Náročný návrat do školních lavic
Jedněmi z těch, kteří si teď musí zvykat na staronový režim, jsou žáci a studenti. Výukou na dálku strávili s pauzami téměř rok, a tak si teď musí znovu zvyknout na pravidelnou docházku do školy či kolektiv spolužáků. A pro některé z nich to není vůbec jednoduché.
"Distanční výuka žákům narušila sociální kompetence, odvykli si na pobývání v kolektivu," popsal ředitel ZŠ Lázně Bělohrad Jaroslav Jirásko. Spolu s kolegy pozoruje na dřív aktivních žácích sníženou snahu komunikovat a spolupracovat. "Jsou z nich větší individualisté a třídy se vrátily jiné, bez jiskry, bez přestávkových skupin, štěbetání a aktivity. Zvýšila se pasivita," doplnil Jirásko.
To, že návrat do škol ovlivňuje psychicky i středoškolské studenty, potvrzuje i místopředsedkyně České středoškolské unie Erika Kubálková: "Na studentech je vidět únava spojená s náhlou změnou režimu. Mnoho studentů musí vstávat minimálně o hodinu dřív, než byli poslední půl rok zvyklí. Spánek přitom velmi ovlivňuje to, jak se chováme a co cítíme, takže tato změna je rozhodně vidět. Někteří studenti se zase těžko sžívají s množstvím lidí v jejich okolí," sdělila Kubálková.
Lze proto podle ní předpokládat, že se psychické problémy projeví u mnohých studentů, kteří museli změnit své denní návyky a teď se jim těžce zvyká na změnu. "Problém je, že ne každý vyhledá odbornou pomoc," podotkla Kubálková.
Liberecký psycholog Tomáš Vašák proto radí, aby se učitelé do konce školního roku zaměřili na to, zda jsou děti v psychické pohodě a pomohli jim, aby se ve škole a především mezi svými spolužáky opět cítily dobře. "Nedávno se mě jedna maminka ptala, jestli není divné, že se její dcera na druhém stupni bojí do autobusu kvůli tomu, že musí mluvit s řidičem. Myslím, že nebude jediná. Dětský věk je ten, kdy se učíme sociálním kontaktům a interakcím, a děti o to téměř na rok přišly. Musí proto znovu zjistit, jak se bavit s kamarády i dospělými, jak se před nimi chovat, a některé se tak budou cítit velmi nejistě a bude to pro ně těžké," sdělil Vašák.
Lektor učitelů Robert Čapek upozorňuje, že žáci se nyní mnohdy oprávněně bojí také smršti testů i většího tlaku ze strany učitelů. "Největší potíže žáků spočívají v tom, že škola pro ně není místo, kde by byli rádi. A tohle výuka na dálku nezeslabila, spíše naopak," uvedl Čapek. I on upozornil, že učitelé by se v těchto týdnech měli zaměřit hlavně na to, jak ze školy vytvořit místo, kde se děti budou cítit dobře.
"Učitelé by měli učit tentokrát s ještě větší trpělivostí a porozuměním. Předvést dětem kvalitní výuku, ukázat jim, co je to radost ve vzdělávání, přidat zajímavé činnosti ve třídě s výraznější podporou spolupráce a vzájemného učení, vyváženou komunikaci, formativní hodnocení, férový přístup. A samozřejmě - žádné dohánění látky, testování a zkoušení nebo otravný výklad. Učitelé by místo toho měli dětem ukázat, proč je fajn chodit do školy, a těch několik týdnů do prázdnin zapracovat na zlepšení vztahu dětí ke škole," nabádá Čapek.
Také ředitel Jirásko varuje před vystavováním žáků zbytečnému tlaku. "Učitelé by se měli s žáky snažit dohnat látku, ale vhodnými metodami. Rozhodně není ta správná cesta vzbuzování strachu písemkami a diktáty a přidělováním špatných známek. Naopak, omezení těchto aktivit zvýší čas učitelů, ve kterém se mohou opravdu individuálně věnovat žákům," dodal Jirásko.