Bez auta to nejde. Někdy končíme tak pozdě, že ani metro nejede, hájí parkoviště v centru poslanec

Radek Bartoníček Radek Bartoníček, Lenka Havelková
16. 2. 2016 19:15
Poslanec ČSSD Roman Váňa je přesvědčený, že plánovaná likvidace parkoviště v dolní části Malostranského náměstí v Praze ve skutečnosti ublíží nejen poslancům, kteří tam parkují, ale celkově všem, kteří se tady pohybují. Na parkovišti mají poslanci rezervovaných třicet míst. "Přijde mi smysluplnější, hezčí, živější, když tam jsou auta," tvrdí. S podstatným úbytkem aut počítá ideový návrh přeměny Malostranského náměstí, který jako nejlepší vybral pražský magistrát.
Pohled z půdy Malostranské besedy na Malostranské náměstí
Pohled z půdy Malostranské besedy na Malostranské náměstí | Foto: ČTK

Poslanecká sněmovna má už podzemní garáže, kde můžou poslanci parkovat. Nestačila by vám tato místa?

Parlamentní podzemní garáže jsou primárně určené pro služební vozy, takže tyto garáže neřeší problém parkování poslanců. Parkoviště na Malostranském náměstí potřebujeme, hlavně když probíhají schůze Poslanecké sněmovny. Mimo tyto schůze slouží toto parkoviště zase pro návštěvníky Prahy. Takže já si nedovedu úplně představit, jak parkování v těchto místech vyřešit, pokud by zmizelo parkování na Malostranském náměstí.

Slyšel jsem, že tam máte jako poslanci k dispozici třicet míst.

Tak tak. Je tam prostě nějaká kvóta pro poslance, kterou hlídači parkoviště drží. Ne vždy je tam ale místo, provoz je tak těžko odhadnutelný, že občas tam už místo pro nás není. Většinou to ale nějak vyjde.

Musí mít ale poslanci zablokovaná místa v samém historickém centru Prahy? Nemohli byste parkovat jinde a jezdit například městskou hromadnou dopravou?

No, mohli nemohli. Mohli bychom koneckonců chodit pěšky, kdyby byl například Parlament zpátky v Kroměříži. Jak jsem si ale všiml, občas končíme ve Sněmovně tak pozdě, že už ani metro nejede. A kde bychom měli jinde parkovat? Někde na odstavném parkovišti? Vždyť ani ta park and ride parkoviště nejsou. 

Poslanec ČSSD Roman Váňa
Poslanec ČSSD Roman Váňa | Foto: ČSSD

Dost lidí ale pracuje v centru a využívá městskou hromadnou dopravu.

Jenže součástí práce poslance není jen sedět v Parlamentu. Máme celou republiku, někteří jsme z daleka, někteří z blízka. Nikdy nevíme, kdy skončíme, nemáme ani jízdenky na vlak. Auto je jediným řešením. Ano, můžeme poslance různým způsobem omezovat, ale pak jim prostě budeme komplikovat práci.

Vy jste členem stálé komise pro práci Kanceláře sněmovny. Nebavili jste se o tom, jak byste řešili parkování, kdyby na přání občanů Prahy 1 vznikla z Malostranského náměstí spíše klidová zóna?

Pokud vím, tak se to nikde nepřetřásalo ani neprobíralo. Já například  jezdím služebním vozem, takže spíš parkuji v garážích. Ale myslím si, že to má celé ještě jinou rovinu.

Vítězný ideový návrh Malostranského náměstí
Vítězný ideový návrh Malostranského náměstí | Foto: Ing.arch. Martin Hájek, Ing.arch. Václav Hájek, Ing.arch. Petr Horský

Jakou?

Když jsem viděl ty návrhy, jak by to parkoviště mělo nově vypadat, tak mi tedy to parkoviště přišlo hezčí.

Buďte rádi, že máte Sněmovnu

Hezčí? Jako že Malostranské náměstí s parkovištěm je hezčí než bez aut? S tímto názorem asi u Pražanů hodně narazíte. Vážně si to myslíte?

