České školy porazil i Hongkong, výkony žáků se nelepší

Jakub Novák
16. 2. 2013 21:15
Vyplývá to z nové analýzy výsledků PISA mezi léty 2000 a 2009
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Českému školství se daří smazávat rozdíly mezi jednotlivými žáky, tedy co se jejich rodinného a ekonomického zázemí týče.

Není toho však už schopno využít a podniknout další kroky potřebné k tomu, aby to vedlo k celkovému zlepšení jejich jinak poměrně špatného výkonu.

Ukazuje to nová analýza výstupů testů PISA za období mezi roky 2000 a 2009.

Právě PISA již v minulosti vystavila Česku poměrně nelichotivé vysvědčení svědčící o rapidně se zhoršující kvalitě tuzemského školství.

Česko se tak řadí do jedné skupiny spolu s Kanadou, čínským Hongkongem, Spojenými státy nebo Mexikem. I zde se totiž podařilo snížit rozdíly mezi výkony žáků z různých příjmových a vzdělanostních skupin, aniž by se to pozitivně odrazilo na výsledcích testů PISA.

Jde to i jinak

Mohlo by se zdát, že taková společnost nepředstavuje žádný výrazný problém, je však třeba připomenout, že minimálně první dvě jmenované země dosahují oproti Česku výrazně lepšího výkonu (Kanada v testech čtení dosáhla výsledků mezi 495 a 562 body, Hongkong 509 a 557 - čeští školáci oproti tomu dosáhli výsledků pouze mezi 437 a 521 body).

O tom, že to jde i jinak, svědčí třeba příklady zemí, jako jsou Albánie, Chile, Lotyšsko či Německo.

Podívejte se: Reportáž ze školy, kde inkluze není cizí slovo

V případě prvních dvou je to díky tomu, že se zde podařilo zlepšit výsledky všech skupin žáků; v případě Německa a Lotyšska zase došlo k výraznému zlepšení žáků zejména ze znevýhodněných skupin a pouze k mírnému zlepšení u těch ostatních.

Dvě hlavní zprávy pro český školní systém, pramenící z této analýzy výsledků jsou tak následující - za prvé tento rozbor ukázal, že žáci ze sociálně či ekonomicky znevýhodněného prostředí mohou prospívat ve stejné míře jako jejich lépe zajištění vrstevníci a jejich podpora, ať už v rámci předškolního vzdělávání nebo následně během studia na základní škole, může napomoci celkovému zlepšení výsledků českého školství jako takového.

Čtenářský test, ve kterém vyhořeli čeští studenti. Zkuste si ho:

Za druhé se ukazuje, že český vzdělávací systém je sice poměrně úspěšný ve smazávání rozdílů mezi žáky přicházejícími z různých prostředí, ale činí tak na úkor jejich celkového výkonu - zjednodušeně řečeno jsou celkové výsledky tak špatné, že smazávají rozdíly mezi znevýhodněnými a zvýhodněnými žáky.

V této souvislosti zbývá připomenout, že od doby, kdy byli žáci v rámci testů PISA testováni, nedošlo v českém školství k výraznějším změnám v samotném systému výuky - byly pouze zavedeny další testovací nástroje - v případě základních škol jde o celoplošné testování páťáků a deváťáků.

Jak zlepšit výkon českých žáků ve čtení? Poskytují české školy dostatek možností pro rozvoj dětí, ať už těch nadaných, tak těch hendikepovaných? Diskutujte na mé facebookové stránce!

 

Právě se děje

Další zprávy