Propaganda: Česká média odhalila úplatky pro Vystrčila. Důkaz opaku Čína cenzuruje

Deník Aktuálně.cz před pár dny odhalil, že se organizace napojené na čínskou propagandu pokoušejí očernit předsedu Senátu Miloše Vystrčila za pomoci falešného tvrzení, že za cestu na Tchaj-wan dostal čtyři miliony dolarů. Čínská média ale nyní čtenářům tvrdí pravý opak. Dle nich redakce dokázala právě to, že Vystrčil vzal úplatek. Přístup k originálnímu textu Aktuálně.cz Peking zablokoval.
Miloš Vystrčil
Miloš Vystrčil | Foto: Reuters

Když se švýcarská konzultační společnost v Česku pokusila rozšířit dezinformaci, že druhý nejvyšší ústavní činitel České republiky Miloš Vystrčil dostal za svou cestu na Tchaj-wan téměř 90 milionů korun, Aktuálně.cz rozkrylo napojení firmy na propagandistické spolky čínské vlády. Ta považuje Tchaj-wan za svou vzbouřenou provincii a už dříve vyhrožovala, že Česko za návštěvu ostrovního státu "zaplatí". 

Redakce zjištění o dezinformační operaci publikovala také v angličtině. Informace převzala švýcarská i tchajwanská média. Většina z 1,4 miliardy Číňanů si ale zjištění nepřečte. Všechny zdroje, na kterých se odhalení objevilo, totiž čínští cenzoři internetu zablokovali. Včetně Aktuálně.cz, které je dnes z Číny nepřístupné jako jediné z velkých českých médií.

Od tamních novin pak dostali Číňané zcela opačnou verzi událostí. "Odhalení českých médií: Předseda českého parlamentu vzal čtyři miliony dolarů jako 'zprostředkovatelský poplatek' před návštěvou Tchaj-wanu," vyšlo na webu iFeng, který provozuje televize založená bývalým důstojníkem Čínské lidové osvobozenecké armády Liou Čchang-lem. 

"Prezentuje se s oblibou jako nezávislé hongkongské médium, ale podle svědectví svého bývalého ředitele zpravodajství Chung Ponga před americkou Federální komisí pro komunikace (FCC) ze září 2019 je 'zcela podřízeno instrukcím Oddělení propagandy Ústředního výboru Komunistické strany Číny'," uvedl ředitel projektu Sinopsis Martin Hála, který se dlouhodobě zabývá čínským vlivem.

Stejný převzatý titulek dle vyhledávání Googlu nyní visí na téměř šesti tisících čínských stránek. iFeng text převzalo od obsahového partnera - novin Chaj-sia pao-tao ("Průvodce po tchajwanské úžině"), které jsou podle Hály projektem čínského Fuťienského deníku (Fu-ťien ž'-pao).

"Tento list je přímo zaměřený na šíření propagandy týkající se Tchaj-wanu," vysvětluje Filip Šebok, analytik z Asociace pro mezinárodní otázky.

"Odhalení českých médií: Předseda českého parlamentu vzal 4 miliony dolarů jako zprostředkovatelský poplatek před návštěvou Tchaj-vanu," tvrdí lživě články.
"Odhalení českých médií: Předseda českého parlamentu vzal 4 miliony dolarů jako zprostředkovatelský poplatek před návštěvou Tchaj-vanu," tvrdí lživě články. | Foto: news.ifeng.com

Hála ho doplňuje: "Byl založený pro šíření stranické propagandy v lehkém popularizujícím tónu. Naprosté obracení faktů naruby jako v tomto případě je poslední dobou v čínských médiích čím dál častější. Díky totální kontrole nad mediálním prostředím v ČLR může komunistická strana s vysokou mírou úspěchu konstruovat jakousi alternativní realitu v přímém kontrastu s hmatatelnou skutečností." 

Čína tok informací k obyvatelům země kontroluje za pomoci největších cenzorních opatření na světě. Zahrnují kontrolu toho, co se k Číňanům dostane ze zahraničí přes internet, i toho, co mohou sami publikovat. 

