Boj o 150 km/h na dálnicích nekončí. Poslanec ODS se změnu snaží propašovat do jiného zákona

Petr Koděra Petr Koděra
Aktualizováno 25. 9. 2015 11:35
Poslanec ODS a starosta Trutnova Ivan Adamec nehodlá vzdát bitvu o zvýšení rychlosti na dálnicích. Poslanci sice jeho návrh nejdřív schválili, ale když jim ho zamítli senátoři, napodruhé otočili a poslechli je. Adamec se nyní snaží vepsat vyšší rychlost do zákona, který řeší třeba povinné reflexní prvky pro chodce. Ten se bude teprve schvalovat. Adamec zdůrazňuje, že mu nejde o plošné zvýšení rychlosti. Spíš jen o možnost pro ideální podmínky v dopravě nebo v noci, kdy není tak velký provoz.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Když minulý týden poslanci zamítli zvýšení rychlosti na dálnicích na 150 kilometrů v hodině, zastánce svižnější jízdy Ivan Adamec z ODS vzkázal, že boj o stopadesátku nevzdá.

Svůj slib splnil takřka okamžitě. Hned druhý den sepsal pozměňovací návrh, který záhy připojil k jinému silničnímu zákonu, o kterém se teprve bude hlasovat a který má začít platit od Nového roku. Dolní komora se tak bude zvýšením rychlosti nejen na dálnicích, ale i silnicích I. třídy znovu zabývat, možná už příští týden.

"Chci tu diskusi znovu otevřít," vysvětluje Adamec, jinak také dlouholetý starosta podkrkonošského Trutnova.

Odmítá přitom hlasy kritiků, například ministra dopravy Dana Ťoka, senátorů nebo prezidenta Miloše Zemana, že většina českých dálnic není na vyšší rychlost stavěná.

Adamec zdůrazňuje, že mu nejde o plošné zvýšení rychlosti. "Má to být jen možnost do budoucna a jen tam, kde je to bezpečné. Například na D1 z Vyškova do Kroměříže nebo z Lipníka nad Bečvou na Ostravu, D11 od Poděbrad na Hradec Králové nebo některé nové úseky D3," říká Adamec s tím, že stopadesátku by mohly například povolovat chytré dopravní značky jen někdy. "Třeba za ideální viditelnosti nebo naopak v noci, kdy na dálnici není tak velký provoz," dodal poslanec.

Svůj návrh připsal do zákona, který jeho kolegové minulý týden kvůli přetlaku materiálů odložili. Norma zavádí povinné reflexní prvky pro chodce ve tmě, povinnost odstranit před jízdou z auta led a sníh nebo zpřísňuje podmínky pro autoškoly a pro získání řidičského průkazu.

Vhodná chvíle na změny

Zákon je nyní před druhým čtením, tedy právě ve vhodné chvíli, kdy je šance zapracovat do něj různé další nápady. Adamec navrhl přidat možnost zvýšení rychlosti o dvacet kilometrů v hodině nejen na dálnicích, ale i na vybraných úsecích silnic I. třídy k paragrafu, který řeší právě nejvyšší povolenou rychlost.

Ivan Adamec tvrdí, že jeho návrh nemusí být úplně bez šance. To proto, že poslanci už jednou na stopadesátku na dálnicích kývli. Bylo to v dubnu a hodně překvapivé.

Když se ale proti postavili senátoři a zákon Sněmovně vrátili, poslanci je minulé úterý poslechli a vyšší rychlost zavrhli.

Ve stejný postup teď věří i zpravodaj silničního zákona Martin Kolovratník z hnutí ANO. "Věřím, že když to Sněmovna nedávno odmítla, bude mít rozum i podruhé a názor už nezmění," řekl Kolovratník.

 

Právě se děje

Další zprávy