reklama
 
 

Bém se diví ztrátám za Opencard, experti je předvídali

3. 12. 2009
Čipové karty ve městech si na sebe podle znalce nemohou vydělat
Doporučujeme

Brno - Kritika je předčasná. Opencard nebude prodělečná, jakmile se projekt rozvine tak, jak je naplánován, tvrdí pražský primátor Pavel Bém. Nyní se proti jeho tvrzení postavil znalec, který se kolem projektů podobných Opencard pohybuje už dlouho.

Walter Pavliš je expert na informační systémy a pracuje pro několik komerčních firem. Zná i projekty Opencard a Plzeňská karta. Podle něj je velmi nepravděpodobné, že projekty tak, jak je rozjíždějí česká města, mohou být ziskové.

"Jak Opencard, tak Plzeňská karta používají model věrnostního programu, jak jej známe třeba od čerpacích stanic. Tyto karty se obvykle vystavují pro okruh pravidelných zákazníků a umožňují jim čerpat nějaké výhody," konstatuje Pavliš. Upozorňuje však, že návratnost úvodní investice není vyhodnocována v penězích, ale v marketingové účinnosti. Tedy čipové karty a výhody, které umožňují, mají přivést firmě nové klienty.

"Tenhle argument ale u městské karty, která platí pro hromadnou dopravu a třeba parkování, padá. Lidé si nemohou vybrat, že pojedou s jinou firmou. Zaplatí tedy stejnou částku za přepravu, jako by použili nesrovnatelně levnější papírovou jízdenku," vysvětluje Walter Pavliš. Zisky z dopravy i parkovacích automatů jsou tedy stále stejné jako před zavedením karty, která ale potřebovala masivní vstupní investici.

Potřebná "masovost" je nereálná

Aby si na sebe projekty jako Opencard vydělaly, musely by se na nich podle Pavliše podílet bez výjimky všechny městské firmy a společnosti, které lidem přinášejí nějaké služby.

"Čím víc firem se ale zapojí, tím větší je vstupní investice. Zoo, divadla a další místa, tam všude najednou musí měnit kompletně celý fungující systém prodeje vstupenek. Navíc v mnoha místech ani není možné infrastrukturu, kterou karty potřebují, nainstalovat," doplňuje odborník.

Hlavní problém podle něj tkví v tom, že nejde o jeden velký projekt, jako je tomu u sítě čerpacích stanic, ale o celou řadu malých dílčích projektů na míru jednotlivým společnostem. Což sebou nese další náklady.

"Myšlenka je sice dobrá, ale potřebuje dotáhnout na míru pro potřeby měst. A to se nedá stihnout za jedno volební období," dodává Walter Pavliš.

Čipy chce i Brno. Jen na dopravu

Zatím nejvíc využila potenciál čipových karet Plzeň, kde platí v hromadné dopravě, předprodeji vstupenek nebo jako elektronická peněženka. Zároveň platí jako poukaz na slevu v síti komerčních partnerů. Pražská Opencard umožňuje krom hromadné dopravy i platbu v parkovacích automatech a jako průkazka do dvou knihoven.

A do dvou let chce mít vlastní čipové karty i Brno a jeho okolí. Společnost Kordis, která v Jihomoravském kraji provozuje Integrovaný dopravní systém, plánuje zavedení čipových karet ve veřejné dopravě asi za dva roky.

"Zavádět je budeme postupně, nejprve nahradí pouze předplatní kupóny, tedy tramvajenky. Zatím rozšíření funkcí mimo veřejnou dopravu neplánujeme," potvrdil ředitel Kordisu Jaromír Holec.

Převážnou část sedmdesátimilionové vstupní investice má pokrýt dotace z Regionálního operačního programu. Kraj a město z něj získali 64 milionů korun. Výdělečnost nebo prodělečnost projektu ale zatím vedení společnosti hodnotit nechce.

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama