Bez auta to nejde. Někdy končíme tak pozdě, že ani metro nejede, hájí parkoviště v centru poslanec

Radek Bartoníček Radek Bartoníček, Lenka Havelková
16. 2. 2016 19:15
Poslanec ČSSD Roman Váňa je přesvědčený, že plánovaná likvidace parkoviště v dolní části Malostranského náměstí v Praze ve skutečnosti ublíží nejen poslancům, kteří tam parkují, ale celkově všem, kteří se tady pohybují. Na parkovišti mají poslanci rezervovaných třicet míst. "Přijde mi smysluplnější, hezčí, živější, když tam jsou auta," tvrdí. S podstatným úbytkem aut počítá ideový návrh přeměny Malostranského náměstí, který jako nejlepší vybral pražský magistrát.
Pohled z půdy Malostranské besedy na Malostranské náměstí
Pohled z půdy Malostranské besedy na Malostranské náměstí | Foto: ČTK

Poslanecká sněmovna má už podzemní garáže, kde můžou poslanci parkovat. Nestačila by vám tato místa?

Parlamentní podzemní garáže jsou primárně určené pro služební vozy, takže tyto garáže neřeší problém parkování poslanců. Parkoviště na Malostranském náměstí potřebujeme, hlavně když probíhají schůze Poslanecké sněmovny. Mimo tyto schůze slouží toto parkoviště zase pro návštěvníky Prahy. Takže já si nedovedu úplně představit, jak parkování v těchto místech vyřešit, pokud by zmizelo parkování na Malostranském náměstí.

Slyšel jsem, že tam máte jako poslanci k dispozici třicet míst.

Tak tak. Je tam prostě nějaká kvóta pro poslance, kterou hlídači parkoviště drží. Ne vždy je tam ale místo, provoz je tak těžko odhadnutelný, že občas tam už místo pro nás není. Většinou to ale nějak vyjde.

Musí mít ale poslanci zablokovaná místa v samém historickém centru Prahy? Nemohli byste parkovat jinde a jezdit například městskou hromadnou dopravou?

No, mohli nemohli. Mohli bychom koneckonců chodit pěšky, kdyby byl například Parlament zpátky v Kroměříži. Jak jsem si ale všiml, občas končíme ve Sněmovně tak pozdě, že už ani metro nejede. A kde bychom měli jinde parkovat? Někde na odstavném parkovišti? Vždyť ani ta park and ride parkoviště nejsou. 

Poslanec ČSSD Roman Váňa
Poslanec ČSSD Roman Váňa | Foto: ČSSD

Dost lidí ale pracuje v centru a využívá městskou hromadnou dopravu.

Jenže součástí práce poslance není jen sedět v Parlamentu. Máme celou republiku, někteří jsme z daleka, někteří z blízka. Nikdy nevíme, kdy skončíme, nemáme ani jízdenky na vlak. Auto je jediným řešením. Ano, můžeme poslance různým způsobem omezovat, ale pak jim prostě budeme komplikovat práci.

Vy jste členem stálé komise pro práci Kanceláře sněmovny. Nebavili jste se o tom, jak byste řešili parkování, kdyby na přání občanů Prahy 1 vznikla z Malostranského náměstí spíše klidová zóna?

Pokud vím, tak se to nikde nepřetřásalo ani neprobíralo. Já například  jezdím služebním vozem, takže spíš parkuji v garážích. Ale myslím si, že to má celé ještě jinou rovinu.

Vítězný ideový návrh Malostranského náměstí
Vítězný ideový návrh Malostranského náměstí | Foto: Ing.arch. Martin Hájek, Ing.arch. Václav Hájek, Ing.arch. Petr Horský

Jakou?

Když jsem viděl ty návrhy, jak by to parkoviště mělo nově vypadat, tak mi tedy to parkoviště přišlo hezčí.

Buďte rádi, že máte Sněmovnu

Hezčí? Jako že Malostranské náměstí s parkovištěm je hezčí než bez aut? S tímto názorem asi u Pražanů hodně narazíte. Vážně si to myslíte?

Přijde mi smysluplnější, hezčí, živější. Ale jak říkám, viděl jsem jenom nějaké návrhy. To náměstí je podle nich prázdné, vydlážděné... Možná, nedej bože vybetonované, ošklivé, nelidské náměstí. Prostě s auty to žije, lidé tam přijíždí a mají auta kde nechat. Já si nemyslím, že všechno zlo pochází od automobilů. Já s určitou podezíravostí sleduji přípravy pěších zón v Praze a jiných městech, což je podobná pitomost.

Občané z centra by si ale přáli, aby byl tady od aut podstatně větší klid, navíc je to významné historické náměstí. 