Přijde mi smysluplnější, hezčí, živější. Ale jak říkám, viděl jsem jenom nějaké návrhy. To náměstí je podle nich prázdné, vydlážděné... Možná, nedej bože vybetonované, ošklivé, nelidské náměstí. Prostě s auty to žije, lidé tam přijíždí a mají auta kde nechat. Já si nemyslím, že všechno zlo pochází od automobilů. Já s určitou podezíravostí sleduji přípravy pěších zón v Praze a jiných městech, což je podobná pitomost.

Občané z centra by si ale přáli, aby byl tady od aut podstatně větší klid, navíc je to významné historické náměstí. 

Myslím, že celé je to také o tom, jak Praha vnímá Poslaneckou sněmovnu. Jestli ji vnímá jako rušivý živel, nebo naopak, že by Praha mohla být ráda, že taková instituce na území města je.

 

Právě se děje

před 7 minutami

Jihokorejský ministr, který měl řešit korupci ve vládě, kvůli vlastním skandálům nabídl rezignaci. V úřadu byl od začátku září

Nový jihokorejský ministr spravedlnosti Čo Kuk, jehož jmenování kvůli korupčnímu skandálu jeho rodiny vyvolalo v zemi demonstrace a otřáslo místní liberální vládou, dnes nabídl rezignaci. Informovaly o tom dnes agentury Reuters a AP. Zatím podle nich není jasné, zda jihokorejský prezident Mun Če-in demisi přijme.

Hlava státu Čoa jmenovala do funkce 9. září, jeho hlavním úkolem bylo dovést do konce reformu prokuratury. Cílem reformy je poskytnout více pravomocí policii a vytvořit zvláštní agenturu, která by se zabývala korupčními kauzami vysoce postavených vládních činitelů.

Příchod dřívějšího prezidentova poradce pro občanské záležitosti a profesora práva vyvolal protesty, protože úřady vyšetřují finanční investice jeho rodiny a také sporné přijetí jeho dcery na univerzitu. V Soulu ale manifestovali i Čoovi příznivci, kteří kauzu označovali za umělou a hon na čarodějnice. Sám Čo popírá, že by se dopustil něčeho nezákonného.

Zdroj: ČTK
před 21 minutami

Svíce u Gottovy vily na Bertramce se na přání rodiny zatím odklízet nebudou

Termín úklidu byl na přání rodiny odložen, zatím není známo na kdy. Lidé začali chodit spontánně k vile 2. října, kdy bylo oznámeno úmrtí osmdesátiletého zpěváka. Místo zaplavili svíčkami, květinami, vzkazy, fotografiemi, plyšáky, balonky a dalšími předměty.

"Na přání rodiny se termín úklidu pietního místa Nad Bertramkou posouvá, přesný termín zatím není znám. Vše řeší hlavní město Praha přímo s rodinou," napsala mluvčí TSK Lišková.

před 39 minutami

Čínský vývoz i dovoz v září klesly více, než se čekalo, může za to slabší celosvětová poptávka a americká cla

Vývoz z Číny v září klesl více, než se čekalo a dovoz se snížil již pátý měsíc za sebou. Na vývoz má negativní dopad slabší globální poptávka a rostoucí americká cla na čínské zboží. Pokles dovozu pak ukazuje, že domácí poptávka je slabá. Druhá největší ekonomika světa tak bude zřejmě potřebovat další stimulaci ekonomiky, napsala agentura Reuters.

Vývoz ze země se v září podle údajů celního úřadu snížil meziročně o 3,2 procenta, zatímco analytici čekali pokles jen o tři procenta. Dovoz se pak propadl o 8,5 procenta místo očekávaných 5,2 procenta.

Bilance zahraničního obchodu však skončila v přebytku 39,65 miliardy USD (928,2 miliardy korun). V srpnu přebytek činil 34,84 miliardy USD a analytici čekali, že se sníží na 33,3 miliardy USD. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy