Z Martina Kuby superministr nebude. Alespoň ne teď hned

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
5. 12. 2012 15:43
Možné jméno "přechodného ministra dopravy"? Mluví se o bývalém zlínském hejtmanovi Liboru Lukášovi, pro kterého se už dlouho hledá "nějaké uplatnění".
Foto: Tomáš Kunc

Za kulisy událostí - Poté, co se stočlenná strana LIDEM rozhodla, že by přece jen mohla vyměnit křeslo ministra dopravy za resort obrany, otevírá se ODS možnost postupně obě ministerstva spojit v jedno „superministerstvo“ průmyslu.

Mediální spekulace, že by obě křesla spojil jakousi „personální unií“ dosavadní šéf resortu průmyslu Martin Kuba a stal se „superministrem“, zatím podle zjištění Insideru svého naplnění nedojdou.

„Tu myšlenku nepouštíme, ale určitě se tam (na ministerstvo dopravy) musí na ten proces sloučení někdo (jiný než Kuba) dát,“ říká dobře informovaný zdroj z ODS.

Jiný zdroj z hlavní vládní strany pak přidává i možné jméno „přechodného“ ministra dopravy: „U nás se mluví o bývalém zlínském hejtmanovi Liboru Lukášovi. Už dlouho pro něj hledají nějaké uplatnění. Ale dopadnout to tak nemusí, je to jen ve stadiu úvah.“

Ať už bude ministrem dopravy kdokoliv, neznamená to, že by Martin Kuba pustil otěže z rukou. „To sloučení ministerstev by měl řídit Kuba společně s premiérem,“ upřesňuje už dříve citovaný zdroj blízký vedení ODS.

Odblokovat dohodu o výměně resortů pomohl až zdánlivý názorový přemet vicepremiérky pro boj s korupcí Karolíny Peake, která ještě před dvěma týdny tvrdila, že se jí boj s korupcí líbí a za silový resort obrany by ho rozhodně neměnila.

„Můžu říct skoro s jistotou, že zrovna ministerstvo obrany bych asi odmítla,“ tvrdila Peake serveru Aktuálně.cz. Jenže dobře informované zdroje z nitra strany LIDEM mluví o tom, že obranu zvažovala už dříve.

„Už delší dobu říkala, že ta obrana vlastně není špatný nápad. A zatímco navenek deklarovala, že o ni nestojí, své nejbližší okolí přesvědčovala, že by tam jít měla,“ tvrdí také zdroj z ODS obeznámený se situací.

Jenže strana Karolíny Peake si jednak nebyla tak jistá, že je to skutečně dobrý nápad („Nevím, jestli liberální straně sluší silové ministerstvo,“ říká hned několik poslanců za LIDEM), jednak část z nich o změně postoje, kterou Peake udělala, ani nevěděla.

„Dáša Navrátilová ještě minulý týden dál hledala někoho vhodného na ministerstvo dopravy, zatímco Karolína už chtěla obranu. Prostě to Dáše neřekli,“ usmívá se zdroj přímo z LIDEM.

Insider zaznamenal, že tyto události mohou být v důsledku pro malou a novou stranu smrtící.

„Karolíně Peake část jejího okolí už nevěří,“ tvrdí zdroj z ODS a zdroj z LIDEM to bezděky potvrzuje: „No tak neštěpí se celá strana, ale předsednictvo, tam jsou asi dvě názorové skupiny.“

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy