Barbora Doubravová
26. 7. 2024 17:06
Ministr školství Mikuláš Bek chce, aby se žáci povinně učili anglicky už od první třídy. Druhý jazyk by měli mít povinný od šesté třídy. Podle většiny expertů oslovených v anketě Aktuálně.cz jde o dobrou myšlenku, někteří však zpochybňují, zda je změnu možné provést. Upozorňují také, že na výuku není dostatek jazykářů.
Kateřina Chládková, lingvistka
V principu angličtinu od první třídy a druhý cizí jazyk povinně vítám. Z pohledu psycholingvistiky je pro vývoj dítěte zkušenost s více jazyky prospěšná. Rozvíjí to jeho verbální komunikaci samotnou, ale taky komunikaci neverbální, tedy chápání postojů mluvčích například z tónu hlasu či komunikaci osobnostní. Zkušenost s více jazyky je prospěšná i pro sociální vývoj. Zároveň čím dříve se dítě s novými jazyky setká, tím spíše je bude brát jako přirozenou součást svého světa.
Jenže s takovou změnou musí přijít přizpůsobení výukových přístupů, metod, trénink pedagogů, aby brzké učení jazyků mělo žádoucí efekt. Je nutné odklonit se od tradičních metod orientovaných na výkon a jazykovou výuku pojmout jako výchovný předmět. Brát ji tedy jako "jazykovou a kulturní výchovu", která děti seznámí s novým jazykem přirozenou formou a namotivuje je k dalšímu učení se a používání jazyka a prozkoumávání kultury společnosti, která ním mluví. Před plošným zavedením je třeba tyto přístupy opilotovat a komunikovat o nich nejen směrem k pedagogům, ale zejména také rodičům.