Jana Jabůrková.

Stamilionová kampaň má trvat 12 měsíců a počítá s nákupem mediálního prostoru minimálně za 80 milionů korun. Vzniknout mají půlminutové spoty pro televizi a rozhlas. "Je třeba si uvědomit, že například cena celostránkové inzerce v nejčtenějším nebulvárním českém deníku stojí v průměrný den více jak 700 000 Kč," dodala Jabůrková.

Odcházející ministr má na věc trochu jiný názor. "Když se mě zeptáte, jestli je to číslo obrovské, tak je. My jsme si to ale nevymysleli," uvedl Jankovský.

Evropská unie skutečně nařizuje, aby státy propagovaly projekty, na které šly její peníze, a způsob, jakým operační programy fungují. Nenařizuje ale minimální částku, kterou musí členské státy utratit.

"Nařízení o minimální částce neexistuje, avšak  Evropská komise vychází z logiky, že přispívá na rozvoj České republiky ve výši přesahující 700 miliard korun a za tuto pomoc požaduje  dostatečnou  propagaci nejen příležitostí, které fondy EU nabízejí, ale také úspěšných výsledků," uvedla Jabůrková.

Exministr Karel Jankovský.
Exministr Karel Jankovský. | Foto: Ludvík Hradilek

Podle ní komise původně vyčlenila na propagaci pětiletého období 80 milionů eur, tedy přes dvě miliardy. Ministerstvo část peněz převedlo na jiné projekty. "Na oblast publicity je tedy alokováno 50 mil. eur (cca 1, 25 mld. Kč) a další snížení se připravuje," dodala Jabůrková.

Kolik peněz nakonec na propagaci celkově půjde, Jabůrková nesdělila. Zatím se většina dotace čerpala na dílčí kampaně spojené s konkrétními projekty.

Součástí stamilionové kampaně má být i informování o "transparentnosti všech procesů spjatých s čerpáním z fondů EU v programovém období 2007-2013". Právě v této době ale Evropská komise Česku udělila 2,5miliardovou korekci kvůli problémům se zakázkami v ROP Severozápad.

 

Právě se děje

Další zprávy