reklama
 
 

Hasičská auta i školy, spokojení důchodci, všechno díky EET. Babiš spustil kampaň, sklidil kritiku

3. 6. 2016 18:30
Po měsících příprav začal na televizních obrazovkách běžet spot, ve kterém se snaží úřad ministra financí Andreje Babiše popularizovat elektronickou evidenci tržeb (EET). V reklamě ale podnikatelům nevysvětluje fungování pokladen, nýbrž ukazuje, co všechno bude možné za vybrané peníze pořídit. Ministr Babiš spot hájí a tvrdí, že chtěl v této fázi kampaně oslovit zejména veřejnost. Předseda opoziční TOP 09 Miroslav Kalousek, ale i místopředseda vlády Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) jej kritizují. Stát za reklamu utratil necelých 30 milionů korun.

Praha - Mediální kampaň, kterou avizoval ministr financí Andrej Babiš na podporu elektronické evidence tržeb, se s počátkem června rozjela.

Už první spot ale vzbuzuje polemiky: není totiž o samotné elektronické evidenci tržeb. Částečně animovaný klip divákům místo toho ukazuje, že díky EET se vybere více peněz, které tak stát bude moci utratit - třeba za nová hasičská auta, školky a školy nebo železnice. Nechybí fotka usmívajícího se hasiče či snímek spokojených důchodců, u kterých se objevuje informace, že by dostali měsíčně pět set korun důchodu navíc.

"Ten spot jsem sice nevybíral, vybírali ho kolegové, ale mně se líbí," řekl Aktuálně.cz ministr financí Andrej Babiš a odmítá výhrady, že v klipu chybí informace o samotné EET - třebaže se někteří podnikatelé obávají celého technického provedení a napojení na něj.

"V této fázi kampaně jsem chtěl oslovit lidi, veřejnost. Aby si uvědomila, že elektronická evidence tržeb je něco, co přinese významné množství peněz do rozpočtu, které potom bude možné dát na spoustu užitečných věcí, třeba na nová hasičská auta, zvýšení důchodů i platů a mnoho dalších věcí," tvrdí ministr financí. Po televizních spotech mají v dalších týdnech následovat reklamy na internetu a v rádiích.

Vytvořit reklamu podle finanční správy stálo 2,9 milionu korun. Podstatně nákladnější byl nákup reklamního prostoru v médiích, za což stát utratil 26,4 milionu korun. Finanční správa spot odmítla Aktuálně.cz poskytnout s vysvětlením, že je určený jen pro televize.

Měl to být manuál pro podnikatele, namítá Kalousek

Spoty kritizuje nejen šéf opoziční TOP 09 Miroslav Kalousek, ale také Babišův kolega z vlády a předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek.

"Podle mého názoru by kampaň měla být vysvětlovací, protože podnikatelé zatím vůbec nevědí, co pro ně bude EET znamenat," říká šéf lidovců. "Jinak učitelkám a dalším nepřidá peníze EET ani ministr financí, ale vláda. Peníze z daní se rozdělují jako celek, nemají na sobě ,mašličky'," dodává Bělobrádek.

Stejný výraz - mašličky - použil i jeden z největších Babišových kritiků Kalousek. "Příjmy a výdaje ve státním rozpočtu nemají žádné mašličky, je nesmysl říkat, že díky nějakému účelu, například EET, budu mít peníze na auta nebo platy. Navíc já jsem přesvědčený, že EET nepřinese víc peněz do rozpočtu. Pan Babiš si myslí opak a za státní peníze k tomu dělá volební kampaň," tvrdí Kalousek.

Televizní šot měl podle něj vypadat jinak. "Měl to být nějaký přátelský vysvětlovací manuál pro podnikatele, který měl vysvětlit, proč se nemají EET bát nebo co mají například dělat, když vypadne spojení s internetem," dodal Kalousek.

Není to moje kampaň, ohradil se Babiš

Ministr financí důrazně odmítl, že by měl spot cokoliv společného s předvolební kampaní. Podle něj se další část kampaně k EET bude týkat i podnikatelů a technických záležitostí, které jsou s elektronickou evidencí spojené.

"Vydali jsme pro ně už brožurku, chystáme veletrh, kde připravíme maximum informací, chystá se také propagace na internetu, kde je už teď pro ně speciální web www.etrzby.cz," říká ministr financí.

Reklama je dílem agentury McCann Erickson Prague. I ona odmítá, že by šlo o nějakou předvolební kampaň. "Chtěli jsme, aby kreativní myšlenka tohoto spotu vyzněla pozitivně, aby lidé věděli, co všechno by mohlo být za to, když se vybere víc peněz na daních," uvedla pracovnice agentury.

Brzy podle ní ještě přijdou reklamní bannery a spoty v rozhlase. "Tato reklama už bude zaměřená na podnikatele, aby se nebáli EET. Reklamou je chceme upozornit, že nepůjde o žádnou velkou zátěž a že různé skupiny podnikatelů se budou k systému připojovat postupně," dodala.

autoři: Lucie Stuchlíková, Radek Bartoníček | 3. 6. 2016 18:30

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama