Poslanci se o parkoviště bát nemusí. S architektem Praha nemluví, přeměna náměstí usnula

Radek Bartoníček Radek Bartoníček
18. 2. 2016 19:45
Poslanci se zatím nemusejí strachovat, že by přišli o své parkoviště na pražském Malostranském náměstí. Autor vítězného návrhu na přestavbu prostoru architekt Martin Hájek online deníku Aktuálně.cz potvrdil, že věc uvízla na mrtvém bodě. Z toho, že se projekt nehýbe, se navzájem obviňují pražský magistrát a Institut plánování a rozvoje (IPR). Hájek přitom upozorňuje, že ani v případě přeměny by poslanci o místo pro svá auta nepřišli. "V podmínkách soutěže bylo, že na náměstí musí alespoň nějaká místa pro poslance zůstat," řekl Hájek.
Malostranské náměstí tak, jak by mohlo v budoucnu vypadat - tedy bez poslaneckých i jiných aut.
Malostranské náměstí tak, jak by mohlo v budoucnu vypadat - tedy bez poslaneckých i jiných aut. | Foto: Ing.arch. Martin Hájek, Ing.arch. Václav Hájek, Ing.arch. Petr Horský

Praha - Už druhým rokem mají politici a úředníci na stole návrh přestavby Malostranského náměstí, který má odstranit velké parkoviště a zklidnit tento historický prostor v centru města.

Poslanci tak zatím mohou být v klidu: o místa pro svá auta hned tak nepřijdou. Z informací Aktuálně.cz vyplývá, že likvidace parkoviště je v nedohlednu. Vítězný návrh velké mezinárodní soutěže, které se účastnilo přes čtyřicet zájemců, je u ledu.

Přešlapování na místě snad nejvíce dokumentuje fakt, že autory vítězného návrhu v poslední době ani nikdo nekontaktoval. "V posledních měsících je spíše ticho, zrovna se chci zeptat, v jakém je všechno stavu," říká Martin Hájek, architekt z Hradce Králové, který patří do vítězného týmu.

Když vyhráli, byla to přitom velká sláva. Malostranské náměstí má přece jen velký zvuk, a takové vítězství se cení. Následovalo ještě několik pracovních jednání; zdálo se, že se ideový návrh bude dál rozpracovávat, aby nakonec začala samotná přeměna náměstí, ale v posledních měsících je kolem náměstí ticho.

"Dalo by se říci, že vše usnulo někdy v době, kdy skončil náměstek primátorky Matěj Stropnický," říká architekt Hájek. V té době se podle jeho slov mluvilo o tom, že by architekti svou studii dopracovali podle připomínek různých institucí a následně by se dělaly kroky k projektové dokumentaci a dalším věcem. "Budu se snažit zjistit na Institutu plánování a rozvoje, co se tedy děje," dodává Hájek.

Jednání protahují poslanecká auta i maršál Radecký

Jak online deník Aktuálně.cz zjistil, problém si mezi sebou přehazují právě zástupci tohoto institutu a magistrátu. "O tom, jak to bude s Malostranským náměstím dále, vám nyní příliš informací nedokážeme poskytnout," přiznává Marek Vácha z plánovacího institutu. "Nyní je řada na magistrátním odboru technické vybavenosti, který by měl podat žádost o financování na dopracování studie, pokud to vedení Prahy bude považovat za vhodné," vysvětluje Vácha a doporučuje se obrátit na magistrát.

Jeho mluvčí Vít Hofman ovšem vybízí k trpělivosti. Jedná se a je potřeba čekat na výsledky. "Aktuálně probíhají například jednání o převodech finančních prostředků na investice. Následně je nutné věc pojednat v radě," sděluje neurčitě a nakonec dodává: "Jakmile dojde k nějakému posunu, budeme informovat."

Z informací ze zákulisí jednání vyplývá, že za faktické zastavení prací můžou především dvě věci. Jednou je to, že se hraje o likvidaci parkoviště, které částečně slouží poslancům, a druhou socha maršála Radeckého, na jejímž návratu do těchto míst nepanuje mezi politiky zdaleka shoda.

Místa pro poslance zůstanou

Právě to, že by o parkování přišli, vadí některým poslancům. "My toto parkoviště prostě potřebujeme. S auty je to náměstí hezčí, smysluplnější, živější, prázdné bez aut mi to přijde podle návrhů, co jsem viděl, ošklivější, nelidské," míní poslanec ČSSD Roman Váňa.

Architekt Hájek však upozorňuje, že i v případě přeměny Malostranského náměstí by zákonodárci o všechna parkovací místa nepřišli – přinejmenším ne v prvních letech. 

"V podmínkách soutěže bylo, že na náměstí musí alespoň nějaká místa pro poslance zůstat, takže s tím v našem návrhu počítáme," upozorňuje Hájek.

Parkovat by mohli v horní části náměstí, kde by měli po přechodnou dobu kolem třiceti až čtyřiceti míst. Časem by se jejich počet snížil na polovinu. "Protože ale nikdo neřekl, jak dlouhá by byla tato přechodná doba, tak určitě by ještě několik let tady mohli parkovat," podotýká Hájek.

 

Právě se děje

před 20 minutami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
před 50 minutami

Sevilla vyhrála na hřišti Levante, Vaclík se do branky nedostal

Sevilla zvítězila v 31. kole španělské fotbalové ligy 1:0 na hřišti Levante. Český brankář Tomáš Vaclík strávil utkání na lavičce úspěšného týmu.

Seville vystřelil výhru podruhé za sebou Júsuf En-Nesjrí, který dal v 50. ligovém utkání za klub 21. branku - pouze Julio Baptista (31) a Carlos Bacca (24) měli ve stejném dresu lepší bilanci. Andaluský celek vyhrál venku podesáté v sezoně, čímž vyrovnal klubový rekord.

Sevilla se v neúplné tabulce dostala na třetí místo o dva body před Barcelonu, která má ale dvě utkání k dobru. Levante je jedenácté.

Španělská fotbalová liga - 31. kolo:

Levante - FC Sevilla 0:1 (53. En-Nesjrí), Pamplona - Valencie 3:1 (13. Martínez Calvo, 32. Calleri, 67. Torres z pen. - 30. Gameiro), Betis Sevilla - Bilbao 0:0,

21:00 Alavés - Villarreal, Elche - Valladolid,

22:00 Cádiz - Real Madrid.

Tabulka:

1. Atlético Madrid 31 21 7 3 57:20 70
2. Real Madrid 31 20 7 4 53:24 67
3. FC Sevilla 32 21 4 7 47:25 67
4. FC Barcelona 30 20 5 5 69:26 65
5. Villarreal 31 12 13 6 48:34 49
6. Betis Sevilla 32 14 7 11 42:45 49
7. San Sebastian 31 12 11 8 48:33 47
8. Pamplona 32 10 10 12 30:37 40
9. Granada 30 11 6 13 36:50 39
10. Bilbao 31 9 11 11 39:33 38
11. Vigo 31 9 11 11 41:48 38
12. Levante 32 9 11 12 38:45 38
13. Cádiz 31 9 9 13 27:45 36
14. Valencie 32 8 11 13 40:47 35
15. Getafe 31 7 10 14 22:34 31
16. Valladolid 30 5 12 13 27:41 27
17. Huesca 31 5 12 14 31:46 27
18. Alavés 31 6 9 16 25:47 27
19. Elche 31 5 11 15 27:48 26
20. Eibar 31 4 11 16 22:41 23
Další zprávy