Záhadný postup České exportní banky v Job Air

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
14. 1. 2014 16:09
Pokud Job Air skončí v úpadku, přijde vniveč podpora, již firmě poskytl v minulých letech stát.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Firma Job Air Technic, jež vybudovala s masivní státní podporou na letišti v Ostravě Mošnově opravnu velkých letadel, je od roku 2011 už po čtvrté na hraně bankrotu. V pátek tu na návrh jednoho z největších věřitelů, státní České exportní banky (ČEB), vyhlásil soud insolvenční řízení. Pokud Job Air skončí v úpadku, přijde vniveč podpora, již firmě poskytl v minulých letech stát. Ta není malá - jen na dotacích od ministerstva průmyslu dostal Job Air do loňska celkem 315 milionů korun.

Insolvenční návrh ČEB je nečekaný. Přišel totiž ve chvíli, kdy firma po letech potíží rozjela naplno výrobu, dohodla se s menšími věřiteli a míří ke stabilizaci.

Navíc hrozba bankrotu zkomplikovala právě vrcholící jednání o vstupu strategického investora do Job Air, jež vedou současní majitelé a manažeři firmy Daniel Barč a Daniel Hurt.

Podle informací Insideru se ČEB obrátila na soud bezprostředně poté, co jí v prvním lednovém týdnu šéfové Job Air oznámili, že právě vybrali z širšího okruhu zájemců pro Job Air investora, s nímž zahájili exkluzivní jednání. Investor měl odkoupit dluhy od bank, nasypat do Mošnova další kapitál a majetkově firmu ovládnout.

Bankéř Žalman vs. strojař Světlík

Jak se Insideru podařilo zjistit, Barčovým a Hurtovým favoritem pro vstup do Job Air je nedávno založená společnost EnCor bývalého šéfa české pobočky Raiffeisenbank Lubora Žalmana. „EnCor se v tom angažuje jako zprostředkovatel a poradce, za ním stojí jako strategický investor pro Job Air velká zahraniční firma z letecké branže,“ řekl zdroj obeznámený s jednáním.

Barč v rozhovoru pro Insider odmítl jméno investora potvrdit: „Nechci teď situaci komentovat“. Na angažmá EnCor se ale shodují další zdroje z bankovních kruhů.

Insolvenční návrh vstup investora prakticky zastavil. Pokud by byl vyhlášen úpadek firmy, bude o jejím prodeji rozhodovat soud, insolvenční správce a věřitelé. Dosavadní jednání by se tak anulovala.

Je možné, že za návrhem na insolvenci je tlak dalších uchazečů o Job Air. Mezi odpůrci prodeje Job Air do Žalmanových rukou (a také jeho utajovaným partnerům) je i majitel strojírenské skupiny Vítkovice Jan Světlík. Ten už loni potvrdil, že má o Job Air sám zájem a jednal s bankami o odkoupení jeho pohledávek. Zatím bezvýsledně. Stěžoval si mimo jiné na to, že se mu nedaří získat souhlas Barče a Hurta.

Proč Světlíka opravna na letadla tak zajímá? Má tu velké peníze. Před lety pomáhal jejímu zakladateli, svému tehdejšímu obchodnímu partnerovi Daneši Zátorskému s financováním projektu. Vítkovice ručí za úvěry Job Air částkou 137 milionů korun, mají ve firmě další pohledávky, postupně se staly i minoritním 20procentním akcionářem Job Air. Pokud by firmu získal jiný investor, bude muset Světlík splatit záruku za dluh Job Air.

Zaskočené ministerstvo

Když soud vyhlásí úpadek Job Air a firma zkrachuje, bude podstatná část státní podpory poslané do Mošnova nenávratně ztracena. Během bankrotu hrozí, že Job Air neudrží provoz, přijde o opravárenské certifikáty a odejdou mu klienti či dodavatelé. Pak by věřitelům zůstal jen nevyužitý obří hangár, v němž by bylo třeba pracně spouštět výrobu znovu od začátku.

Věřitelé by v takovém případě přišli o valnou část svých pohledávek v Job Air. A stát zase o efekt z draze zaplacené podpory. I ministerstvo průmyslu, jež dotace poskytovalo, je zjevně zaskočeno: „V případě úpadku Job Air budeme peníze z dotací vymáhat v insolvenčním procesu, zatím ale nejsem schopen říci, jaké máme možnosti,“ uvedl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Filip Matys.

Banky v Job Air nehrají o malé peníze. ČEB a Česká spořitelna tu mají utopeno z dvou investičních úvěrů, jež poskytly Job Airu společně, celkem 680 milionů korun. Po lhůtě splatnosti je víc než půlmiliarda. Kromě toho samotné České spořitelně ve firmě vázne nesplácená půjčka z kontokorentního úvěru ve výši 157 milionů.

K dalším věřitelům Job Air patří podle insolvenčního návrhu Letiště Ostrava (necelých 13 milionů korun), Česká správa sociálního zabezpečení (přes 11 milionů), strojírenská skupina Vítkovice Jana Světlíka (necelých 6 milionů) a zdravotní pojišťovna Revírní bratrská pokladna (360 tisíc korun).

Pro věřitele je bankrot firmy vždy až krajním řešením. V konkurzních řízeních se jim vrací v nejlepším případě pár desítek procent jejich pohledávek. Navíc jen tehdy, když se podaří dlužnické firmy udržet v chodu, bankrot je rychlý a dobře řízený. U mladé, na trhu se teprve etablující Job Air, navíc v citlivé letecké branži, je riziko hodně velké.

Podivná netrpělivost

V této souvislosti je krok České exportní banky obtížně pochopitelný. Insolvenční návrh státem vlastněný bankovní dům podal v momentě, kdy se zdálo, že má Job Air existenční krizi za sebou. Loni na jaře se firmě podařilo uzavřít velký kontrakt na opravy letadel ruského Aeroflotu. To jí poprvé od vzniku zaručilo plné vytížení servisní kapacity.

Jak se Insider mohl na vlastní oči přesvědčit, už v půli prosince byl hangár v Mošnově plný: technici Job Airu v té chvíli pracovali na sedmi letadlech: dvou Airbusech pro Aeroflot a pěti strojích pro leasingovky GE CAS, CIT, SMBC a ILFC. Kromě toho tři další letadla čekala na opravu odstavená před hangárem na letištní ploše.

Od té doby zakázek ještě přibylo: „Aktuálně děláme na 14 letadlech, dvě jsou před dokončením,“ řekl dnes Insideru ředitel Job Air Barč. Od října přijala firma 20 nových mechaniků, padesát dalších ještě potřebuje. Volná místa nezaplnila jen proto, že na Ostravsku je těžké najít narychlo desítky schopných leteckých techniků. Pro srovnání: Za celý rok 2012 v Mošnově opravili jen tři velká letadla.

Za loňský rok Barč předpokládá růst obratu až o 30 procent, letos pak další zvýšení o 60 procent. Firma se také letos poprvé od startu v roce 2009 má překlopit do zisku. Zatímco za rok 2013 ještě čeká 70milionovou ztrátu, letos plánuje asi 15milionový profit.

Jistě, Job Air za sebou z předchozích let táhne velké dluhy. Už v roce 2011 třikrát čelila insolvenčním návrhům, vždy se ale s věřiteli dokázala domluvit, takže své návrhy nakonec stáhli. A teď poprvé svitla reálná naděje, že bude mít opravdu dluhy z čeho splácet.

„Staré dluhy už se nám daří snižovat. S partnery z obchodního styku jsme se už vyrovnali, zbývající asi 60milionový dluh vůči státu uhradíme do tří let, máme na to uzavřené dlouhodobé splátkové kalendáře,“ řekl Barč. A donedávna doufal, že se mu podaří domluvit úpravu splátkových podmínek i s bankami, tak aby se ke svým penězům dostaly sice po delší době a s menším ziskem, zato s větší jistotou. To hlavní, co mělo firmu vytáhnout z potíží, byl totiž nový strategický majitel, s nímž Barč jednal.

Varianta, že pohledávky od ČEB a České spořitelny koupí nový investor, který Job Air ovládne a nasype do něj další stabilizující kapitál, je ve hře už dva roky. Jednání vedla i sama ČEB, která už před rokem vypsala na prodej svých pohledávek za Job Air soutěž. Na jaře se do ní přihlásil pouze investiční fond Patronus Třetí, za nímž stojí politik ODS a podnikatel Pavel Drobil. ČEB soutěž nakonec potichu zrušila, zřejmě jí nabízené podmínky nepřipadaly dost výhodné.

Do konce loňského roku banka žádného jiného uchazeče o Job Air nevybrala. Zato z ní prosakovaly informace, že jsou její úředníci a manažeři kvůli Job Air pod velkým lobbistickým tlakem. Postup v případě Job Air přispěl zřejmě i k prosincovému nečekanému pádu šéfa oddělení problematických pohledávek Jana Švomy.

Překvapivý insolvenční návrh mluvčí ČEB Věra Dušková detailně Insideru nevysvětlila, zaslala pouze strohé písemné vyjádření. „Konsorcium České spořitelny a České exportní banky se rozhodlo podat insolvenční návrh spojený s návrhem na prohlášení konkursu po více než 2 roky trvajícím úsilí o restrukturalizaci pohledávky, jednání s akcionáři společnosti  a hledání investora, které nepřineslo jiné řešení,“ píše se v něm.

ZUZANA KUBÁTOVÁ

 

Právě se děje

Další zprávy