reklama
 
 

Žlutý anděl v nouzi

20. 1. 2014 15:33
ADAC čelí vážné aféře, která snižuje jeho důvěryhodnost, nejcennější hodnotu, kterou má

Zahraničí – Místo 34 299 jen 3409. Vítěz ankety „Nejoblíbenější auto Němců 2014“ VW Golf sice opravdu vyhrál, dostal však desetkrát méně hlasů, než kolik jich je uvedeno v oficiálních tabulkách.

Zpráva o zfalšování výsledků v Německu udeřila jako blesk. Skandál skloňují noviny, rádia i televize, komentují ho politici, experti na dopravu, největší automobilky motoristické velmoci.

Nejde v něm o to, kolik lidí pro které auto hlasovalo a jestli se Němci opravdu radši vozí v golfu, nebo v mercedesu. Klíčové je, kdo anketu pořádá. A co všechno je tím pádem v sázce.

Zkratku ADAC (celým názvem Všeobecný německý automobilový klub) znají Evropané hlavně jako „žlutého anděla“, který přijede, pokud se někomu na cestách rozbije auto. Německý autoklub je ale mnohem víc. Deník Süddeutsche Zeitung nepřeháněl, když nedávno napsal, že „ADAC je Německo“.

Jestli Němci až dosud něčemu věřili, pak to byl „jejich“ ADAC. Podle jeho testů nakupovali dětské autosedačky, volili nejbezpečnější trasy, pořizovali si nová auta nebo se na dovolených vyhýbali nejhorším evropským tunelům.

Členem největší zájmové organizace v Německu a největšího autoklubu v Evropě je neuvěřitelných 19 milionů lidí (včetně Čechů, které láká například na bezvadný servis v cizině na dovolené, ať už mají poruchu v odlehlé vesnici v Portugalsku, nebo daleko na severu ve švédském Norrlandu).

Kolos jménem ADAC je ale i pojišťovnou, půjčovnou aut či cestovní kanceláří. Na svém dobrém jménu – jedné z nejdůvěryhodnějších značek v Německu – vybudoval impérium, jehož majetek se odhaduje na více než miliardu eur.

I klubový časopis Motorwelt se může pochlubit nákladem 16 milionů výtisků, nad nímž až doteď závistivě bledl snad každý evropský nakladatel. Po nejnovějším odhalení ale visí ve vzduchu dovětek: „Pokud tedy ADAC nelže.“

Mimochodem – právě Motorweltu šéfoval muž, který zemětřesení v německém „státě ve státě“ rozpoutal. Jmenuje se Michael Ramstetter, v autoklubu měl na starosti komunikaci a s čísly v anketě manipuloval zjevně právě on. A to nejen v té právě skončené.

Podle toho, co tvrdí deník Bild, už první interní šetření v ADAC prokázalo, že se počty hlasujících v anketě o neoblíbenější auto roku v Německu nadsazovaly již dříve, minimálně v letech 2013 a 2012. Aby se na manipulace nepřišlo, nechával Ramstetter pravá čísla – s poukazem na ochranu osobních údajů – po hlasování smazat nebo zničit.

Teď žádá celé Německo vysvětlení. "Od ADAC očekáváme, že všechno objasní,“ vzkazuje bavorská automobilka BMW.

Stejně mluví i konkurenční Volkswagen, pro nějž je aféra o to nepříjemnější, že jeho auto ve zmanipulované anketě vyhrálo. „Jsme samozřejmě pevně přesvědčeni o tom, že golf skutečně je nejoblíbenějším autem Němců,“ dodal jeden z jeho mluvčích.

Politici z bavorské Křesťansko-sociální unie (CSU) dokonce rovnou přešli do útoku. Důvod? S ADAC mají nevyřízené účty – autoklub se před časem ostře ohradil proti mýtu na německých dálnicích, které Bavorsko navrhlo vybírat od cizinců.

Šéf CSU Horst Seehofer se nechal slyšet, že ho manipulace v ADAC „nepřekvapily“. Zvláštní mu prý připadala už čísla, jimiž německý autoklub operoval právě v souvislosti s mýtem. „(Už) tehdy jsem si říkal, něco tady neštimuje,“ cituje Seehofera pondělní Spiegel Online.

A obyčejní Němci? Asi nejlíp to shrnul odborník na dopravu Ferdinand Dudenhöffer z Univerzity v Duisburgu. „Když lžou u ‚Nejoblíbenějšího auta ‘, nedá se to vyloučit ani v ostatních oblastech,“ upozorňuje s tím, že by se teď měly přezkoumat všechny další testy autoklubu.

Buď jak buď, důvěra v ADAC má zásadní trhlinu. Navíc v rozmezí pouhého týdne Němci ztrácejí už druhou „morální autoritu“. Skandál se zfalšovanou anketou se provalil jen týden poté, co obdoba českého dTestu, všeobecně uznávaná německá státní nadace Stiftung Warentest, u soudu poprvé v historii prohrála bitvu o výsledek svého testu.

Soudci dali před týdnem za pravdu čokoládovně Ritter Sport a řekli, že analýza Stiftung Warentest – podle které nakupuje většina Němců – nebyla fér.

Zuzana Kleknerová

autor: Aktuálně.cz | 20. 1. 2014 15:33

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama