Automobilky si chtějí koupit odpustky, toho můžeme využít, říká ministr životního prostředí

Luboš Kreč Luboš Kreč, Václav Dolejší
6. 5. 2016 18:30
Podvody s měřením emisí zasáhly v posledních měsících řadu velkých světových výrobců aut. Ti se teď potýkají se špatným renomé. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce to je příležitost domluvit se s nimi například na tom, že by podobně jako v Německu přispívali lidem na nákup elektromobilů. Aféra dieselgate navíc podle něj zpochybnila systém emisních norem Euro 0 až 6, takže se rozhodl upustit od plánu, který mu ještě nedávno schválila vláda - a to zpoplatnit registrace aut vyrobených v letech 2000 až 2005.
Ministr životního prostředí Richard Brabec z hnutí ANO.
Ministr životního prostředí Richard Brabec z hnutí ANO. | Foto: Vojtěch Marek

Před časem jste říkal, že vaše vize je, že každý Čech bude jezdit jednou elektroautem, na střeše mít solární panel, ve sklepě velkou baterii. Už něco z toho máte doma?

Ještě to doma nemám, ale čekám. Dnes je vše o bateriích. My teď’ v rámci Nové zelené úsporám poprvé podporujeme i malé domácí fotovoltaické elektrárny, ale ukazuje se, že hlavní brzdou pro úspěch a pro větší návratnost této investice je, že většina proudu se spotřebovává ráno a večer, nikoli přes den, kdy svítí sluníčko. Potřebujete tak baterii, do které si proud uložíte. Dnes už se na tom ale hodně pracuje, i v Česku jsou týmy, které ji vyvíjí. Do pěti let může nastat masový rozvoj. Baterii už si samozřejmě můžete koupit dnes, lze na to získat i dotaci. Ale pořizovací cena je kolem 400 až 500 tisíc korun. S auty je to podobné, dnes máme v Česku asi 900 elektromobilů. Ve chvíli, kdy menší modely do milionu korun mají dojezd jen třeba 150 kilometrů, je to velmi limitující. Navíc máme stále řídkou síť nabíjecích stanic.

A co byste si koupil? Teslu do ministerské garáže?

Teslu určitě ne, ačkoliv by se mně líbila. Měl jsem ji asi na den půjčenou a udělala na mě dojem, byť jsou tam ještě detaily, které by potřebovaly vychytat. Nicméně tolik peněz nemám, abych si ji mohl koupit. U elektroauta je z mého pohledu problém dojezd, rád bych měl auto, které ujede aspoň 500 kilometrů na jedno nabití. Tady na úřadě máme nějaké hybridy, správy národních parků jezdí s Nissany Leaf, měli jsme tu půjčené BMW i3. Věřím tomu, že elektromobily jsou budoucnost, zřejmě v kombinaci se stlačeným plynem CNG.

A co uděláte pro to, aby v Česku bylo těch elektroaut co nejvíc?

Před pár dny jsme měli jednání s výrobci a svazem autoprůmyslu, abychom debatovali o nastavení rozvoje elektromobility v Česku. Oni teď řeší dieselgate a mají motivaci, aby si změnili image. Nespustíme tak ambiciozní program jako Němci, ale zkoušíme vymyslet něco podobného. Pro automobilky jsme samozřejmě malý trh. 

A k čemu jste došli? Spustíte něco jako Němci, kde nedávno odstartovali mohutný dotační program na nákup elektrombilů?

Asi to bude v tomto okamžiku trochu pro lidi zklamání, ale jen pro letošní rok. Chceme si nejdřív vyzkoušet pilotní projekt na obcích. Německo se do elektromobility rozhodlo dát 1,3 miliardy eur a podporují auta s cenou do 60 tisíc eur. Dotace na elektromobily je u nich čtyři tisíce eur a polovinu dávají automobilky. My vypíšeme v druhé polovině roku výzvu za 150 milionů korun z národních zdrojů pro města, obce a kraje na obnovu jejich vozového parku na auta s alternativním pohonem. Bude to na čisté elektromobily, hybridy a CNG. Kromě toho ministerstvo průmyslu spustilo program z fondů EU pro malé a střední podnikatele na nákup elektromobilů, v něm je dalších 80 milionů korun. A ve fondu pro regionální rozvoj, který spadá pod ministerstvo po místní rozvoj, je celkem asi 1,3 miliardy, primárně určených na městkou hromadnou dopravu. Odpovídá to několika stovkám autobusů na CNG. Ministerstvo dopravy by pak mělo podporovat rozvoj dobíjecích a plnicích stanic, do roku 2020 mají být všechny naše páteřní sítě a klíčové komunikace osazené.

Původně jste tvrdil, že budete podporovat nákup elektromobilů kýmkoli, najednou z toho je pouze samospráva. Řada lidí bude zklamaných, podle prodejců na to spousta klientů čekala…

Dotace pro samosprávu bude 150 tisíc na čisté eletromobily, 100 tisíc pro hybridy a 50 tisíc na vozy na CNG. Odpovídá to asi 300 elektromobilům a dvěma tisícům CNG aut. Původně jsme chtěli dotaci nabídnout všem, ale pak jsme se na ministerstvu dohodli, že v prvním roce program nabídneme jen obcím a krajům, abychom zajistili, že se nakoupí auta, která budou hodně jezdit. Že dotace nedostane někdo, kdo si koupí elektroauto, které bude ale často stát. To u služebních vozů samosprávy nehrozí. Náš záměr je zlepšit kvalitu ovzduší, tady je na to největší šance. A chceme na tom vyzkoušet, jaká bude poptávka a nabídka. Chceme tím rozhýbat trh. 

