reklama
 
 

Poslanci se o parkoviště bát nemusí. S architektem Praha nemluví, přeměna náměstí usnula

18. 2. 2016 19:45
Poslanci se zatím nemusejí strachovat, že by přišli o své parkoviště na pražském Malostranském náměstí. Autor vítězného návrhu na přestavbu prostoru architekt Martin Hájek online deníku Aktuálně.cz potvrdil, že věc uvízla na mrtvém bodě. Z toho, že se projekt nehýbe, se navzájem obviňují pražský magistrát a Institut plánování a rozvoje (IPR). Hájek přitom upozorňuje, že ani v případě přeměny by poslanci o místo pro svá auta nepřišli. "V podmínkách soutěže bylo, že na náměstí musí alespoň nějaká místa pro poslance zůstat," řekl Hájek.

Praha - Už druhým rokem mají politici a úředníci na stole návrh přestavby Malostranského náměstí, který má odstranit velké parkoviště a zklidnit tento historický prostor v centru města.

Poslanci tak zatím mohou být v klidu: o místa pro svá auta hned tak nepřijdou. Z informací Aktuálně.cz vyplývá, že likvidace parkoviště je v nedohlednu. Vítězný návrh velké mezinárodní soutěže, které se účastnilo přes čtyřicet zájemců, je u ledu.

Přešlapování na místě snad nejvíce dokumentuje fakt, že autory vítězného návrhu v poslední době ani nikdo nekontaktoval. "V posledních měsících je spíše ticho, zrovna se chci zeptat, v jakém je všechno stavu," říká Martin Hájek, architekt z Hradce Králové, který patří do vítězného týmu.

Když vyhráli, byla to přitom velká sláva. Malostranské náměstí má přece jen velký zvuk, a takové vítězství se cení. Následovalo ještě několik pracovních jednání; zdálo se, že se ideový návrh bude dál rozpracovávat, aby nakonec začala samotná přeměna náměstí, ale v posledních měsících je kolem náměstí ticho.

"Dalo by se říci, že vše usnulo někdy v době, kdy skončil náměstek primátorky Matěj Stropnický," říká architekt Hájek. V té době se podle jeho slov mluvilo o tom, že by architekti svou studii dopracovali podle připomínek různých institucí a následně by se dělaly kroky k projektové dokumentaci a dalším věcem. "Budu se snažit zjistit na Institutu plánování a rozvoje, co se tedy děje," dodává Hájek.

Jednání protahují poslanecká auta i maršál Radecký

Jak online deník Aktuálně.cz zjistil, problém si mezi sebou přehazují právě zástupci tohoto institutu a magistrátu. "O tom, jak to bude s Malostranským náměstím dále, vám nyní příliš informací nedokážeme poskytnout," přiznává Marek Vácha z plánovacího institutu. "Nyní je řada na magistrátním odboru technické vybavenosti, který by měl podat žádost o financování na dopracování studie, pokud to vedení Prahy bude považovat za vhodné," vysvětluje Vácha a doporučuje se obrátit na magistrát.

Jeho mluvčí Vít Hofman ovšem vybízí k trpělivosti. Jedná se a je potřeba čekat na výsledky. "Aktuálně probíhají například jednání o převodech finančních prostředků na investice. Následně je nutné věc pojednat v radě," sděluje neurčitě a nakonec dodává: "Jakmile dojde k nějakému posunu, budeme informovat."

Z informací ze zákulisí jednání vyplývá, že za faktické zastavení prací můžou především dvě věci. Jednou je to, že se hraje o likvidaci parkoviště, které částečně slouží poslancům, a druhou socha maršála Radeckého, na jejímž návratu do těchto míst nepanuje mezi politiky zdaleka shoda.

Místa pro poslance zůstanou

Právě to, že by o parkování přišli, vadí některým poslancům. "My toto parkoviště prostě potřebujeme. S auty je to náměstí hezčí, smysluplnější, živější, prázdné bez aut mi to přijde podle návrhů, co jsem viděl, ošklivější, nelidské," míní poslanec ČSSD Roman Váňa.

Architekt Hájek však upozorňuje, že i v případě přeměny Malostranského náměstí by zákonodárci o všechna parkovací místa nepřišli – přinejmenším ne v prvních letech. 

"V podmínkách soutěže bylo, že na náměstí musí alespoň nějaká místa pro poslance zůstat, takže s tím v našem návrhu počítáme," upozorňuje Hájek.

Parkovat by mohli v horní části náměstí, kde by měli po přechodnou dobu kolem třiceti až čtyřiceti míst. Časem by se jejich počet snížil na polovinu. "Protože ale nikdo neřekl, jak dlouhá by byla tato přechodná doba, tak určitě by ještě několik let tady mohli parkovat," podotýká Hájek.

autor: Radek Bartoníček | 18. 2. 2016 19:45

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama