ANO slibovalo konec trafik. Kleslová v městských firmách ale nevadí, i když tají plat

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
23. 9. 2015 19:04
Politické trafiky ve firmách s veřejnou účastí musíme zrušit, slibuje hnutí ANO. Angažmá jeho vlivné členky Radmily Kleslové ve společnostech hlavního města ale nevadí. A to i přesto, že proti němu protestuje primátorka Adriana Krnáčová a není jasné, kolik Kleslová bere.
Foto: Vojtěch Marek

Praha - Trafiky, korupce, Palermo. Tak s oblibou popisuje ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš angažmá politiků v orgánech firem s veřejnou účastí. Když ale přijde na jeho věrnou spojenkyni Radmilu Kleslovou, která sedí ve společnostech s podílem hlavního města, najednou mluví o zavedené tradici.

Kleslová sice neustála skandál kolem své poradenské smlouvy pro státní firmu ČEZ za 100 tisíc měsíčně a rezignovala na funkci místopředsedkyně hnutí, v pražských firmách ale může i nadále zůstat. A to přesto, že je stále šéfkou pražské organizace hnutí a starostkou Prahy 10, a navíc není jasné, kolik vlastně v podnicích hlavního města bere.

“U městských firem je to běžná součást koaličních dohod. Tam nespatřujeme nic neobvyklého,“ komentoval to Babiš. Podle dalšího člena předsednictva Martina Komárka zase Kleslová může ve firmách působit a pobírat veřejné peníze, protože – ač shodou okolností politička – je zároveň odbornice a problematice rozumí.

"Problém není v tom, že tam ten politik sedí, ale aby nebral statisícové odměny,“ nabízí další vysvětlení poslanec Jan Volný. Právě takové odměny však Kleslová jako členka představenstva společnosti Pražská teplárenská a předsedkyně dozorčí rady Pražské energetiky s největší pravděpodobností pobírá. Jejich výši ovšem odmítá prozradit, a to nejen novinářům, ale i vedení hnutí.

"Ptali jsme se jí na to a tvrdila, že je vázána mlčenlivostí. Ale doporučoval bych jí, aby to zveřejnila,“ dodal Komárek. Jediný, kdo se veřejně vyjádřil proti angažmá Babišovy blízké spolupracovnice v městských firmách, tak byla pražská primátorka Adriana Krnáčová, která by na jejím místě raději viděla nezávislé odborníky.

Neberou peníze, tak co

Státní firmy, to je podle Babiše jiná – jeho ministerstvo financí finišuje s přípravou zákona, který vrcholným politikům zakáže působit v orgánech podniků se státní účastí. Zákaz má platit i pro poslance a senátory čtyři roky poté, co jim skončí mandát.

Potíž není, že tam politik sedí, ale že bere, říká Volný

Paní Kleslová zůstává starostkou Prahy 10 a zároveň sedí v pražských městských firmách. Nevadí vám to?

Pokud někdo zvolí zastupitele, aby hlídal majetek města, tak také chce, aby hlídal majetek v městských firmách.

To ale přece můžete říct i o poslancích nebo senátorech, kteří sedí ve státních firmách. A to chcete zakázat zákonem. Jaký je v tom tedy rozdíl?

Rozdíl v tom asi není žádný. Ale ty státní podniky můžeme legislativně ovlivnit.

Z pozice hnutí ale přece můžete ovlivnit i účast politiků v městských firmách, máte nějaký etický kodex...

Problém není v tom, že tam ten politik sedí, ale aby nebral statisícové odměny.

To ale právě nevíte, kolik paní Kleslová bere. Včera jste se jí ptali a ona vám to odmítla říct...

To je pravda. Říkala, že je vázána mlčenlivostí, a nemám důvod tomu nevěřit. Ale bylo by dobré, kdyby to zveřejnila.

Ani tady ale nemá hnutí ANO úplně čisté svědomí, protože samo do státních firem některé své politiky vyslalo. Například šéf olomouckého ANO a kandidát na primátora Milan Feranec vede dozorčí radu Českých drah, poslanec Stanislav Pfléger od loňského roku sedí v dozorčí radě Povodí Ohře.

Pflégerův asistent Miroslav Šefara byl zase dosazen do dozorčí rady Povodí Labe. Do státní firmy se dostal poté, co v roce 2011 musel skončit jako ředitel Ředitelství vodních cest kvůli stavbě předraženého zvedacího mostu v Kolíně. Kritizovaná zakázka dokonce ohrozila čerpání evropských fondů.

Loni Babiš do další státní firmy dosadil poslance Romana Procházku, po kritice to ale označil za "špatnou komunikaci“ a rychle ho odvolal. V dozorčí radě ČEZ sedí Lubomír Charvát a Jiří Tyc, kteří oba kandidovali za hnutí v komunálních, respektive parlamentních volbách.

Ani členové ANO ve státních firmách ale pro hnutí v současnosti nejsou problém. "Řešili jsme i naše lidi ve státních firmách. Ale neberou žádné peníze, takže to nevidíme jako potíž,“ dodal Komárek.

 

Právě se děje

před 5 minutami

Oštěpařka Tzéngková zlepšila v 17 letech juniorský světový rekord

Řecká oštěpařka Elína Tzéngková se stala v 17 letech juniorskou světovou rekordmankou. Na víkendovém domácím šampionátu v Janině hodila šestisetgramové náčiní do vzdálenosti 63,96 metru a o deset centimetrů překonala pět let staré maximum Kubánky Yulenmis Aguilarové.

Tzéngková se měsíc před osmnáctými narozeninami zapsala do rekordních tabulek hned prvním pokusem. Další neabsolvovala a bude se soustředit na šampionát dospělých o nadcházejícím víkendu.

Vítězka předloňských olympijských her mládeže se zároveň zařadila na druhé místo v národních historických tabulkách. Lepší je pouze dvojnásobná mistryně světa, evropská šampionka a majitelka stříbra a bronzu z olympijských her Mirela Manjaniová (67,51).

před 41 minutami

Taylor Swiftová prodala 846 tisíc kusů nového alba, počítají se do toho i svetry

Nové album Folklore americké popové hvězdy Taylor Swiftové vede tabulku prodejnosti v USA. Podle časopisu Billboard zaznamenalo ekvivalent 846 tisíc prodaných kusů, což je po jediném týdnu třetí nejvyšší číslo za poslední čtyři roky. Lépe se dařilo už jen zpěvaččiným předchozím deskám Reputation s 1,2 miliony kusů v roce 2017 a loňskému Lover s 867 tisíci kusy.

V éře streamování je hranice milionu prodaných kusů už možná nepřekročitelná, konstatuje deník New York Times. Podle něj Swiftová samotného alba Folklore ve skutečnosti prodala jen 615 tisíc kusů, zbytek tvoří balíčky nové desky s reklamními předměty jako pouzdrem na telefon nebo pletenou vestou. Celkem takto nahrávku Folklore nabízela v 17 variantách. Žebříček Billboard podobné propagační nabídky od října přestane zohledňovat.

Za pár dnů od vydání deska Folklore zaznamenala 290 milionů streamů. Právě kvůli oblibě streamování přes služby jako Spotify nebo YouTube časopis Billboard na měření prodejnosti užívá složitý přepočet, kdy se za jedno prodané album považuje také 10 samostatně prodaných písní, 1250 skladeb streamovaných přes placený účet nebo 3750 písní streamovaných přes účet zdarma s reklamami.

Zdroj: New York Times
Další zprávy