Bendl opravuje Řebíčka. Ruší konkurz na šéfa inspekce

Jiří Hloušek
4. 2. 2009 18:32
Evropská železniční agentura dohlídne na výběr šéfa Drážní inspekce. Šigut prozatím zůstává
Z výběrového řízení na šéfa Drážní inspekce, které vypsal Aleš Řebíček, vyšel vítěžně Pavel Kodym. Petr Bendl dnes jeho výsledek zrušil
Z výběrového řízení na šéfa Drážní inspekce, které vypsal Aleš Řebíček, vyšel vítěžně Pavel Kodym. Petr Bendl dnes jeho výsledek zrušil | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Nový ministr dopravy Petr Bendl (ODS) oznámil, že ruší výběrové řízení na šéfa Drážní inspekce, které vypsal jeho předchůdce Aleš Řebíček.

"Ministerstvo dopravy v řádech týdnů vypíše řízení nové," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.

"Zároveň přizveme jako mezinárodního arbitra Evropskou železniční agenturu, aby mělo rozhodnutí váhu a bylo objektivní," dodal.

Roman Šigut tak prozatím zůstává v čele Drážní inspekce. I přesto, že Řebíčkova komise nedávno doporučila jako Šigutova nástupce Pavla Kodyma, který šéfuje Drážnímu úřadu.

Toto doporučení Bendl nerespektuje. Zpochybnil tím Řebíčkovy kroky, což je zásadní zlom v kauze Moravany, na jejímž začátku zemřel strojvedoucí ČD Cargo Břetislav Demel.

Drážní komise byla pod tlakem

Bendl s Šigutem dnes hovořil o situaci, která nastala v souvislosti s šetřením tragické srážky vlaků v Moravanech v květnu minulého roku. Šigut míní, že výsledky šetření nehody měly vést až k jeho odvolání.

Drážní inspekce
Autor fotografie: Ondřej Besperát

Drážní inspekce

  • Generálním inspektorem DI je Roman Šigut
  • DI je nezávislou stání institucí, která odborně zjišťuje příčiny tzv. mimořádných událostí (nehod) a vykonává stání dohled na železnici.
  • Vznikla ze zákona 1. ledna 2003

Drážní inspekce označila dva viníky nehody - zabezpečovací zařízení ESA 11 společnosti AŽD Praha a vadný sypač lokomotivy. To se nelíbilo výrobci zabezpečovacího zařízení, ani někdejšímu Řebíčkovu náměstkovi pro železniční dopravu Vojtěchu Kocourkovi.

"Náměstek Kocourek a šéf AŽD Praha Zdeněk Chrdle na náš tlačili a snažili se ovlivnit objektivitu šetření Drážní inspekce," tvrdí takřka od počátku šetření nehody Šigut.

Kocourek kritizoval zejména to, že inspekce upozornila na chybu ESA 11 Evropskou železniční agenturu. Drážní inspekce však jednala správně a instituce při Evropské unii to potvrdila.

"V České republice se odehrál masivní pokus politického ovlivňování nezávislého šetření tragické nehody na železnici," shledala agentura a zaslala do Česka dokument, ve kterém schvaluje kroky Drážní inspekce.

Bendl po svém příchodu Vojtěcha Kocourka odvolal. Vystřídal ho zakladatel Drážní inspekce Zdeněk Žák.

Šéfa inspekce vybírali i ti, které inspekce kontroluje

Řebíčkova devítičlenná výběrová komise vzbudila pochyby, proto Bendl toto výběrové řízení zrušil.

Ačkoli bývalý tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka i Moos travali na tom, že výběrová komise rozhodně standardně a objektivně, objevily se pochybnosti o nestrannosti některých jejich členů. Tři z nich přišli z institucí, které přímo podléhají kontrole Drážní inspekce.

Šigut vypadl již v první kole výběrového řízení při posuzování životopisů. "Pan Šigut je skvělý manager, ale nesplnil podmínku technického vzdělání," vysvětlil děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos pověřený vedením výběrové komise.

"Jediným kandidátem, který toto kritérium splnil, je Pavel Kodym," vysvětluje doporučení komise Moos.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte blog Petra Bendla na Aktuálně.cz
 

Právě se děje

Další zprávy