Bursík chce od vládních činitelů vybírat daň. Za létání

Pavel Baroch
9. 1. 2008 9:55
Ministři mají platit za emise oxidu uhličitého
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Ministerstvo životního prostředí chce po vzoru Německa, Velké Británie či Švédska zavést pro všechny členy vlády a pracovníky ministerstev speciální poplatek za služební cesty letadlem. Šlo by o daň za emise oxidu uhličitého, které jsou u letounu ze všech druhů dopravy nejvyšší.

Peníze z takzvaného carbon offsetting by se shromažďovaly na speciálním účtu a použily by se ke snižování emisí skleníkových plynů v rozvojových zemích nebo na projekty, které by zmírnily dopady klimatických změn v chudých státech.

Na konkrétním návrhu úřad ministra Martina Bursíka právě pracuje, vláda by předlohu měla dostat v prvním čtvrtletí tohoto roku, aby ekologická daň začala platit nejpozději od příštího roku. "Podle předběžných propočtů počítáme s tím, že při cestách po Evropě by se připlácelo asi osmdesát korun na jednu letenku," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva Jakub Kašpar.

Martin Bursík přichází svižným krokem do Úřadu vlády ČR.
Martin Bursík přichází svižným krokem do Úřadu vlády ČR. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Omezí se cesty letadly?

Ministerstvo životního prostředí si od nového poplatku slibuje i to, že přinutí kolegy z vlády více přemýšlet o tom, jestli na kratší zahraniční služební cesty nevyužijí jiný způsob dopravy než letadlo.

Ze všech hlavních druhů mají právě letadla v přepočtu na jednoho pasažéra a vzdálenost největší spotřebu paliva, takže způsobují největší znečištění.

Francouzský ústav pro životní prostředí před časem zveřejnil, že čtyřčlenná rodina, která si vybere letadlo pro dopravu z Paříže do Nice (asi 900 kilometrů), přispívá k oteplování podnebí pětkrát více než naftová lokomotiva a dvakrát až čtyřikrát více než automobil.

"Mezinárodní organizace pro civilní letectví odhaduje, že emise oxidů dusíku z letecké dopravy se v letech 2002 až 2020 zvýší na 169 procent," uvedly české ekologické organizace Zelený kruh a Hnutí Duha ve studii o vlivu dopravy na životní prostředí.

Po té již mohli "první" pasažéři (VIP hosté a novináři) nastoupit k vyhlídkovému letu nad Prahou.
Po té již mohli "první" pasažéři (VIP hosté a novináři) nastoupit k vyhlídkovému letu nad Prahou. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Němci platili za ostatní

Švédská vláda informovala o zavedení poplatku pro ministry za služební cesty letadlem do zahraničí na podzim. "Už k tomu účelu byla zřízena i zvláštní kapitola v rozpočtu pro rok 2008," uvedla ve svém prohlášení švédská vláda. A vybrané peníze poslouší na zelené projekty v cizině.

"Peníze použijeme na šetrné technologie v rozvojových zemích, které povedou ke snižování emisí oxidu uhličitého," řekl švédský ministr životního prostředí Andreas Carlgren. Daň za emise z letecké dopravy je pro ministry běžná také v Německu.

"Když Německo jako předsednická země Evropské unie pořádalo v Essenu neformální zasedání Rady EU pro životní prostředí, kompenzovalo takto emise za všechny delegace, které na jednání přiletěly," připomněl mluvčí českého ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

Kolik peněz se vybere? Odhad zatím není

Ministerstvo životního prostředí zatím nemá odhad, kolik peněz by se na speciálním účtu za ministerské lety využilo. Ministři a jejich úředníci využívají leteckou dopravu ke stovkám zahraničních cest.

Podle údajů ministerstva obrany například jen vládní letoun využil premiér za poslední dva roky k bezmála osmdesáti cestám, ministři obrany a zahraničí každý k více než šedesáti cestám. Ministři ale létají i běžnými linkami, například Martin Bursík takto cestoval na konferenci o klimatu na Bali.

 

Právě se děje

Další zprávy