Kdy se tedy dočkají normální řidiči? A máte vůbec tu ambici? Zklamání budí i projekt pod ministerstvem průmyslu, v němž je pouze 80 milionů a jen pro mimopražské firmy…

Tu ambici máme. Ale pod tlakem financí a s ohledem na naše priority bylo jasné, že těch aut na trh teď opravdu velké množství nedostaneme. Také jsem očekával, že v programu ministerstva průmyslu pro podnikatele bude více peněz. Co se nás týče, příští rok by mohly odejít první stovky milionů i k běžným uživatelům. Mně se líbí německý model a hlavně to, že jsou do něj zapojené i automobilky. Ony jsou dnes v situaci, jak z pohledu financí, tak svého renomé, že mají zájem se ukázat v dobrém světle.

Chcete i v Česku po vzoru Německa víc angažovat automobilky, aby na auta přispívaly?

Ano. Měli jsme už dvě jednání, další bude následovat v květnu. Německý model je hodně inspirativní. Pokud chtějí automobilky prodávat auta se státní dotací, měly by se na tom podílet. Navíc není moc důvodů k tomu, když můžou přispívat v Německu, aby nemohly i u nás. V Německu podporují čistě elektromobily, my sázíme i na CNG.

Jakou roli v těch úvahách hrají emise a kauza dieselgate?

Tady byla zoufalá honba za kvadraturou kruhu. Auta měla jezdit za tři litry, rychlostí tři sta kilometrů v hodině, měla mít zrychlení z nuly na sto za čtyři vteřiny a nízké emise. To nejde nikdy splnit. Logicky se začalo něco přimýšlet. Má smysl řešit, co se děje v reálném provozu. Není vůbec důležité, co naměří na testech v laboratoři.

Popsal jste, že Euro třídy nefungují. I to je důvod, proč jste se rozhodl nenavrhovat, aby byla zpoplatněná registrace aut s Euro 3? 

Těch motivací je víc. Zpoplatnění jednotlivých emisních tříd Euro 0 až 2 začalo v roce 2008 a cílem byla obnova vozového parku. Dnes je vidět, že je dobře, že k tomu došlo, protože cena takových aut je tak nízká, že poplatek, který je kolem pěti tisíc, bývá padesát procent ceny auta. Tady to plní účel, každý si rozmyslí, zda takové auto doveze. Když se ale podíváme na Euro 3, původně navrhovaná cena poplatku tři tisíce korun by toho asi moc nevyřešila. Jsou to i auta z roku 2005, takové může stát do sto tisíc. Tři tisíce nikomu nezabrání si takový vůz koupit a z prohibitivního poplatku se stává daň. Což nechceme. Tohle jsem si uvědomil, když jsem se do tématu víc ponořil, a přiznávám, že mě zaskočilo, jakou reakci ten návrh u veřejnosti vyvolal.

A s dieselgate to souvisí jak?

Neměli bychom porovnávat tabulkové hodnoty. Když se na ně podíváte, vidíte, že snížení u Euro 4 oproti Euro 3 není nijak dramatické. Jaký je ale rozdíl mezi reálným provozem Euro 3 a Euro 6? Co když u některých aut může mít Euro 6 horší parametry než Euro 3? To je následek dieselgate. Nikdo nemá patent na rozum, a když jsem si všechny tyto věci zanalyzoval a uvědomil si, kolik lidí tohle skutečně postihne, že majitelů aut s Euro 3 jsou stovky tisíc, možná až milion, zarazil jsem to.

To se týká tolika lidí?

Je to tak. Auta kategorie Euro 3 toho obvykle najedou hodně, protože to jsou auta relativně dostupná. Dnes máme asi pět milionů přihlášených aut s průměrným stářím 14 let a 65 % je starších deseti let. Nejvíc tedy máme Euro 2 a Euro 3. 

Nehrála v tom vašem rozhodnutí potom velkou roli i politika, když před sebou máme několik voleb?

Vždycky to je politika. Jestliže svým rozhodnutím ovlivníte život stovek tisíc lidí, měl byste si být ale vnitřně jistý, že to má smysl. Já ten pocit teď nemám. Můžeme se k tomu vrátit, až bude jasno, jak to bude s emisními limity. Abychom nemíchali hrušky s jablky. Víme opravdu přesně, jaké jsou reálné emise Euro 6 oproti Euro 3? Ano, u těch nejstarších aut v režimu Euro 0 až 2 rozdíly jsou, ale později začaly rozdíly být hodně subtilní. Když jsem pak viděl, že v reálném provozu vycházejí hodnoty i desetkrát vyšší, říkám si, jaký to má smysl. Takže já říkám: vraťme se ke zpoplatnění provozu starších aut, ale až ve chvíli, kdy budeme znát reálná čísla.

Kromě toho se měly zvedat i poplatky na nižší Euro normy, to platí?

To ještě není uzavřené a není rozhodnuto, jestli to půjde nahoru. Měly se zvyšovat, ale znovu jsme o tom diskutovali. Uvidíme. Každopádně u Euro 3 je příliš mnoho neznámých, tam to teď navrhovat nebudeme. Rád bych ale, abychom s ministry dopravy a průmyslu připravili program obnovy vozového parku. Některé země se vydaly cestou silniční daně, my jsme se rozhodli pro jinou cestu, byť silniční daň platí podnikatelé.

Vy chcete zavést plošnou silniční daň?

Ne. To je debata pro příští vládu. Zatím na to nejsme připravení, mělo by to sociální dopady. Ale třeba Slováci mě překvapili, tam se u silných aut s velkým výkonem za první přihlášení platí přes dva tisíce eur. To je opravdu hodně.

 

Právě se děje

Další zprávy