Češi na internetu milují zprávy, složitých věcí se bojí

Veronika Lehovcová Suchá Veronika Lehovcová Suchá
4. 12. 2009 9:05
3,5 milionů Čechů si na internetu čte noviny a časopisy, tvrdí statistika
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Ačkoli Češi nejsou v Evropě v oblasti internetu jedničkami ani průkopníky, jednu službu si nadprůměrně oblíbili - webové noviny a časopisy zdarma.

Tři a půl milionů Čechů si na internetu čte online noviny, zprávy a časopisy. To je 7 z 10 uživatelů internetu v České republice.

Aktuální údaje za letošní rok pocházejí z rozsáhlé studie Českého statistického úřadu, která zkoumala využívání informačních technologií u nás.

Číslo přitom stále roste. V roce 2008 si noviny přes internet četlo 56 procent uživatelů, ve srovnání s průměrem Evropské unie to bylo o čtrnáct procent více.

Přečíst článek ano, internet banka ještě ne

Podle Petra Nosála z Českého statistického úřadu má ale toto české specifikum i negativní stránku.

"Projevuje se na tom zaostávání Česka v oblasti internetu. Čeští uživatelé mají rádi jednodušší věci, jako přečíst si článek, ale obsluhovat přes internet třeba svůj účet v bance se zatím bojí," říká Nosál.

To dokládají i čísla: Internetové bankovnictví loni využívala čtvrtina Čechů užívajících internet. Evropský průměr byl skoro dvojnásobný (47 procent).

Ještě výmluvnější jsou informace, kolik lidí a kolik domácností u nás používá internet. Uživatelů internetu je podle statistiků v Česku 58,4 procenta, průměr EU je 65,5 procenta. Ještě horší je pohled do českých domácností.

Počítač sice už má více než polovina z nich, na internet je ale připojených jen 46 procent domácností. Méně to je už jen v Řecku, na Kypru, v Rumunsku a Bulharsku.

Internet pro mladé a bohaté?

Podle odborníků je problém u starší generace. Mladí jsou online stejně jako jejich vrstevníci třeba ve Skandinávii. "Starší generace i důchodci ale třeba v severozápadní Evropě užívají moderní informační technologie mnohem víc než u nás," upozorňuje Nosál.

Internet mají u nás více rodiny s dětmi a pak bohatí. U nejvyšších příjmových skupin je internet skoro samozřejmostí, má jej 80 procent z nich, na opačném majetkovém pólu je to jen 10 procent.

Evropa jako celek vede vedle internetového bankovnictví i v dalších složitějších službách, které internet nabízí - nakupování na "síti" nebo v online komunikaci s úřady.

Nákupy: Oblečení poprvé porazilo elektroniku

Přes internet letos něco nakoupilo 39 procent Čechů. Poprvé nehrála prim elektronika. "Letos prvně se přes internet prodalo nejvíce oblečení, obuvi a módních doplňku, elektronika je až na druhém místě," všímá si statistik Petr Nosál.

Nakupování je jedna z mála činností na internetu, které nevévodí nejmladší generace uživatelů. "Logicky nakupování a internet banking nejvíce využívá movitější skupina 25 až 34 let."

Vedle čtení zpráv Češi hodně využívají i telefonování přes internet. Tuto službu využilo v roce 2008 38 % procent českých uživatelů, oproti šestadvaceti procentům uživatelů evropských.

 

Právě se děje

Další zprávy