Myslím, že celé je to také o tom, jak Praha vnímá Poslaneckou sněmovnu. Jestli ji vnímá jako rušivý živel, nebo naopak, že by Praha mohla být ráda, že taková instituce na území města je.

 

Právě se děje

před 19 minutami

Suverénní Klaebo vyhrál už třináctý sprint v řadě

Již třináct sprintů neprohrál hvězdný norský běžec Johannes Hösflot Klaebo ve Světovém poháru. Další triumf si připsal v Oberstdorfu, mezi ženami zvítězila Natalija Něprjajevová z Ruska. Vůbec první body ve sprinterských bojích si dnes připsala specialistka na distanční závody Kateřina Razýmová díky 25. místu. Další Češi se do elitní třicítky nevešli.

Klaebo neprohrál ani jediný sprint, do kterého nastoupil, od listopadu 2018 v Lillehammeru. V dnešním finále klasickou technikou byl o dvě sekundy rychlejší než Paal Golberg a úspěch Norů završil třetím místem Erik Valnes.

Něprjajevová o 26 setin zdolala vítězku dvou sprintů této sezony Anamariji Lampičovou ze Slovinska a slavila první triumf ve Světovém poháru. V jeho pořadí si polepšila na druhou příčku za Norku Therese Johaugovou, která dnes vypadla ve čtvrtfinále stejně jako Razýmová. Pro ni je dnešní postup z kvalifikace dalším úspěchem v životní sezoně.

Závody SP v běhu na lyžích v Oberstdorfu (Německo) - sprint klasicky:

Muži:

1. Klaebo 3:29,46, 2. Golberg -1,99, 3. Valnes (všichni Nor.) -2,37, 4. Pellegrino (It.) -3,06, 5. Svensson (Švéd.) -8,89, 6. Retivych (Rus.) -9,66, …v kvalifikaci 48. Novák, 49. Šeller, 65. Černý (všichni ČR).

Průběžné pořadí SP (po 21 z 38 závodů): 1. Bolšunov (Rus.) 1457 b., 2. Klaebo 1222, 3. Usťugov (Rus.) 851, 4. Niskanen (Fin.) 811, 5. Röthe 784, 6. Krüger (oba Nor.) 635, …71. Novák 34, 90. Pechoušek (ČR) 21, 117. Černý 5, 119. Knop 5, 121. Fellner (oba ČR) 5.

Ženy:

1. Něprjajevová (Rus.) 3:27,08, 2. Lampičová (Slovin.) -0,26, 3. Digginsová -2,44, 4. Caldwellová (USA) -3,62, 5. Svahnová (Švéd.) -5,16, 6. Stensethová (Nor.) -30,20, …25. Razýmová, v kvalifikaci 34. Hynčicová, 56. Nováková, 60. Beranová (všechny ČR)

Průběžné pořadí SP (po 21 z 38 závodů): 1. Johaugová (Nor.) 1553, 2. Něprjajevová 1087, 3. H. Wengová (Nor.) 1020, 4. Digginsová 789, 5. Jacobsenová 749, 6. Östbergová (obě Nor.) 680, …25. Razýmová 234, 38. Janatová (ČR) 109, 46. Nováková 67, 76. Beranová 15.

před 31 minutami

Digitální daň by mohla začít platit ještě letos, říká Faltýnek

Digitální daň pro internetové firmy v Česku by mohla začít platit ještě letos. V pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi to dnes řekl předseda poslaneckého klubu ANO Jaroslav Faltýnek. Nevyloučil, že by se její navrhovaná sedmiprocentní výše mohla snížit. Podle předsedy Pirátů Ivan Bartoše by měla činit zhruba tři až pět procent.

Vládní návrh na zavedení digitální daně tento týden v úvodním kole podpořila Sněmovna. Nyní ho posoudí rozpočtový výbor. Ročně by daň mohla státnímu rozpočtu přinést asi pět miliard korun. Dani by měly podléhat internetové firmy s globálním obratem nad 750 milionů eur (asi 19 miliard korun), které budou mít na území Česka roční obrat za uskutečněné zdanitelné služby minimálně 100 milionů korun. Daň se tak dotkne hlavních globálních hráčů, jako jsou Google, Facebook, Amazon či Apple.

"Budeme se snažit protáhnout zákon Sněmovnou tak, aby začal platit ještě v letošním roce," řekl Faltýnek. Rozpočet podle něj letos počítá s příjmem z digitální daně ve výši 2,1 miliardy korun. "My to bereme jako další příspěvek do rozpočtu, aby bylo na plánované výdaje, které jsou schváleny v rozpočtu letošního roku," dodal.

Další zprávy