reklama
 
 

Okamura byl v každé druhé debatě na Barrandově. Žádné protežování, jen optický dojem, zjistila rada

29. 11. 2017 15:52
Ukázka z pořadů Duel na TV Barrandov | Video: TV Barrandov |  01:39
Tomio Okamura byl před volbami často na obrazovkách TV Barrandov prostě proto, že tam jeho strana nikoho jiného neposílala, uvádí Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Zda bylo vysílání vyvážené i obsahově, jsme ale zatím neposuzovali, přiznal její předseda Ivan Krejčí.

Praha - Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) odložila několik stížností, které poukazovaly na to, že televize Barrandov v předvolební kampani zvýhodňovala stranu Svoboda a přímá demokracie (SPD) a jejího předsedu Tomia Okamuru. Ten byl zdaleka nejčastějším lídrem politické strany, kterého si do svých předvolebních debat zval šéf televize a její moderátor Jaromír Soukup.

Zatímco Okamura byl v Duelu Jaromíra Soukupa během šesti předvolebních týdnů a sedmnácti debat celkem devětkrát, žádný jiný šéf politické strany tam nebyl více než čtyřikrát. Analýza, kterou si zadala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, ale žádné pochybení televize neodhalila.

"Protežování byl optický dojem, který byl způsoben tím, že zatímco ostatní strany vysílaly různé zástupce, SPD reprezentoval pouze Tomio Okamura," řekl Aktuálně.cz šéf rady Ivan Krejčí. A počty prý zhruba odpovídaly preferencím, které jednotlivým stranám přisuzovaly průzkumy veřejného mínění.

"Respektujeme výsledky volebních průzkumů, podle kterých je SPD jedním z favoritů sněmovních voleb," vysvětlil již těsně před volbami častou účast Okamury šéfredaktor zpravodajství a publicistiky TV Barrandov Ondřej Fér.

V celkovém součtu bylo nejčastějším hostem ANO, jehož zástupci byli v celkem patnácti duelech (čtyřikrát Andrej Babiš, třikrát Karla Šlechtová a Jaroslav Faltýnek). Na druhém místě se s dvanácti účastmi umístilo SPD a 11 pozvání měla ODS. Naopak ani jednou se v televizi Barrandov neobjevil zástupce starostů a pouze čtyřikrát pak představitel pirátské strany. "Několikrát jsem dostal pozvánku, že to někdo odřekl," podotkl předseda pirátů Ivan Bartoš.

Vyváženost? To jsme zatím neřešili

Některé strany si přitom stěžovaly, že tendenční byl i výběr témat, ke kterým si TV Barrandov zvala hosty. Dost často podle nich nahrávala právě Okamurovi a jeho SPD. Například v jednom z prvních Duelů se měl utkat místopředseda ČSSD Jan Birke s Miroslavem Kalouskem a dostal k tomu i okruhy otázek, například o dopravě.

"Jenže poté mi oznámili, že na druhé straně bude Okamura a téma bude imigrace. Prostě to bylo tendenční jak kráva," postěžoval si před časem Birke, který proto odmítl přijít a poté několik nabídek odmítla i ČSSD.

Sám předseda rady Krejčí přiznává, že se radní zatím obsahem předvolebních duelů na TV Barrandov a tím, zda byly vyvážené a objektivní, nezabývali. "Naše analýza byla směrována na zastoupení stran. Tam jsme řešili počty diskutujících, ale neřešil se obsah," řekl s tím, že obsahová analýza předvolebního vysílání se teprve začíná dělat.

Hotová by měla být v prvních měsících příštího roku. "Pokud dojdeme k tomu, že nebyla zachována vyváženost a objektivita, můžeme zahájit správní řízení," uvedl Krejčí, podle něhož pak může být udělena pokuta podle míry provinění.

Kritice za zvýhodňování některé strany nečelí TV Barrandov poprvé. Před prázdninami televizi radní vytkli, že zvýhodňovala hnutí ANO. Do sedmi pořadů Duel ve dvou měsících před prázdninami totiž majitel televize pozval pokaždé zástupce ANO. Na protější straně diskusního stolu seděl třikrát zástupce ČSSD, dvakrát ODS a jednou hnutí STAN a komunistů.

Jasná pravidla, jak by vysílatelé měli postupovat, by některým excesům zamezila, tvrdí sociolog médií Tomáš Trampota. | Video: Emma Smetana |  11:31

autor: Marek Pokorný | 29. 11. 2017 15:52

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama