Asfalt v Českém Ráji? Nejzelenější variantu kraj odmítl

Martina Machová Martina Machová
8. 4. 2009 22:30
Podle kraje by silnice měla vést přes Český ráj nebo v podhůří Krkonoš
Stavba rychlostní silnice R35 stojí již několik let. Původně měla vést středem Českého ráje, po odporu ekologů a místních vznikly její další varianty
Stavba rychlostní silnice R35 stojí již několik let. Původně měla vést středem Českého ráje, po odporu ekologů a místních vznikly její další varianty | Foto: Ondřej Besperát

Český ráj - Liberecká kraj se rozhodl zúžit výběr variant, kudy by měla vést léta diskutovaná rychlostní silnice R35, která by měla spojit Liberec s Hradcem Králové.

Ze tří, které přicházely v úvahu, chce dál jednat jen o dvou. Vypustil tak z diskuze takzvanou jižní variantu, kterou podporují ekologové a ministerstvo životního prostředí. Podle libereckého hejtmana nemá pro liberecký kraj smysl.

"Jižní varianta nic neřeší pro Liberecký kraj. Dostali bychom se tam, že stejně by kamiony jezdily z Turnova na Jičín po staré silnici, a ti co zde žijí, budou trpět dál. Čili bude se samosprávami řešit varianta severní a super severní," konstatoval liberecký hejtman Stanislav Eichler.

Která je pro sociálně demokratické vedení kraje sympatičtější, v současnosti nechce komentovat.

"Obě varianty mají svá pro i proti. Následující postup bude takový, že se trasa silnice bude projednávat v obou variantách s dotčenými samosprávami, pak proběhne veřejná diskuze," nastínil hejtman.

Rozhodne se letos

Předpokládá, že konečné slovo by mohlo padnout ještě v tomto roce.

Trasy R35

Super severní

  • cena: 37 miliard korun
  • trasa: Úlibice - Lomnice nad Popelkou - Semily - Železný Brod - Rychnov

Severní

  • cena: 19 miliard Kč
  • trasa: Úlibice - Ktová - Turnov

Jižní

  • cena: 14 miliard Kč
  • trasa: Úlibice - Jičín -Sobotka - Mnichovo Hradiště

"Chceme co nejširší konsenzus, hlavním kriteriem, podle kterého se budeme rozhodovat, bude veřejné mínění," přislíbil hejtman.

Jak by mohly silnice působit v krajině, chce hejtmanství zveřejnit co nejdříve na svých internetových stránkách. Vedle vizualizací zde chce umístit i podrobné informace o obou případných stavbách.

Podle ekologů by se hejtmanství nemělo jižní varianty tak lehce zbavovat. "Myslím, že i o té by kraj jednat měl. Jeví se nám jako nejschůdnější jak z ekologického, tak ekonomického hlediska," uvedla Martina Pokorná z koalice občanských sdružení S.O.S. Český Ráj, které bojují proti trase autostrády, jež má vést pod Troskami.  

Komentovat vyjádření libereckého hejtmana pak příliš nechce Bursíkův náměstek František Pelc.

"Nicméně musím připomenout, že po bedlivém vyhodnocování oněch jednotlivých variant z hlediska evropské transkontinentální sítě patří bezesporu i jižní varianta mezi ty, s kterými by se mělo nadále počítat," uvedl pro Aktuálně.cz

"Tady je totiž velká mýlka. My nebudujeme komunikaci mezi Hradcem Králové a Libercem, ale komunikaci, která bude transkontinentální, které půjde ze severozápadu na jihovýchod a která bude díky dispozicím komunikací v Německu nasávat kamionovou dopravu," vysvětluje závěry zeleného ministerstva.

Sterilní dálnice? Ale kdeže...

Podle něj pak zavedení kamionů například do Českého ráje potřeme jeho ostatní potenciál.

Kde se nakonec bude válcovat? V chráněných oblastech nebo v sousedství?
Kde se nakonec bude válcovat? V chráněných oblastech nebo v sousedství? | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

"To není jen to, že tam bude sterilní dálnice. Veškeré dokumenty na libereckém kraji, ať tam sedí kdokoli, hovoří o tom, že se jedná o rozvojovou průmyslovou osu. To znamená i skladovací haly a podobně," upozornil Pelc.

Jak se tváří na případnou jižní variantu Středočeský kraj, přes jehož území by měla z velké části procházet, nelze v současnosti určit. "Pan náměstek pro dopravu bude teprve se svým libereckým protějškem jednat," uvedla mluvčí Středočeského kraje Berill Mascheková.

Stejné argumenty jako liberecký hejtman ovšem užil nedávno i ministr dopravy Petr Bendl z ODS. Ten se ale kloní rovnou k variantě severní cesty, která de facto kopíruje současný stav.

Poslední slovo, kudy silnice skutečně povede, mají v rukou právě ministerstva dopravy a životního prostředí.

Liberecký kraj má v celém rozhodování klíčovou pozici. Jeho hlas je sice jen poradní, bez jeho souhlasu by se však vůbec nemohlo začít stavět. Hejtmanství totiž musí vítěznou trasu zanést do svého územního plánu, což je úplně prvním krokem k diskutované silnici.

 

Právě se děje

Další zprávy