Velký čínský firewall

  • Zatímco účelem Velké čínské zdi bylo ochránit Činu před nájezdníky, Velký čínský firewall je soubor cenzorních opatření, která brání toku informací do Číny.
  • 1,4 miliardy Číňanů izolují od informací, které vládnoucí komunistická strana považuje za škodlivé. Mezi zakázanými weby je Wikipedie, Twitter, Facebook i Google.
  • Zapovězená jsou čínským čtenářům i velká anglicko-jazyčná zahraniční média jako New York Times, Washington Post či Ecomomist.
  • Z neznámých důvodů čínská vláda zablokovala i doménu zpravy.aktualne.cz. Z pevninské Číny jsou tak texty redakce nedostupné. Ostatní velká české média dle neziskové organizace Great Fire, která monitoruje v Číně zakázané weby, zatím přístupná jsou.
  • Cenzoři ale umí blokovat i konkrétní klíčová slova. Monitorují čínské sociální sítě, které jsou jinak povolené, a "nevhodné" mažou.  

K čínskému publiku se tak nedostane, že se sdělením o údajném úplatku pro Vystrčila jako první přišel francouzský server. Ten lživě tvrdí, že český předseda Senátu Miloš Vystrčil v srpnu navštívil Tchaj-wan s tím, že mu demokratický stát tajně slíbil přispět čtyři miliony dolarů (tedy téměř 90 milionů korun) na prezidentskou kampaň. Text se přitom odkazuje pouze na velmi pochybné zdroje, na nyní už smazané příspěvky na sociálních sítích Reddit a Twitter. A oproti novinářským zásadám - krom dalšího - chybí vyjádření samotného Vystrčila či tchajwanské vlády.

Dezinformace se posléze chopili dva Švýcaři, kteří provozují poradenskou firmu RefinSol - ředitel společnosti Michael Winkler a jeho asistent Robert J. Mojzes. Oba muži dle pátrání redakce Aktuálně.cz figurují i v dalších organizacích. Vydávají například zpravodajský web EurAsia Info. Ten pravidelně informuje o počinech čínské ambasády ve Švýcarsku.

Blízké vztahy s čínskou vládou

Propojení Švýcarů s čínskou vládou dlouhodobě zkoumá profesor univerzity ve švýcarské Basileji Ralph Weber. "Jsem přesvědčený o tom, že EurAsia Info má velmi blízko k čínskému komunistickému státu," řekl Aktuálně.cz Weber, který redakci poskytl i část svého výzkumu, v níž se organizaci věnuje ve spolupráci s českými experty ze spolku Sinopsis. 

Na totožné adrese a ve stejných kancelářích v Curychu, v nichž sídlí zmiňovaná poradenská firma a mediální dům, úřaduje dle Webera také asociace krajanů z čínské provincie Ťiang-si. Všechny zmíněné organizace propojuje jejich předsedkyně Ču Aj-lien, která vede s Winklerem a Mojzesem i noviny EurAsia Info. A dle expertů také spolupracuje s čínskou propagandou.

"Urgentní a důležitý" tip. Od organizace napojené na Čínu

  • Na první pohled se to zdálo jako běžný tip, který redakci Aktuálně.cz minulý týden dorazil ze Švýcarska. "Narazili jsme na článek, který by mohl zajímat vás i vaše čtenáře, protože se týká politického vedení v České republice. Budeme rádi, když se dozvíme, co s informací uděláte a oceníme odkaz na případný článek," psal v anglicky psaném e-mailu muž, který se podepsal jako Michael Winkler.
  • Winkler doplnil odkaz na francouzský zpravodajský web. Ten lživě tvrdí, že český předseda Senátu Miloš Vystrčil v srpu navštívil Tchaj-wan kvůli tomu, že mu demokratický stát tajně slíbil přispět 4 miliony dolarů (tedy téměř 90 miliony korun) na prezidentskou kampaň. Text se přitom odkazuje na velmi pochybné zdroje - nyní už smazané příspěvky na sociálních sítích Reddit a Twitter. A oproti žurnalistickým zásadám chybí vyjádření samotného Vystrčila či tchajwanské vlády.
  • V pondělí se druhý muž v navazujícím e-mailu zajímal o to, zda informace redakci dorazila a něco s ní dělá. "Protože jste se nám dosud neozval, obáváme se, zda naše zpráva neskončila ve spamu. Proto vám tento relevantní článek o vašem šéfovi senátu Miloši Vystrčilovi přeposíláme na vaši osobní e-mailovou adresu. Naneštěstí jsme vás odpoledne nezastihli na vašem telefonním čísle," psal Robert J. Mojzes, který se představil jako asistent předchozího pisatele Winklera. Záležitost označuje za urgentní a důležitou.

