Astronom objevil v Česku 500. hvězdu, co mění svůj jas

Domácí Domácí
6. 9. 2013 13:01
Podobné objevy jsou nyní vzácností. Celkem je evidováno na 48 000 proměnných hvězd.
Proměnná hvězda CzeV 500.
Proměnná hvězda CzeV 500. | Foto: Česká astronomická společnost

Praha - V Generálním katalogu proměnných hvězd čili těch, které periodicky mění svůj jas, je momentálně evidováno na 48 tisíc exemplářů. Celkově se ale jejich známý počet odhaduje až na 200 tisíc.

Čeští astronomové 2. září objevili již 500. takovou zvláštnost na našem území. Shodou okolností je to přesně 20 let od prvního novodobého objevu, jež od vzniku samostatné České republiky eviduje Sekce proměnných hvězd a exoplanet České astronomické společnosti.

Hvězda má značení CzeV 500 (od Czech Variable) a patří do souhvězdí Střelce. Jedná se o dlouhoperiodicky pulzující hvězdu typu Mira, jejíž jas se proměňuje po 170 dnech.

Mira je nejjasnější a první objevená proměnná hvězda, která není supernovou. Nachází se v souhvězdí Velryby a není po většinu svého cyklu na obloze viditelná.

Interval změny jasu se u proměnných hvězd pohybuje v rozmezí 80 až 1 000 dnů a v hodnotách 2 až 11 magnitud (tj. hvězdná velikost). U CzeV 500, jejímž objevitelem je pozorovatel Martin Mašek, je amplituda asi 3 magnitudy.

Podobné objevy jsou v dnešních dnech velkou vzácností, přesto jsou čeští astronomové poměrně úspěšní. Vůbec nejúspěšnějším pozorovatelem je Pavel Cagaš, který do dnešní doby objevil už 142 proměnných hvězd.

Hvězdy jsou v maximu svého jasu pozorovatelné i vizuálně středně velkým dalekohledem.