Češi se přestávají dívat na televizi. Vinen je internet

Zdeněk Mihalco
4. 6. 2007 0:00
Doba strávená u televize se za rok zkrátila o půlhodinu
Foto: Jaroslav Pikous Aktuálně.cz

Důvody ztrátu zájmu o televizi

  • změna životního stylu
  • nové zdroje zábavy
  • rozvoj internetu
  • stahování filmů přes internet
  • jednotvárnost televizní nabídky
  • delší průměrná pracovní doba
  • přechodně počasí

Česko - V dubnu strávil průměrný Čech u obrazovky tři hodiny denně. Loni i předloni to bylo ve stejný měsíc o půl hodiny více. 

V porovnání let 2005 a 2006 klesla sledovanost českých televizí podle údajů společnosti Mediaresearch asi o pět procent. V prvních měsících letošního roku byl pokles proti loňsku dokonce dalších nejméně 10 procent.

Pokles zájmu o televizi v Česku je jedním z nejvýraznějších v Evropě.

Foto: Aktuálně.cz

Blog ředitele České televize: Jak je to se sledovaností televizí?

Přečtěte si názor Jiřího Janečka na čísla, která vypovídají o oblibě televizí

Důvodem je podle mediálních expertů proměna životního stylu Čechů, růst zájmu o internet a nové zdroje zábavy.

Mladé televize nebere

Nejvýraznější propad zájmu Čechů o televizi lze vysledovat z dubnových statistik společnosti Mediaresearch, které uveřejnil magazín Marketing & Media. Letos v dubnu sledovanost televizí poklesla proti stejnému měsíci v loňském roce o 16 procent.

Klesá doba, kterou stráví průměrný Čech sledováním televize. Dříve to bylo běžně přes tři a půl hodiny, nyní jsou to v průměru tři hodiny.

Zájem o televizi výrazně ztrácejí mladší a vzdělanější lidé, u starší části populace sledovanost stagnuje.

Všem hlavním televizním stanicím ubývá srovnatelný počet diváků. Nejvíce je pokles patrný ve zpravodajství, naopak stále populární jsou seriály.

Zájem není o hollywoodské filmové hity. Na třetí díl Pána prstenů či na velkofilm Trója se minulé víkendy na Primě dívalo jen necelých půl milionu diváků. Sledovanost seriálu Ordinace v růžové zahradě je však více než čtyřnásobná.

Výrazné snižování televizní sledovanosti potvrzují i další specializované agentury zabývající se televizním trhem. Dlouhodobě mírně klesá také poslechovost českých rozhlasových stanic, které vysílají analogově.

Nová lákadla

Důvodem odlivu televizních diváků je podle Martina Nováčka z mediální agentury OMD celková proměna životního stylu Čechů. "Lidé mají nové zájmy a možnosti zábavy, které si díky zlepšující se finanční situaci mohou dovolit," myslí si Nováček.

Dalším důvodem poklesu sledovanosti je také rozvoj internetu a internetových televizí. Lidé na celosvětové síti hledají zpravodajství i nové možnosti zábavy.

Sociolog médií Jaromír Volek nepředpokládá, že by celkovou sledovanost českých televizí významně ovlivnil plánovaný proces digitalizace a s tím spojený vznik nových stanic. "V zahraničí došlo k rozdělení trhu, celkový počet diváků se však nezvýšil," říká. "U nás to nejspíš bude podobné."

Trend se nezmění

Současný pokles sledovanosti v Česku patří k nejvýraznějším v Evropské unii. Trend mírného poklesu zájmu lidí o televizi je však patrný v celé střední Evropě.

Proti snižujícímu se zájmu diváků dlouhodobě bojuje například také britská BBC.

Podle Jaromíra Volka má na sledovanost vliv ekonomická situace společnosti.

"V ekonomicky vyspělých zemích je obvykle sledovanost televizí nižší než například ve východoevropském regionu," říká Volek, který očekává, že v Česku bude mírný pokles sledovanosti pokračovat. "Ve srovnání se západoevropskými zeměmi u nás lidé tráví před televizí více času. Jsme zatím hodně televizní národ," dodává sociolog médií.

Generální ředitel TV Nova Petr Dvořák
Generální ředitel TV Nova Petr Dvořák | Foto: TV Nova

Deset let klesala sledovanost televizních stanic ve Spojených státech. V posledních letech se trend zastavil, naopak lidé se k televiznímu vysílání vracejí prostřednictvím internetu. Podobný vývoj lze podle odborníků očekávat i v Česku.

"Nejsou na místě obavy, že by televizní vysílání zcela ztratilo na významu. Pouze dojde k určité proměně a propojení s dalšími médii," říká Volek.

Posilování internetu

Na pokles sledovanosti reagovaly zahraniční televizní stanice posilováním internetového zpravodajství. Stejným směrem se ubírá strategie televize Nova.

"Připravujeme ještě silnější propojení televizního vysílání a internetu tak, abychom přístup k našim programům umožnili i cílovým skupinám, které v tuto chvíli klasické televizní vysílání sledují málo nebo vůbec," sdělil deníku Aktuálně.cz ředitel televize Nova Petr Dvořák.

Prima chce zkvalitňovat programovou nabídku, rozšiřovat možnosti internetového vysílání se však nechystá. "Vysílání na internetu problém sledovanosti rozhodně nemůže vyřešit a není pro nás v současnosti prioritou - pro komerční stanice je rozhodující počet diváků u obrazovek," říká tiskový mluvčí Primy Ladislav Pavlík. "Internet je proto pouze podpůrným prostředkem pro propagaci programu," tvrdí. 

 

Právě se děje

Další zprávy