Poté co Aktuálně.cz tato zjištění publikovalo, se proti snaze Číny šířit dezinformace ohradila také tchajwanská diplomacie. Ve vyjádření, které zveřejnila národní zpravodajská agentura, se ministerstvo zahraničí Tchaj-wanu odkazuje na zjištění redakce. A celou záležitost označuje za operaci čínské vlády, která je součástí její "vlčí diplomacie". Tak jsou na Západě přezdívány agresivní výpady čínské vlády proti zahraničním kritikům tamního režimu.

Propaganda: Tchaj-wan se ohradil proti informacím Aktuálně.cz

I to ovšem ve své lživé verzi příběhu určené pro čínské publikum dokázal komunistický režim v Číně zneužít. Tchajwanské ministerstvo zahraničí se prý neohrazuje proti pokusu ČLR diskreditovat Vystrčila - jak tomu bylo ve skutečnosti -, ale naopak proti údajným zjištěním Aktuálně.cz, že mu dávalo úplatky.

Zveřejněný článek také tvrdí, že vysvětlení tchajwanských představitelů o čínské operaci nevěří ani "jeho mnozí obyvatelé", neboť úplatkářské praktiky jsou pro vládu ostrovního státu běžnou a dlouhodobou taktikou.

Chybí ovšem jakékoliv upřesnění, jak na to čínské propagandistické médium přišlo či kdo přesně si to myslí.

Expert: Čína se pokouší překroutit Vystrčilovy kroky

Podle Filipa Šeboka jde o obvyklý postup čínské propagandy. "Je to ukázka klasického rámování faktů, kdy Čína prakticky všechny zprávy o Tchaj-wanu automaticky prezentuje skrz předem nastavené filtry," vysvětlil Šebok.

V tomto konkrétním případě se tak do popředí dostalo tvrzení, že současná tchajwanská vláda (Demokratické pokrokové strany a prezidentky Tsai Ing-wen) je natolik nekompetentní, že si musí mezinárodní podporu získávat všemi možnými způsoby - včetně téměř stomilionového úplatku pro předsedu českého Senátu. 

Čínská verze zprávy navíc podle Šeboka zapadá do způsobu, jakým média v Číně vykreslovala celou Vystrčilovu oficiální návštěvu na přelomu srpna a září.

"Propaganda věnovala velkou pozornost například tomu, že po návratu odmítl, že by někdy označil Tchaj-wan za samostatný stát. Mělo to dokazovat, že Vystrčil Tchajwance vlastně oklamal a jeho skutečnou motivací nebyla podpora demokracie, ale peníze," míní analytik. 

Před čínskými propagandistickými operacemi v Česku ve své poslední veřejné výroční zprávě varuje kontrarozvědka BIS. "Šíření pozitivních článků o ČLR mělo za cíl nejen budovat čínským aktivitám nakloněné prostředí a otevírat dveře pro čínskou expanzi, současně ale mělo působit i na čínské čtenáře, jelikož texty bývaly otiskovány v čínských periodikách a prezentovány jako názor českých zavedených médií, potažmo jako stanovisko celé České republiky," uvádí zpráva.

Firma nejbohatšího Čecha se stala vehiklem na ovlivňování veřejného mínění ve prospěch komunistické země, tvrdí redaktor Aktuálně.cz Lukáš Valášek. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

před 5 hodinami

Růžička je dalším vyřazeným, v hokejové reprezentaci pokračují tři brankáři

V další fázi přípravy kádru hokejové reprezentace budou od neděle pokračovat jen tři gólmani. Dnes z něj po rozhodnutí trenérů v čele s hlavním koučem Filipem Pešánem vypadl Jan Růžička, o účast na mistrovství světa v Lotyšsku dál usilují Šimon Hrubec, Petr Kváča a Roman Will. Pešán potvrdil, že má velký zájem o Josefa Kořenáře ze San Jose.

před 6 hodinami

Kovář získal s Zugem švýcarský titul a vyhrál bodování play off

Český útočník Jan Kovář se stal s Zugem švýcarským hokejovým mistrem. K rozhodujícímu triumfu EV nad Servette Ženeva 5:1, po němž vítěz základní části vyhrál finálovou sérii 3:0 na zápasy, přispěl asistencí u prvního gólu. Byl to jeho patnáctý bod v play off a s bilancí 1+14 produktivitu vyřazovací části ovládl.

Zug vyhrál ligu podruhé v klubové historii a po 23 letech. Jednatřicetiletý reprezentant Kovář přidal švýcarský titul k jednomu českému, který získal s Plzní v sezoně 2012/13, a dvěma z KHL. V tamní soutěži slavil v letech 2014 a 2016 s Magnitogorskem.

před 6 hodinami

Ve 101 letech zemřel Jegor Ligačov, sovětský tajemník pro ideologii

Ve 101 letech zemřel v Jegor Ligačov, bývalý tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu pro ideologii. Agentuře TASS to řekl mluvčí správy Tomské oblasti, odkud zesnulý pocházel. Ligačov byl mužem číslo dvě ve straně na počátku přestavby ve druhé polovině 80. let, kdy stál v čele Sovětského svazu a strany Michail Gorbačov. Později byl tento politik známý jako odpůrce politiky ruského prezidenta Borise Jelcina.

Sovětský a ruský politik byl tajemník ústředního výboru KSSS v letech 1983 až 1990. Od roku 1985 byl členem politbyra a v ÚV KSSS byl odpovědný za otázky ideologie. V té době byl mimo jiné jedním z iniciátorů protialkoholní kampaně v Sovětském svazu.

Když pozdější ruský prezident Jelcin v roce 1988 na stranické konferenci kritizoval, že perestrojka nepokračuje dosti rychle a nepostupuje dostatečně, mluvčí konzervativních stranických funkcionářů Ligačov mu tvrdě odsekl: "Borisi, mýlíš se," připomíná dnes TASS výrok, jímž se Ligačov proslavil.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Augsburgu nepomohl k bundesligovým bodům ani nový trenér

Fotbalistům Augsburgu výměna trenéra nepomohla, v 32. kole německé ligy prohráli ve Stuttgartu 1:2 a zůstali v pásmu ohrožení sestupem. Augsburg získal z posledních pěti bundesligových duelů pouze jediný bod a na třináctém místě tabulky má tříbodový odstup od barážové šestnácté příčky.

Nový trenér Augsburgu Markus Weinzierl zařadil v derby do základní sestavy záložníka Jana Morávka, který odehrál 67 minut. Brankář Tomáš Koubek zůstal na lavičce.

Domácí tým, který toužil utnout sérii čtyř bundesligových porážek, poslal do vedení v 11. minutě střelou zblízka Förster. Krátce po poločase vyrovnal hlavou Niederlechner, ale poslední slovo měl Kalajdžič, který si po centru z pravé strany našel správné místo mezi obránci. V ročníku dal už 15 branek a je nejlepším střelcem Stuttgartu, kterému patří deváté místo.

Německá fotbalová liga - 32. kolo:

Stuttgart - Augsburg 2:1 (11. Förster, 74. Kalajdžič - 59. Niederlechner).

Tabulka:

1. Bayern Mnichov 31 22 5 4 86:40 71
2. Lipsko 31 19 7 5 55:25 64
3. Wolfsburg 31 16 9 6 54:32 57
4. Eintracht Frankfurt 31 15 11 5 62:47 56
5. Dortmund 31 17 4 10 66:42 55
6. Leverkusen 31 14 8 9 51:35 50
7. Mönchengladbach 31 12 10 9 59:46 46
8. Union Berlín 31 11 13 7 47:38 46
9. Stuttgart 32 11 9 12 54:52 42
10. Freiburg 31 11 8 12 45:46 41
11. Hoffenheim 31 9 9 13 45:50 36
12. Mohuč 31 9 8 14 34:50 35
13. Augsburg 32 9 6 17 32:49 33
14. Hertha Berlín 30 7 9 14 38:49 30
15. Brémy 31 7 9 15 34:51 30
16. Bielefeld 31 8 6 17 23:51 30
17. Kolín nad Rýnem 31 7 8 16 32:56 29
18. Schalke 30 2 7 21 18:76 13
Další zprávy